تهران

بلاتکلیفی ۷ ساله دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرقدس

به گزارش خبرگزاری یولن از شهرقدس، ماجرای نصب و راه اندازی دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرقدس از سال ۱۳۹۳ مطرح و در خردادماه ۱۳۹۴ در محوطه فرمانداری قدس برای مدتی نصب شد اما پس از آن هیچ داده ای از وضعیت کیفی هوا گزارش نشد و در جلسات و مناسبت های مختلف خبرهایی از نصب و جانمایی دستگاه منتشر شد اما خبری از سنجش و اعلام وضعیت آلودگی هوای شهر نبود.

بهمن ماه ۱۳۹۹ مسعود مختاری شهردار سابق شهرقدس در گفت‌وگو با خبرنگار یولن اعلام کرد: با پیگیری ها و تفاهمی که با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شده، کار عملیات اجرایی سنجش آلودگی هوا آغاز شده و ظرف مدت ۳ یا ۴ ماه آینده به بهره برداری می رسد و ایستگاه مرکزی آن در شهرداری قدس است.

طبق وعده مختاری، مرکز سنجش آلودگی هوا باید در خرداد ماه به بهره برداری می‌رسید اما پس از گذشت بیش از ۵ ماه از این تاریخ یعنی پایان آخرین وعده شهردار سابق، هنوز بهره برداری و راه اندازی نشده است.

امید به راه اندازی دستگاه در هفته هوای پاک

رضا شایسته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار یولن بیان کرد: اتاقکی در قسمت پارکینگ شهرداری قدس برای این منظور ساخته شده و نیازمند نصب تجهیزات است.

وی گفت: طبق مصوبه فرمانداری قدس ساخت اتاقک، انجام برق کشی، اتصال خط تلفن و اینترنت، تعبیه دستگاه خنک کننده، با شهرداری است که می بایست این محل را پس از ساخت، تجهیز کند و سپس با تعبیه سیستم مانیتورینگ و دستگاه آنالایزر که توسط محیط زیست استان تامین و نصب خواهد شد، می توان از آن بهره برداری کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس در ارتباط با مدت زمان اجرای این روند افزود: این مرکز پس از تجهیز توسط شهرداری قدس، حدود ۲ ماه زمان برده تا نصب تجهیزات و کالیبره شده دستگاه انجام شود.

وی ادامه داد: اقداماتی که طی این مدت انجام شده کافی نیست و امیدواریم با آمدن شورای اسلامی و شهردار جدید در هفته هوای پاک ایستگاه سنجش آلودگی هوا نصب شود و این حق طبیعی مردم است که از شاخص های کیفی آلودگی هوا اطلاع داشته باشند.

شایسته افزود: این دستگاه در سال های گذشته خریداری شده و با توجه به اینکه کشور با مشکلات اقتصادی و مسائل ارزی روبه رو است، لازم است شهرداری نیز همکاری لازم برای نصب آن را داشته باشد.

روزهای ناسالم بیشتری در پیش خواهد بود

وی در ادامه گفت: امسال شرایط سختی در بحث آلودگی هوا در پیش داریم و طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی، وضعیت جوی با بارندگی کم بوده و اگر باد مناسبی هم نداشته باشیم در روند آلودگی هوا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس با اشاره به اینکه امسال با روزهای ناسالم بیشتری مواجه خواهیم بود، افزود: گشت های ویژه کارشناسان سال های قبل به مدت ۴ هفته انجام می شد اما امسال از اواخر مهرماه آغاز شده و پیش بینی می شود که تاپایان بهمن ماه ادامه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: نیروهای گشت در حال آماده باش و بازرسی از واحدهایی که امکان و پتانسیل آلایندگی هوا را دارند، از جمله پسماندسوزی، واحدهای شن و ماسه، آسفالت و واحد ریخته گری هستند و تاکنون موردی از تخلف گزارش نشده و به واحدها تذکرهای لازم داده شده تا بتوانیم این بحران را رفع کنیم.

شایسته تصریح کرد: در این شرایط جوی پیش بینی شده، لازم است صنعتگران به این نکته توجه داشته و سیستم های کنترلی خود را همیشه به روز نگه دارند و واحدهای شن و ماسه، آسفالت و بتن طبق همان ساعت های کاری تعریف شده فعالیت داشته باشند و سیستم های تیکنر، آبفشانی و آب پاشی دستی را رعایت کنند.

انتهای پیام/ ۶۷۰۷۵


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا