علمی و فناوری

بازگشت ببر منقرض شده به زندگی

بازگشت ببر منقرض شده به زندگی

به گزارش یولن، ببر تاسمانی، پس از ورود اروپایی‌ها به استرالیا به شکل گسترده شکار می‌شد تا جایی که آخرین بازمانده شناخته‌شده آن در سال ۱۹۳۶ در اسارت مرد. درنهایت ببر تاسمانی در دهه ۱۹۸۰ رسماً منقرض شد.

محققان به تازگی سر یک ببر تاسمانی را در سطلی که پشت یکی از کمدهای موزه ملبورن قرارگرفته بود پیدا کرده‌اند. به گفته یکی از دانشمندان، این سطل اتانول، با سر یک ببر تاسمانی که پوستش به‌طورکلی برداشته‌شده بود، حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد.

کشف یک سر بریده، کلید تولد دوباره ببر تاسمانی منقرض شده است/ عکس

سر جانور برای دانشمندان یافته‌های غیرقابل‌باوری داشت، زیرا حاوی موادی بود که دانشمندان فکر می‌کردند یافتن آن‌ها غیرممکن است. آن‌ها توانستند مولکول‌های طولانی RNA که برای بازسازی ژنوم یک حیوان منقرض‌شده ضروری است را شناسایی کنند.

حال دانشمندان با باکیفیت‌ترین ژنوم باستانی تولیدشده روبه‌رو هستند. گویا اکنون در ژنتیک این جانور که از حدود ۳ میلیارد قطعه اطلاعات تشکیل می‌شود، تنها ۴۵ مورد ناشناخته است.

علاوه بر این در انواع مختلف بافت متفاوت است و حاوی چیزی است که به‌طور مؤثر در بازخوانی ژن‌های فعال موردنیاز برای عملکرد یک بافت خاص اثرگذار است. این به این معناست که محققان می‌توانند اطلاعات مربوط به بینی، چشم‌ها، زبان و سایر بخش‌های صورت حیوان را به دست آورند و تصویری از بوی تیلاسین، نوع بینایی و عملکرد مغز آن ارائه دهند.

کشف یک سر بریده، کلید تولد دوباره ببر تاسمانی منقرض شده است/ عکس

این‌یک جهش علمی باورنکردنی است که نه‌تنها به بازگشت ببر تاسمانی کمک می‌کند، بلکه برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض هم مفید خواهد بود. همچنین به دانشمندان کمک می‌کند که جانوری را بازآفرینی کنند که دقیقا ببر تاسمانی باشد نه یک جانور دورگه.

در این گزارش شرح کامل تلاش دانشمندان برای بازگرداندن ببر تاسمانی به زندگی را بخوانید.

۵۸۵۸

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا