فارس

عمادشهر؛ میزبان جشنواره‌های بومی و آیینه تمام نمای فرهنگ نیاکان

به گزارش یولن از لارستان، جاده لار_بندرعباس را که دنبال کنید، پس از گذر از کرمستج و هرمود صحرای باغ به یک دوراهی می‌رسی یک سوی آن بستک و بندرعباس و سویی دیگر به سمت بخش صحرای باغ؛ از زروان، دشتی، خلور، دهمیان، باغ و کارگاه که بگذری به منطقه ای می‌رسی به نام عمادشهر، که در دامان کوهی عظیم و ستبر به نام گاوبست آرام گرفته است.

اینجا عمادشهر یا در لهجه محلی همان مَیده است، دیاری کهن با فرهنگی غنی به یادگار مانده از پیشینیان و نسلهای بسیار دور که هر خشت و گلش حکایت و رازی نهفته در دل دارد، اقوام مختلفی شامل میده‌ای‌ها، سادات از فرزندان امامزاده شاه سیف الله قتال که خود از نوادگان حضرت امام موسی کاظم می باشد، ملأ و خادم از همراهان ایشان در سفر به ایران هرمی مهاجرین از روستای هرم و باغی و اقوام ترک شامل قبایل لر و نفر و مهاجرین مینابی در آن سکونت دارند

از جاذبه های طبیعی، گردشگری، مذهبی اش، غاربنوو، آرامگاه شاه سیف الله قتالش و برکه های سر به فلکش که بگذریم، عمادشهر در فرهنگ و آداب محلی هم بسیار حرف برای گفتن دارد. فرهنگی که در گذر زمان نیاکان به نسل های امروز منتقل شده است و هنوز بکر بودن خودش را حفظ کرده است، مردمان مستقر در جغرافیای عمادشهر این تاریخ کهن را با خود به آیندگان منتقل می کنند.

فرهنگ ناب عمادشهر از  گویش بومی گرفته تا غذاهای سنتی، از پوشش زنان و مردان گرفته تا آداب‌ و رسوم و بازی های محلی از دیدنی های این دیار است، فرهنگی که گرد رشد افسار گسیخته فناوری بر آن ننشسته و به حاشیه نبرده است.

عمادشهر یا همان مَیده که به مرکز مردم شناسی در لارستان شهره شده است، هر سال  با برپایی جشنواره های بومی و سنتی این فرهنگ کهن را به نمایش می گذاشت؛ در یکی دو سال اخیر که شیوع کرونا عامل تفرق هر اجتماعی شده، این نمایشگاه راکد مانده بود اما از چند روز پیش، هر عابری که از کوی و برزن عمادشهر می گذشت، تکاپوها و زمزمه هایی را می دید و می شنید که همه نشان از برپایی دوباره جشنواره های بومی-محلی و سرور و نشاط عمادشهر بود.

نمایشگاه بومی عمادشهر با محوریت سه نسل

پس از ۲ سال انزوا، اینک در سایه فراغتی که از کرونا به دست آمده است، نمایشگاه بومی محلی عمادشهر برپا و با استقبال چشمگیر مردم و مسؤولان منطقه ای و محلی رو به رو شد، نمایشگاهی که در آن سه نسل در یک قاب قابل مشاهده بود.

از سالخوردگان جهاندیده ای که پینه دستانشان هنر را به تماشا گذاشته بود تا جوانانی که میدان دار مدیریت و تلاش بودند و نونهالانی که با پوشش سنتی و گویش زیبای محلی که زبان مادری آنان است،  برای خوشامدگویی صف کشیده بودند.

محمد حیدری، از فعالان فرهنگی و متولیان برگزاری نمایشگاه بومی محلی عمادشهر در گفتگو با خبرنگار فارس می گوید: عمادشهر از جمله مناطقی است که در گذر روزگار فرهنگ غنی خویش را حفظ کرده است و این امر مدیون علاقه مردم عمادشهر به فرهنگ غنی شان است، فرهنگی که پس از صدها سال هنوز هم جاذبه دارد، چه برای مردمانش و چه برای کسانی که با این فرهنگ آشنا می شوند.

این فعال فرهنگی می افزاید: در نمایشگاه بومی محلی عمادشهر جلوه های ویژه ای از فرهنگ کهن با پوشش های سنتی، غذاهای محلی، هنرها و صنایع دستی در معرض دید بینندگان قرار می گیرد.

اگر چه مشغله‌های زندگی ماشینی این روزها به زندگی سنتی شهرها و روستاها رسوخ کرده و نوع پوشش را تحت تأثیر قرار داده، اما هنوز پوشش محلی و سنتی در بین مردم عمادشهر جایگاه خاصی دارد، از جمله این پوشش ها لباس‌های عجمی است که رخت ویژه نوعروسان عمادشهری تلقی مسی شود و آن را در مراسم حنابندان بر تن می کنند که علاوه بر زیبایی، دارای قدمت بسیاری است.

لباس  معروف ایل قشقایی، یکی دیگر از پوشش های سنتی متعلق به ترک‌نشین های عمادشهر است، لباس قشقایی ها، یکی از زیباترین و پوشیده ترین لباسهایی است که می‌توان در هر زمان و در هر محیطی از آن استفاده کرد.

حیدری درباره غذاهای سنتی عمادشهر با اشاره به پخت بسیاری از نان های سنتی در این شهر گفت:  نان های محلی در عمادشهر از نظر مواد غذایی مورد استفاده، نرمی و سفتی خمیر، نحوه پخت و لوازمی که برای تهیه آن لازم است  به اقسام مختلفی نام گذاری شده اند و متداول ترین نوع آنها بالاتوه، تپ تپی، شُل شُلو، جرادک، رگاگ، فَلَزی است و در همه نان‌های محلی این منطقه از ماده مخصوصی  به نام مَهیاوه استفاده می شود که باعث ایجاد طعمی متفاوت در این نان ها می شود. 

او از حلواهای سنتی که از روزگاران دور جزئی از غذاهای سنتی عمادشهر بوده است و هنوز هم طبخ و مصرف آن رواج دارد نیز سخن می گوید که این حلواها انواع مختلفی دارند و در تهیه آنها از گیاهان دارویی مانند آویشن و بابونه استفاده می شود و علاوه بر طعم و عطر خاص، خواص های گوناگونی هم دارند.

تولیدات و محصولات دامی مثل شیر، ماست و دوغ همچنان در عمادشهر علاوه بر عرضه به صورت صنعتی، روش تهیه سنتی خودش را حفظ کرده است که در مشک هایی که از پوست گوسفند تهیه می کنند این فراورده ماست، دوغ و کره را تولید می کنند و همین صفا و صمیمت ها عمادشهرا به منطقه ای تبدیل کرده است که از گوشه گوشه آن بوی زندگی و رونق حس می شود.

این فعال فرهنگی از بازی های محلی عمادشهر هم  صحبت کرد و گفت: بازی‌ها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند، بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند،به عنوان مثال یکی از این بازی های سنتی در عمادشهر چوب بازی است  که از قدیم، کوخی از آتش درست می‌کردند و عده ای شال و قبا و کلاه نمدی می پوشیدند و گرد کوخ می چرخیدند و این بازی زیبا را انجام می دادند.

ترکه بازی یا چوبازی، ازجملهٔ بازی ها و رقص های سنتی قشقایی های عمادشهر است که پیشینه ای کهن دارد و بیشتر در مراسم عروسی و شادی اتفاق می افتد.

محمد حیدری از آوازخوانی کشاورزان عمادشهری هنگام کاشت و درو کردن محصول به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ غنی این منطقه نام برد و بیان کرد: کشاورزی یکی از شغل‌های مرسوم مردم منطقه عمادشهر است، کشاورزان این منطقه ترانه‌ها و شعرهایی را حین کار می‌خوانند و به اصطلاح خودشان با گیاهان و طبیعت صحبت می کنند و این روحیه شاداب کشاورزان در طول سالهای مختلف هنوز هم حفظ شده است.

صنایع دستی، هنر و میراث کهن عمادشهر

یکی از صنایع دستی رایج در منطقه عمادشهر، «سُپ بافی» است که از شاخه هنر حصیر بافی محسوب می شود،هنری دستی ترسیمی که عمادشهری ها با سرانگشتان خود به آن شکل می دهند، در سپ بافی از برگ درخت «نخل» استفاده می شود همچنین مقداری« نی» که ابتدا آن را برش می دهند و سپس با رنگ های قرمز و سبز، رنگ آمیزی می کنند، سپ در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ تولید می شد و از آنها معمولا برای نگهداری نان های محلی استفاده می شود.

گلدوزی، نقاشی، حصیر بافی و گلیم بافی هم از صنایع دستی خاصی است که در عمادشهر رواج دارد و تلفیقی از فرهنگ گذشته عمادشهر و هنرهای عصر حاضر است.

در نمایشگاه های عمادشهر نسل جوان هم در کنار نسل های گذشته هنر زیبای خود در طراحی،نقاشی و صنایع دستی را عرضه می کنند که این نشان از غنای فرهنگی عمادشهر دارد که وابسته به نسل خاصی نیست.

 عمادشهر؛ منطقه‌ای مهمان‌نواز و فرهنگ‌دوست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان که از نمایشگاه بومی محلی عمادشهر بازدید کرد، در خصوص این نمایشگاه اظهار داشت: بزرگترین دستاورد و نتیجه ای که از این نمایشگاه کسب کردیم و به تمام معنا تصویر فرهنگ را برایم به تماشا گذاشت؛ همین نشاط و شادی و حضور سه نسل از مردم عمادشهر  در این نمایشگاه بود.

عنایت الله موحدی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا و تاثیری که از نظر روانی بر فرد و جامعه در این مدت داشته است، برپایی نمایشگاه و گردهمایی های جمعی و فرهنگی و هنری در سطح شهرستان بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و سرور در میان مردم، انتقال فرهنگی میان نسلها نیز اتفاق می افتد.

وی افزود: استفاده از تکنولوژی در هنر و تلفیق آن با سلایق هنری زمینه رشد فرهنگی را فراهم می آورد بر همین اساس با توجه به کاهش خطرات کرونا پس از رکود حدود دوساله، فعالیتها قابل قبول هستند و پیشرفت خواهند کرد، در واقع پویایی و خلاقیت و هم افزایی تاثیری شگرف در باز تولید و باز نمود و باز گفتمان فرهنگی دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان با اشاره به قابلیت تلفیق تکنولوژی در هنر و استفاده از آن در تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری اظهار داشت: علاوه بر جنبه های  اقتصادی این آثار برای هنرمند، این امر باز تولید و رشد فرهنگ عمومی جامعه را نیز در پی دارد چرا که فرهنگ زنده است ومانند اتمسفر و هوا برای جامعه است و با انتقال از نسلی به نسلی خود را بالنده و پویا و سیال می کند، امیدواریم با همکاری و تلاش اقشار مختلف مردم عملگرایی، مشارکت و هم افزایی در امور را در بستر فرهنگ و هنر در جامعه رقم بزنیم.

موحدی حضور سه نسل از مردم عمادشهر در نمایشگاه بومی محلی این منطقه را عاملی نشاط آفرین و مایه بالندگی دانست و بیان کرد: حضور سه نسل در این نمایشگاه بزرگترین نتیجه و دستاورد برای من بود، نسلی مرکب از سالمندان و جهاندیدگانی که دستان پینه بسته آنها و قامت خمیده شان را شاهد بودیم، جوانانی که فعالان عرصه جامعه اند و نو نهالانی که جهت خوشامدگویی به زبان محلی به  پیشواز مردم و  مسولان آمدند، در کنار هم قرار گرفتن اینگونه افراد جامعه در  کنار هم، غنیمتی است که فرهنگ اسلامی ایرانی آن را در اختیار ما قرار داده است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم این ظرفیت را روز به روز بالنده تر کنیم و از همه هنرمندان هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر دعوت می کنم تا در کنار ما باشند و با تمام کاستی هایی که داریم ما را تنها نگذارند.

از کارآفرینان حمایت می‌کنیم

رئیس اداره کار و رفاه وتعاون اجتماعی لارستان گفت: برپایی نمایشگاه بومی محلی عمادشهر با هفته جهانی کار و کار آفرینی مصادف بوده است که در این نمایشگاه حاصل کار کارآفرینان برتر عمادشهری به چشم می خورد.

عبدالمهدی قاسمی در گفتگو با خبرنگار فارس بیان داشت: عمادشهر در کارآفرینی، اقتصاد و اشتغال بسیار به مرکز شهرستان نزدیک است و تفاوتی ندارد، از آنجایی که رونق اشتغال و تولید از مؤلفه های اساسی اداره کار، رفاه و تعاون است مقرر شد در حال حاضر تسهیلات با مبلغ ۲۰۰ میلیون و سود چهار درصدی اختصاص داده شود و میان صاحبان مشاغل خانگی تقسیم گردد تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

وی درباره نحوه فعالیت افراد در مشاغل خانگی افزود: صاحبان مشاغل باید برای گرفتن مجوز وارد سامانه مشاغل خانگی شوند و از سوی این سامانه به اداره مرتبط و در نهایت اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی معرفی می شوند و مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به مسافت طولانی عمادشهر تا مرکز شهرستان و احتمال عدم دسترسی آسان صاحبان مشاغل به مرکز شهرستان، به دنبال این هستیم که یک رابط اشتغال در عمادشهر استقرار پیدا کند تا کارهای مربوط به کار آفرینان عمادشهر در همانجا پیگیری شود.

وی گفت: یک دفتر مشاور کار آفرینی در جنوب افتتاح شده است که با تشکیل این دفتر کارآفرینی به دنبال رونق و توسعه مشاغل خانگی و اهمیت دادن به فعالیت کار آفرینان هستیم.

رئیس اداره کار رفاه و تعاون اجتماعی لارستان اظهار داشت: مقرر کرده‌ایم که کار تسهیل مجوز و دریافت تسهیلات بانکی برای کار آفرینان انجام شود و این روند بیش از یک هفته طول نکشد.

وی در مورد نمایشگاه بومی محلی عمادشهر افزود: آثاری که در این نمایشگاه به چشم می خورد آثاری برگرفته از هنر و ابتکار است که سبب شادابی و لذت می شود، اداره کار لارستان آمادگی همکاری با کار آفرینان را دارد که با همکاری دفتر مشاوره کار آفرینی بتواند به فعالیت هایی از این قبیل رونق بخشد.

قاسمی با اشاره به تشکیل زنجیره ای از فعالیت های کارآفرینی در سطح شهرستان لارستان عنوان داشت: به دنبال مرتبط نمودن مجموعه فعالیت های کارآفرینی در سطح لارستان هستیم که کارآفرینان با هم افزایی در بهبود کیفیت، بازاریابی، فروش بهتر و رشد و توسعه فعالیت خود گام بردارند.

رئیس اداره کار و تعاون لارستان از تصمیم به راه اندازی تعاون تأمین نیاز روستایی خبر داد که از طریق این تعاونی تمامی مشاغل در زمینه کشاورزی و مشاغل خانگی رونق گیرد و سبب ارزش آفرینی شود.

انتهای پیام/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا