فرهنگ و هنر

حامد عسکری: کتاب با اولین تکان از سبد خانوار می‌افتد/ شاعر و نویسنده وارداتی نیست

حامد عسکری: کتاب با اولین تکان از سبد خانوار می‌افتد/ شاعر و نویسنده وارداتی نیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا، دومین نشست «واژه» با حضور حامد عسکری، شاعر و نویسنده کشورمان و جمعی از مدیران بانک صادرات و دوستداران کتاب در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت این بانک برگزار شد.

حامد عسکری با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب پس از ۲ سال وقفه به دلیل کرونا گفت:خدا را شاکرم که لذت بازدید از نمایشگاه کتاب را در کنار مردم تجربه می‌کنم. اما با توجه به بالا رفتن قیمت کتاب،شاهد هستیم که این کالای فرهنگی در حاشیه سبد خانواده جای گرفته و با اولین تکان از سبد خانوار می‌افتد.

وی با ابراز خرسندی از حضور مردم به ویژه نسل دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها ادامه داد: مشکلات اقتصادی مردم مرا می‌رنجاند. از مسئولان می‌خواهم به مردم بیشتر توجه کنند تا کتاب به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.

در ادامه مراسم، عسکری حضار را با خوانش شعری از خود مهمان کرد و پس از آن در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی انتخاب سوژه‌ها در شعرهایش عنوان کرد: من در رفت و آمدهای روزانه‌ام با هر آدمی که مواجه می‌شوم، آنها را زخمیِ جنگ‌های میدان زندگی می‌بینم که وقتی وارد قلعه خلوتشان می‌شویم، هر کدام داستان و سوژه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه جهان پر از تصویر و داستان است، مانند گنجشکی که در حال آب خوردن از فرورفتگی میم قاسم سلیمانی است، خاطر نشان کرد: ادبیات چینشی از همه تصاویر به شمار می‌رود که در اطراف ما اتفاق می‌افتد و همه اتفاقات، الماس‌هایی تراش‌خورده و درخشان هستند که می‌توان از آنها قصه‌های جذاب نوشت.

عسکری درباره چگونگی برقراری ارتباط با مردم در ترانه‌ها گفت: قصه به اشیاء هم جان می‌دهند. مردم مشرق زمین ذاتاً علاقه به قصه دارند و قصه‌ها تحمل افراد را بالا می‌برند. از طرف دیگر هرچه نویسنده حواس پنجگانه قوی‌تری داشته باشد، هنر تیمار کردن لحن در او بیشتر خواهد بود. 

این نویسنده درباره نحوه شکل‌گیری قصه‌ها در ذهنش نیز گفت: استان‌هایی در کشور ما وجود دارد که طبیعت با آنها نامهربان است و حتی بیم حضور دشمن در آن نیز وجود دارد، اما همین آدم‌ها عاشق و معشوق می‌شوند و قصه‌هایی را رقم می‌زنند که باعث به فکر فرو رفتن بشر می‌شود. به عبارت دیگر ادبیات از غم می‌آید.

عسکری آرامش فکری‌اش را از کتاب نهج‌البلاغه دانست و ادامه داد: امام علی علیه‌السلام انسانی منشوری و چند بعدی است که هم می تواند الگوی سیاستمداران باشد، هم در عین حال پدری مهربان و بخشنده و هم امیری که بر دلها حکومت می‌کند.

این شاعر کشورمان در پایان مردم را دعوت به خواندن کتاب و توجه بیشتر به ادبیات کرد و گفت: اگر در کشور کمبود پزشک، مهندس و تکنسین داشته باشیم، می‌توان از خارج از کشور آنها را برای جبران دعوت کرد، اما اگر شاعر، نویسنده و یا موسیقی‌دان نداشته باشیم اینها وارداتی نیستند، پس باید قدر ادبیات و داشته‌هایمان را بدانیم.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا