خراسان جنوبی

تاراج منابع طبیعی خراسان جنوبی زیر سایه بی‌خبری/ درختانی که ذغال می‌شود

خبرگزاری یولن- خراسان‌جنوبی؛ پوشش گیاهی از منابع غنی در روی کره زمین بوده که خداوند آن را برای زندگی انسان آفریده و به آن گره خورده است.

از زمان پیدایش انسان پوشش گیاهی در موارد مختلف مورد استفاده‌اش قرار گرفته برای رساندن اکسیژن، برای آماده ساختن غذا، برای ساخت ابزار و حتی برای پوشش انسان و در واقع باید بگوییم همه زندگی انسان به گونه‌ای وابسته به پوشش گیاهی است.

از دیرباز پوشش گیاهی در خدمت انسان بوده و هر چند برخی از اقدامات انسان در ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیری به این منابع طبیعی وارد ساخته و گاهی از مواقع از علم برای بهتر و بهینه‌تر استفاده شدن این منابع به کار گرفته شده است.

شاید یکی از مهم‌ترین مزایای پوشش گیاهی پیشگیری این منابع در صدمات مخاطرات طبیعی مانند سیل، رانش زمین، طوفان و غیره باشد، پوشش گیاهی از فرسایش خاک با توجه به اینکه خاک یکی از سه رکن اصلی زندگی بشر بوده جلوگیری می‌کند.

خراسان‌جنوبی یکی از مناطق گرم و خشک ایران بوده که سال‌های متمادی درگیر خشکسالی است و این امر ضربه مهلکی به پوشش گیاهی آن وارد ساخته و درختان بسیار زیادی خشک شده اما نباید از این موضوع غافل ماند که بودن همین درختان خشک به نفع این منطقه بوده و از بسیاری مشکلات منجمله فرسایش خاک جلوگیری می‌کند.

متأسفانه این روزها شاهد قطع بسیاری از درختان برخی از روستاهای استان هستیم که از ناآگاهی اهالی این روستاها توسط سودجویان سوء استفاده شده و درختان خشک به تاراج می‌رود.

نظارتی بر قطع درختان نیست

«احمد محمدی» یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی بیرجند در گفت‌وگو با یولن، اظهار داشت: روزانه چندین وانت در روستاهای اطراف مشغول جمع‌آوری هیزم و قطع درختان خشک هستند که با قیمت‌های متفاوتی آن‌ها را از مردم روستایی خریداری می‌کنند.

وی افزود: مردم نسبت به منابع مهمی که به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند با خبر نیستند و نمی‌دانند که با این کار خود حق آیندگان را نابود می‌سازند.

محمدی با اشاره به اینکه با روال کنونی در چند سال آینده دیگر درختی باقی نخواهد ماند تا حتی برای پخت نان توسط خود اهالی به کار گرفته شود، اضافه کرد: متأسفانه نظارتی بر این موضوع نبوده و هر روز سودجویانی که برای این امر به روستاها مراجعه می‌کنند، بیشتر می‌شوند.

ادامه روند قطع درختان ضرر بزرگی به منطقه می‌زند

«مهدی زاهد» یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی بیرجند در ادامه در گفت‌وگو با یولن، اظهار داشت: هر چند شاهد خشک شدن درختن بسیاری در روستاها هستیم اما این درختان می‌تواند مورد استفاده خود اهالی قرار گیرد نه اینکه با قیمت‌های متفاوت از سوی افراد غریبه برده شود.

وی ادامه داد: حتی بعضی از مواقع درختان خشک بدون اطلاع صاحبان آن بریده و به خارج از روستا منتقل می‌شود که متأسفانه این روزها بسیار زیاد شده است.

زاهد با اشاره به اینکه دهیاری و اعضای شورای روستاها باید بر این کار نظارت داشته و مسئولان ذیربط را مطلع سازند، اضافه کرد: ادامه روند قطع درختان ضرر فراوانی به این منطقه وارد خواهد ساخت که جبران آن غیر ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: به گفته راننده وانتی که برای همین کار به روستا مراجعه و درختان قطع شده را حمل می‌کرد این درختان به فردوس برده و در آنجا بعد از تبدیل شدن به ذغال به خارج از استان صادر می‌شود.

قیمت‌ها بدون نظارت پیشنهاد می‌شود

«فریدون اسماعیلی» یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف بخش مرکزی بیرجند در گفت‌وگو با یولن، اظهار داشت: در حال حاضر قطع درختان با سرعت بالایی در روستاها در حال انجام است که البته روستائیان اغلب با این موضوع مشکلی ندارند.

وی اضافه کرد: اگر با این روند قطع درختان ادامه یابد در آینده دیگر چوبی در این منطقه باقی نخواهد ماند تا حتی مورد استفاده خود اهالی قرار گیرد.

اسماعیلی گفت: هر چند مبلغی برای بردن درختان خشک و الوار به روستائیان پرداخت می‌شود اما به نظر می‌رسد این قیمت‌ها بدون نظارت پیشنهاد می‌شود.

روال قانونی برای قطع درختان خشک باید انجام گیرد

«علیرضا نصرآبادی» مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیرداری خراسان‌جنوبی در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار یولن، اظهار داشت: روند قانونی قطع درختان خشک شده بر اثر کم‌آبی و آفت باید انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای این کار باید متقاضی به جهاد کشاورزی مراجعه و تعداد، نوع و دلیل خشک شدن درختان را اطلاع تا اقدامات کارشناسی در این خصوص انجام و سپس مجوز برای قطع این درختان داده شود و در غیر این صورت کار غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد، تصریح کرد: همچنین برای حمل چوب باید مجوز حمل چوبالات باغی اخذ و این کار از طریق سامانه که مربوط به منابع‌طبیعی بوده صورت گیرد.

وی ادامه داد: بریدن و قطع درختان و همچنین حمل چوب و ذغال بدون مجوزهای اعلام شده غیرقانونی بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

کمبود نیروی حفاظتی

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حمل چوب در مبادی راه‌های استان کنترل می‌شود، افزود: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی کمبود نیرو بوده به طوری که نُرم حفاظتی برای نیروهای غرق‌بان، محیط‌بان و یا نیروی حفاظتی برای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر است که این رقم در کشور ما برای هر ۱۰۰ هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی بوده و متأسفانه با توجه به گستردگی استان خراسان‌جنوبی و کمبود شدید نیرو در این حوزه این میزان یک نفر نیروی حفاظتی برای بیش از ۴۰۰ هزار هکتار است.

نصرآبادی اضافه کرد: روستائیان می‌توانند با قطع درختان، گونه‌های سازگار با منطقه خود را از جمله گیاهان دارویی و گونه‌های مرتعی جایگزین کنند که در این راستا منابع طبیعی استان نیز آن‌ها را حمایت کرده، به این صورت که اگر ماکیت زمین را دارند با در دست داشتن سند مالکیت خود می‌توانند به ادارات منابع‌طبیعی مراجعه تا اراضی آن‌ها کارشناسی و سپس بذر برای جایگزین کردن گونه‌های گیاهی جدید در اختیارشان قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین اگر اراضی ملی باشد افراد متقاضی می‌توانند در قالب ماده ۳ درخواست خود را به منابع‌طبیعی برای تصویب طرح داده تا گونه‌های مرتعی و گیاهان دارویی با هدف حفظ آب و خاک، جنگل ها و مراتع بعد از مزایده قرار دادن طرح عرصه در بازه‌های زمانی مختلف ۳، ۱۰ تا ۳۰ سال در اختیارشان قرار داده که البته حق مالکیت با دولت و تنها حق برداشت محصول را دارند و باید در این بازه زمانی درصد جزئی از بهره مالکانه را به صورت سالانه به حساب دولت واریز نمایند.

شماره‌های تماس‌‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ منابع طبیعی برای گزارش تخلفات

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر درختانی بر اثر آفت و یا خشک شدن به سبب کم‌آبی با مجوز قطع شوند و جزو اراضی دیم باشند و دوباره کاشتی در آن‌ها صورت نگیرد طبیعت دوباره خود را به حالت مرتعی تبدیل کرده و بهتر این است که انسان با شیار کردن در این امر دخالت نکند تا زمین به حالت اولیه خود بازگردد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه منابع‌طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی در خانه‌های ترویج روستایی به یادآوری موضوعاتی از این قبیل به کشاورزان را انجام می‌دهند، گفت: کشاورزان باید مواظب باشند و اگر با مشکلی در راستای قطع درختان بدون مجوز مواجه شدند با شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ که مربوط به منابع‌طبیعی بوده تماس و تخلفات را گزارش دهند.

به نظر می‌آید مجوزی برای قطع درختان خشک در این منطقه وجود ندارد، بنابراین باید روستائیان به این موضوع توجه و از منابع طبیعی خود محافظت نمایند.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا