بین الملل

هند تکلیف چابهار را روشن کرد

هند تکلیف چابهار را روشن کرد

به گزارش یولن اظهارات وزیرخارجه هند در حالی مطرح می شود که سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی این کشور برای توافق جدید به ایران رفته است.

اس جایشانکار به خبرنگاران در بمبئی گفت: «هنگامی که یک توافق بلندمدت منعقد شود، راه را برای سرمایه گذاری‌های بزرگتر در بندر چابهار باز می‌کند.

به نقل از ایسنا بر اساس گزارش رویترز، سونووال شاهد امضای «قرارداد حیاتی» خواهد بود که اجاره طولانی مدت بندر چابهار را به هند تضمین می‌کند.

جایشانکار گفت: هند بندر چابهار را به صورت موقت اداره می‌کند.

هند با دور زدن بندر کراچی و گوادر در پاکستان ، بخشی از بندر ایران را به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی توسعه داده است. توسعه بندر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران کند شده است.

هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.

هند خواهان صرفه جویی در جابجایی بار با آسیای مرکزی است و بندر چابهار به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه عمل می‌کند. طبق گزارشی در اکونومیک تایمز، این پیمان جایگزین قرارداد اصلی شده و با ۱۰ سال اعتبار به طور خودکار تمدید خواهد شد.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی رودرا گاوراو شرست، سفیر هند در تهران، از زیرساخت‌ها، طرح‌های توسعه ای و کریدور لجستیکی بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرد.

علی‌اکبر صفایی شامگاه یکشنبه در این بازدید که معاون امور بندری و اقتصادی و جمعی از مدیران این سازمان نیز حضور داشتند، با اشاره به فعال شدن بیش از پیش دیپلماسی حمل و نقل دریایی در دولت سیزدهم و انجام مذاکرات دریابرد با کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند و کشورهای آسیای میانه از افزایش علاقه‌مندی و تمایلات کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران به‌ویژه در بندر چابهار خبر داد.

سفیر هند در ایران نیز در بازدید از پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی تأکید کرد و گفت: دهلی‌نو به تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا