کرمان

بارندگی‌ها حجم ذخیره سد نساء بم را به 50 درصد رساند

بارندگی‌ها حجم ذخیره سد نساء بم را به 50 درصد رساند

علیرضا عادلی مدیر سد و شبکه آبیاری زهکشی نساء بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم با اعلام این خبر اظهار کرد: قبل از بارندگی‌ها حدود ۳۰ درصد مخزن سد نساء آب داشته که اکنون این میزان تقریبا به ۵۰ درصد مخزن رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز ۲۷ دی‌ماه ورودی سد نساء حدود۱۴۰ مترمکعب است که به دلیل بارندگی‌های انجام گرفته بسیار خوب و مناسب بوده است، گفت: حجم مخزن این سد ۷۸ میلیون مترمکعب و ۲۶ میلی‌متر بارندگی در محل سد بوده که متوسط حوزه حدود ۵۰ میلی‌متر بارندگی بوده است.

مدیر سد و شبکه آبیاری زهکشی نساء بم با بیان اینکه به دلیل اینکه بارش برف در حوزه سد رخ داده ورودی سد هنوز ادامه دارد و آب وارد سد می‌شود، افزود: در روز سه‌شنبه نیز یک جبهه بارندگی در پیش خواهیم داشت که امیدواریم میزان ۶۰ درصد مخزن پر شود که در این حال، مقداری از آب ورودی از سد به سمت ریگان خارج خواهد شد.

عادلی با بیان اینکه زمان خروج آب از سد نساء حتما از طریق رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی خواهد شد، ادامه داد: حوزه سد از سمت جنوب به کوه‌های عنبرآباد، شمال به کوه‌های دریجان و میج بُندر و از سمت غرب به کوه‌های دهبکری و جبالبارز و محمدآباد مسکونی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه حوزه سد نساء حدود ۷۶۰ کیلومترمربع وسعت دارد و ظرفیت این سد ۱۶۸ میلیون مترمکعب است، بیان کرد: خارج کردن آب از دریچه‌های خروجی سد نساء با توجه به تنظیم  ورودی و خروجی‌ها خواهد بود.

مدیر سد و شبکه آبیاری زهکشی نساء بم در جواب سوالی مبنی بر اینکه اگر این خروجی‌ها باز نشود چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: اگر دریاچه پر شود به سرریز برسد، سرریز قابل کنترل نیست و حجم بسیار بالایی را وارد رودخانه می‌کند که این امر خسارت‌هایی را در پی خواهد داشت و با مدیریت می‌توانیم آب را آرام آرام وارد دریاچه کنیم تا جذب آب‌های زیرزمینی شود.

عادلی ابراز کرد: رودخانه خشکی وجود دارد که مردم و عشایر در حال تردد هستند و اطلاعی ندارند که بالادست سد چه اتفاقی در حال رخ دادن است به همین دلیل در زمان باز شدن خروجی‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا کسی در حریم و بستر رودخانه ترددی نداشته باشد.

وی یادآور شد: در بخش گنبکی ریگان، مردم عشایر در بستر رودخانه تردد دارند و برای جلوگیری از خسارت این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق فرمانداری و بخشداری‌های شهرستان‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/۳۳۸۸/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا