فرهنگ و هنر

عشق و ارادت آیت‌الله صافی گلپایگانی به امام زمان (عج) سبب تألیف «منتخب‌الاثر» شد

عشق و ارادت آیت‌الله صافی گلپایگانی به امام زمان (عج) سبب تألیف «منتخب‌الاثر» شد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی و جمعی از شاگردان و علاقه‌مندان این عالم ربانی در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم پیام آیت‌الله استادی به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله صافی پخش شد.

آیت‌الله استادی: مرحوم صافی ۱۳۰۰ روایت را برای تألیف منتخب‌الاثر بررسی کردند

آیت‌الله استادی درباره کتاب منتخب‌الاثر گفت: در این کتاب آیت‌الله صافی ۱۳۰۰ روایت را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که ۹۴ موضوع اصلی درباره امام زمان (عج) وجود دارد و این کتاب را در ۹۴ فصل تألیف کرده است.

وی ادامه داد: در این کتاب هر موضوع در یک فصل گنجانده شده و برخی روایات که چند مطلب دارد کاملاً مشخص شده است. در مجموع ۶۵۰۰ روایت استخراج کرده که ۱۳۰۰ روایت درباره امام زمان (عج) است. روایاتی که از پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س)، دوازده امام و بزرگان شیعه و سنی نقل شده است.

عشق و ارادت آیت‌الله صافی به امام زمان (عج) سبب تألیف «منتخب‌الاثر» شد

آیت الله استادی با بیان اینکه این کتاب هفتاد سال قبل نگارش شده است، گفت: آیت‌الله صافی کتاب را دوباره کامل کرد و سی سال قبل به چاپ دوم رساند اما با درخواست خودش و دلایل دیگر چاپ کتاب بیست سال پیش انجام شد و حجم کتاب هم بیش از دو برابر شد. علاقه آقای صافی به امام زمان (عج) سبب شد این قدر وقت بگذارند و دقت کنند و چنین اثری را خلق کنند.

در ادامه پیام تصویری آیت الله امامی کاشانی برای حاضران پخش شد.

وی درباره کتاب منتخب‌الاثر گفت: وقتی این کتاب منتشر شد بسیار بدیع و نو بود و جالب است الان هم ابتکار و نوآوری را به خوبی می‌توان در این کتاب احساس کرد.

آیت‌الله امامی کاشانی: منابع منتخب‌الاثر از علمای شیعه و سنی است

امامی کاشانی ادامه داد: از محاسن این کتاب این است که روایاتی که در آن بیان شده از علمای شیعه و سنی است و این نکته مهم و نویی درباره امام زمان (عج) است.

وی با بیان اینکه علما کتاب منتخب الاثر را تأیید کرده‌اند گفت: وقتی کتاب منتشر شد اثری بسیار مرغوب به دست ما رسید و علما پس از مطالعه به عمق آن پی بردند، مرحوم آقای صافی ارادت خاصی به اهل بیت (ع) داشت و در کنار آن ذوق و قلم قوی نور بیشتری به کار داد و این نور در منتخب الاثر احساس می‌شود.

شعری که شاعر سوری ۶۴ سال قبل برای کتاب منتخب‌الاثر سرود

در ادامه رضا مختاری درباره کتاب منتخب الاثر گفت: درباره کتاب منتخب الاثر یک نکته‌ای که باید بگویم این است که ۶۴ سال قبل یک شاعر سوری این مجموعه را می‌خواند و به قدری به آن علاقه‌مند می‌شود که در وصف کتاب منتخب الاثر و آیت‌الله صافی گلپایگانی شعری بلند و زیبا می‌سراید.

وی با اشاره به مشکلات آن زمان برای نگارش کتاب گفت: خود آیت‌الله صافی گلپایگانی می فرمودند برای نگارش این کتاب سختی های زیادی کشیدند و برای به دست آوردن منابع بسیار سفر رفتم.

آیت‌الله صافی حافظ میراث شیعه بود

مختاری آیت الله صافی گلپایگانی را حافظ میراث تشیع دانست و گفت: در گذشته چند نسخه قدیمی و دست‌نویس بود که نزد اشخاصی نگهداری می‌شد و این خطر احساس می‌شد که این آثار گران‌بها را به خارج از کشور ببرند، موضوع را با آیت‌الله صافی مطرح کردیم ایشان وقتی فهمیدند که با این کار میراث تشیع حفظ می‌شود و دستور خریدن آن کتاب‌ها را دادند و کتاب‌ها را به کتابخانه آستان قدس اهدا کردند.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدوی راد درباره آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: آیت الله صافی گلپایگانی به معنی واقعی کلمه بنده صالح خدا بود وقتی می‌گوییم بنده صالح چند نکته وجود دارد. یک عمل صالح داریم، یک عمل حَسَن داریم و یک عمل فاسد. عمل صالح، عملی است که خدایی باشد و در همه آیاتی که کلمه عمل صالح آمده قبلش ایمان بیان شده است.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه‌السلام نمونه بارز کسی است که عملش صالح است. همه زندگی ایشان نقش آفرینی و تلاش و حرکت رو به جلو است. علمای ما هم مرزداران اندیشه هستند و نیز فعالیتشان نمونه عمل صالح است. آنها خلل‌هایی که شیطان در جامعه وارد می‌کند را می‌پوشانند تا فرودستان اندیشه گمراه نشوند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی نمونه کسی است که عملش صالح است

وی درباره آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: این عالم ربانی نمونه کسی است که عملش صالح است و اگر سیر کوتاهی در آثار ایشان داشته باشیم این امر را احساس می‌کنیم، زیرا مقالات ایشان فکری و اجتماعی بود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا