فرهنگ و هنر

ماجرای اشک امیرالمومنین(ع) روی منبر از زبان استاد انصاریان +صوت

ماجرای اشک امیرالمومنین(ع) روی منبر از زبان استاد انصاریان +صوت

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت یولن، حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه همدانی‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه نفس انسان قابلیت شگفتی برای تربیت دارد و تاکنون کسی از حقیقت آن آگاه نشده است، اظهار داشت: ماموریت ملک‌الموت هم درباره نفس است و وقتی نفس از انسان جدا شود، تمام اعضاء و جوارح از کار می‌­افتند و جسم را باید در خاک بگذارند؛ در روز قیامت هم خداوند دوباره همین بدن را با همین نفس حیاتی برمی‌­گرداند.

ماجرای اشک امیرالمومنین(ع) روی منبر از زبان استاد انصاریان +صوت

استاد انصاریان گفت: امیرالمومنین(ع) فقط در نهج‌البلاغه به اندازه­ سه صفحه از عالم بالا خبر داده که از علوم نجومی غربی‌ها جلوتر است، یعنی آنها با تجهیزات پیشرفته هنوز به علم امیرالمومنین(ع) نرسیدند.

وی ادامه داد: این قدرت بی­نهایت خداوند است و هیچ‌وقت نباید از کار خدا تعجب کرد چرا که علم و قدرت او بی­نهایت است و به هر حقیقتی تعلق می‌­گیرد؛ مگر ساختن این آسمان‌های هفتگانه که طول و عرض آن را هیچ‌کسی نمی‌داند برای او سخت بوده است؟! میلیاردها سال است که ستارگان، خورشید، ماه، کهکشان و سیاره‌ها را سرپا نگه داشته‌است بدون اینکه از ستونی استفاده کند. حیف که امیر المومنین(ع) زود از دنیا رفتند، در منبر کوفه خودشان پیشنهاد کردند و فرمودند که من به جاده‌­های آسمان‌ها از جاده­‌های زمین آگاه‌­تر هستم اما هیچ‌کس نپرسید که عالم بالا چه خبر است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نحوه حکومت‌داری امام علی(ع)، تصریح کرد: علی(ع) بخشی از روز را در کوفه حکومت‌داری می‌کرد و بقیه­ روز را هم با یک زنبیل و یک تیشه بر سر زمین کار می‌­کرد. مناطق وسیعی تحت حکومتش بود و برای او از همه جای کشور مالیات می‌­آمد. دستور داده بود که بخشی از مالیات‌­ها را در منطقه خودتان خرج کنید و اضافه­ آن را به کوفه بفرستید تا دنیای این مردم را آباد کنم.

وی ادامه داد: خودش نمی‌خورد تا همه را سیر کند، خودش نمی‌­پوشید تا همه را بپوشاند و خودش استراحت نداشت تا همه مردم مملکت استراحت کنند اما خیلی مزاحم داشت به قدری که یک روز روی منبر مسجد کوفه، اشک ریخت و گفت شما مردم قلب من را در سینه‌­ام مانند نمکی که در آب حل می شود، آب کردید.

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی به تعاریف غیرمسلمانان از امام علی(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی از دانشمندان مسیحی نوشتند، علی جان هزار و پانصد سال زود به دنیا آمدی به این معنا که اگر امروز به دنیا آمده بودی جهان تحول عجیبی پیدا می­‌کرد.

استاد انصاریان افزود: روزی نشسته بود کفش­‌هایش را وصله می‌­کرد و ابن عباس هم یک طرف نشسته بود؛ کفش‌هایش را که وصله کرد جلوی خود گذاشت و به ابن عباس گفت قیمت این کفش چقدر است؟! ابن عباس گفت کفش شما پر از وصله است و هیچ قیمتی ندارد. سپس علی(ع)  فرمود حکومت من بر شما و بر دنیای شما اگر بر من زمینه‌ای نباشد تا حق غارت­‌شده­ مظلومی را از یک ستمگر بگیرم و به او برگردانم، برای من از این کفش‌ها هم بی‌­ارزش­تر است. آیا کسی را سراغ دارید که جایگاه حکومتی خود را این‌گونه ارزیابی کند؟!

ماجرای اشک امیرالمومنین(ع) روی منبر از زبان استاد انصاریان +صوت

وی ادامه داد: روزی می‌­فرمود آنقدر پیراهنم را وصله زدم که دیگر خجالت می‌­کشم آن را به اهل خانه بدهم و بگویم وصله بزنید. در نماز جمعه ایستاده داشت خطبه می‌­خواند و دستش را حرکت می‌­داد. پسری از پدرش پرسید علی(ع) چه می­‌کند؟! پدرش گفت علی(ع) همین یک پیراهن را دارد، پیراهنش را شسته ولی آستین­‌هایش هنوز خیس است، آن را باد می‌­دهد تا خشک شود؛ این در حالی است که برایش شتر شتر مالیات، زکات، درهم و دینار می‌­آوردند. این علی(ع) است اما اکنون شیعه کجا قرار دارد؟! شیعه‌ صندلی‌­دار، شیعه حکومت­دار، شیعه ثروتمند الان کجا قرار دارد؟!

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بی تابی امیرالمومنین(ع) در بازپس‌گیری حق مظلومان، اظهارداشت: در گرمای طاقت فرسای کوفه و در زمانی که تمام مردان و زنان در خانه استراحت می‌کردند، امیرالمومنین(ع) به تنهایی کوچه به کوچه می‌­گشت؛ فردی یک مرتبه امیرالمومنین(ع) را می‌بیند و می‌گوید علی جان بخشی از شب را که نمی‌­خوابی و عبادت می‌کنی، بعد از نماز صبح هم که در مسجد کوفه مشکلات مردم را حل می‌­کنی، این وقت ظهر در این گرما کجا می‌­روی؟! فرمود فردای قیامت مسئول هستم؛ در کوچه­‌ها می‌­گردم که نکند مظلومی مورد ظلم قرار گرفته باشد و نتواند پیش من بیاید یا بگوید الآن رییس جمهور خواب است و نمی‌شود پیش او رفت. من طاقت ظلمی که به او شده را ندارم؛ کوچه‌­ها را می‌­گردم که اگر مظلومی دنبال دادرس است، من را ببیند و بگوید علی من مظلوم واقع شدم تا رفع ظلم کنم.

استاد انصاریان تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر عده‌­ای نمی‌­توانند یک دست لباس برای فرزندشان بخرند اما عده‌­ای دیگر ده‌ها دست لباس گرانقیمت دارند، یک خانواده­ پنج نفره حتی یک دوچرخه یا موتور معمولی ندارد اما در همین خیابان‌های تهران برخی ماشین‌های چند میلیاردی سوار می­‌شوند؛ ما از شیعه توقع داریم. برادرانم و خواهرانم زندگی امیرالمومنین(ع) باید برای ما موعظه و عبرت باشد.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا