یزد

خطر سگهای ولگرد برای بقای حیات وحش یزد جدی است/ سگهای ولگرد از شکارچیان مضرترند

مهدی زارع خورمیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، حضور دام‌های اهلی در زیستگاه طبیعی را تهدیدی جدی برای سلامت حیات وحش دانست و اظهار کرد: شیوع بیماری‌های مختلف بین دام‌های اهلی و انتقال آن به حیات وحش از جمله موارد خطرناک برای بقای محیط زیست است.

وی «طاعون نشخوار کنندگان کوچک» را از جمله بیماری‌های شایع در حیات وحش دانست و افزود: این ویروس طی سال‌های اخیر به وسیله دام‌های اهلی وارد حیات وحش شده و گونه جانوری مختلفی را درگیر کرده است.

این کارشناس حیات وحش استان یزد در ادامه آبشخورهای مشترک بین حیات وحش و دام‌های اهلی را یکی از جدی‌ترین محل‌های انتقال ویروس عنوان کرد و گفت: حضور دامهایی نظیر بز و گوسفند اهلی و شتر باعث شده پوشش گیاهی استان یزد فقیر‌تر شده و به سمت بیابان‌زایی نزدیک شویم.

زارع خورمیزی در ادامه خرید زیستگاه‌های حساس را یکی از راهکارهای مفید برای حفظ مناطق حائز اهمیت محیط زیستی دانست و اظهار کرد: گله‌دارها فقط باید در محدوده مشخص شده دام‌های خود چرا کنند و ولی متاسفانه موارد زیادی مشاهده شده که بسیاری از گله‌داران به قانون تعیین شده در این حوزه توجه‌ای نکرده و از محدوده خود خارج می‌شوند و به مناطق حیات وحش نیز ورود می‌کنند.

زارع رسیدگی به وضعیت بهداشتی و انجام واکسیناسیون‌های سالیانه دام‌های اهلی را از دیگر راه‌های محافظت از حیات وحش عنوان و تصریح کرد: رعایت قانون یکی از اصلی‌ترین مباحث برای حفاظت از حیات وحش و گونه‌های کم یاب است.

این پژوهشگر حیات وحش استان یزد با بیان این‌که با نابودی عرصه‌های طبیعی، سطح کیفیت زندگی در شهرها و روستا ها نیز کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: وجود سگهای ولگرد یکی دیگر از چالش‌های موجود در بحث حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در استان یزد است.

وی سگ‌های گله را از دیگر معضلات جدی حیات وحش در استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: گاهی صدمات ناشی از حضور سگها در طبیعت از شکارچیان حرفه‌ای بیشتر است و سگ‌ها علاوه بر این‌که از طریق شکار مستقیم تعداد حیات وحش را کاهش می دهند می‌توانند بیماری‌های بسیاری را به حیات وحش نیز منتقل کنند.

زارع تأکید کرد: سگ‌های گله باید با دقت بیشتر و از نژادی‌هایی انتخاب شوند که کمترین تهدید برای حیات وحش را داشته باشد.

این پژوهشگر حیات وحش استان یزد در پایان یکی دیگر از راه‌های حفاظت از حیات وحش را واکسیناسیون سگ‌های گله در برابر بیماری هاری عنوان و خاطرنشان کرد: این سگ‌ها باید عقیم شوند زیرا جفت گیری آنها با گرگ در طبیعت باعث بوجود آمدن “سگ‌گرگ” می‌شود که این گونه معضل بزرگی برای اهالی روستا و دامدارها بشمار می‌آید.

انتهای پیام/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا