کرمانشاه

احاله مدیریت 250 هزار هکتار از مراتع کرمانشاه به بهره‌برداران

سیروس صفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در کرمانشاه، اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه متولی حفظ احیا و توسعه بهره‌برداری بهینه از عرصه یک‌میلیون و ۱۹۰ هزار هکتاری مراتع بدون احتساب پوشش اشکوب جنگل‌ استان است.

وی ادامه داد: حفظ این ثروت ملی برای جامعه بهره‌برداری که در رأس آن عشایر و مرتع‌داران هستند در اولویت برنامه‌ها است تا این مرتع را حفظ و احیا کنند تا نسل‌های آینده نیر از آن بهره ببرند.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: این اداره‌کل در راستای عمل به وظایف قانونی باید اعمال مدیریت کند و جامعه بهره‌برداران هم با توجه به وضعیت آب و هوایی موجودبا رعایت قوانین آینده خود را تأمین کنند.

وی افزود: عشایر و مرتع‌دارانی که قصد کوچ دارند در صورتی که در شهرستان مقصد پس‌چرا مزارع(جار) خریداری کردند می‌توانند از تاریخ دهم آبان‌ماه تا ۲۰ آذرماه به منطقه مورد نظر کوچ کنند و دام را مستقر کنند، در غیر این صورت ورود دام به مراتع قشلاقی ۲۰ آذرماه و زمان خروج ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ اعلام شده است.

صفری از عشایر خواست کارت خود را تا هشتم آذرماه تمدید کنند و گفت: عشایر برگ حمل دام را از شهرستان مبدا از طریق ادارات مربوطه بگیرند، دام مازاد نداشته باشند و به ازای هر واحد دامی ۲ هزار ۱۰۰ تومان به عنوان عوارض علف‌چری پرداخت کنند و مرتع داری که فوت کرده ورثه وی حتما نسبت به جایگزینی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: مرتع متعلق به عشایر کوچ‌رو و مرتع‌دارن است و حفظ آن هم در راستای اهداف آن‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین تا زمانی که مشارکت مردم و بهره‌برداران باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نخواهد شد.

صفری گفت: سازمان جنگل‌ها و به منظور حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرح مرتعداری در دستور کار دارد و در این مرحله برنامه ما در سال ۱۴۰۰ واگذاری ۲۵۰ هزار هکتار به مرتع‌داران است که تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار از این میزان توسط مرتع‌داران این منطقه احاله مدیریت شده است.

وی در پایان از آمادگی منابع طبیعی استان برای واگذاری مراتع در قالب طرح به مرتعداران گفت و اینکه این واگذاری در حقیقت دادن مدیریت مرتع به خود آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/پ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا