سیاسی

شکست سنگین سرلیست های ۳ فهرست انتخاباتی تهران /این لیست پیروز مرحله دوم انتخابات شد +جزئیات

شکست سنگین سرلیست های ۳ فهرست انتخاباتی تهران /این لیست پیروز مرحله دوم انتخابات شد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری یولن، پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و ورود ۲۴۵ منتخب به مجلس شورای اسلامی، دومین دور انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس دوازدهم از میان ۹۰ کاندیدا راه یافته به این مرحله، تعیین تکلیف شود.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، مردم ایران اسلامی در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه از جمله تهران پای صندوق‌های رای حاضر شده تا نماینده خود را برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. مردم پایتخت در روز جمعه با انتخاب ۱۶ نفر، لیست ۳۰ نفره منتخبان خود در مجلس دوازدهم را تکمیل کردند.

اگر بخواهیم گریزی به فضای انتخاباتی کشور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی زده باشیم، باید گفت در این دور از انتخابات نیز همانند دور اول، لیست‌هایی که بر سر زبان مردم بودند، لیست‌های متعلق به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا)، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) و صبح ایران بودند. نام‌هایی که شاید در چند ماه گذشته بارها به گوش خورده باشد که جلوه‌ای نو از رقابت درون‌جریانی اصولگرایی را به تصویر کشیدند.

سه لیست اصلی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم پا به میدان رقابت گذاشتند اما پس از اعلام نتایج دور اول، پیروز نهایی رقابت‌ها به دلیل تکرار اسامی کاندیداهای مشابه در این لیست‌ها از یک‌سو و نیز موکول‌شدن انتخاب ۱۶ نفر باقیمانده تهران به دور دوم از سوی دیگر، همچنان مشخص نبود. با کشیده‌شدن انتخابات مجلس به دور دوم، این سه لیست با جدیت بیشتر پا به عرصه رقابت گذاشتند تا میدان را در دست بگیرند. حال با برگزاری دومین دور انتخابات مجلس دوازدهم شاید اولین سوالی که در اذهان عمومی جامعه و در سایه فضای انتخاباتی که پشت سر گذاشتند، وجود دارد این است که کدام لیست پیروز این انتخابات شد؟

در چند روز اخیر و با اعلام نهایی نتایج دور دوم انتخابات، گمانه‌زنی‌ها در جامعه بالا گرفته و نام برخی از لیست‌ها به عنوان تفکر حاکم بر مجلس دوازدهم به گوش می‌رسد. حال سوال اصلی این است که آیا مردم در این دور از انتخابات صرفا به یک لیست مشخص رای دادند یا اینکه نامزدهایی موفق شدند به مجلس راه پیدا کنند که در چندین لیست حضور داشتند؟

مروری گذرا بر اسامی کاندیداهای منتخب مردم و آرای ماخوذه توسط سرلیست‌های چندین جریان زبانزد در این دوره از انتخابات نشان می‌دهد که شاید بتوان گفت دیگر زمان انتساب مجلس به یک فرد یا جریان خاص گذشته است و نامزدهایی در این دور از انتخابات موفق شدند که در لیست‌های مختلف حضور داشتند و البته همین امر، کمی فضا را پیچیده کرد.

به عنوان مثال سید نظام الدین موسوی سرلیست دور دوم ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با وجود اخذ ۱۹۱ هزار رای از مردم تهران و سعید آجرلو به عنوان سرلیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) با وجود اخذ ۱۶۰ هزار رای و عطا بهرامی به عنوان سرلیست اختصاصی صبح ایران پس از اخذ ۱۱۸ هزار رای، از ورود به مجلس دوازدهم جاماندند. این نکته ازین جهت حائز اهمیت است که هر سه لیست، در فرستادن سرلیست‌های اختصاصی خود که در سایر لیست‌ها مشترک نبودند، در انتخابات ناکام ماندند. در عین‌حال نتایج انتخابات نشان می‌دهد سرلیست امنا توانسته با ۱۹۱ هزار رای و اختلافی اندک با رای آخرین منتخب راه‌یافته به مجلس، بالاتر از سرلیست شانا (آجرلو) و صبح ایران (بهرامی) بایستد. آمار و ارقام حاکی از این است نمایندگان تهران در مجلس دوازدهم آنانی هستند که نام‌شان در لیست‌های متعددی تکرار شده و مانند موسوی، آجرلو و بهرامی کاندیدای اختصاصی هیچکدام از لیست‌ها نبودند.

به عبارت دیگر می‌توان اذعان داشت در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزدهایی پیروز عرصه رقابت شدند که خود را منحصر به یک لیست ندانسته و در چندین لیست حضور پیدا کردند. این امر نشان داد، هم مردم مثل گذشته لیستی رای نمی‌دهند و هم نامزدها سعی دارند با قرار گرفتن در چند لیست، شانس خود برای پیروزی را بالا ببرند. در نهایت می‌توان به این پرسش که کدام لیست پیروز انتخابات مجلس دوازدهم در تهران است، اینگونه پاسخ داد که باوجود اشتراک بالای لیست امنا و صبح ایران، لیست امنا توانسته منتخبان بیشتری راهی مجلس کند و لیست صبح‌ایران هم با توجه به اینکه نامزدی مستقل در جمع نمایندگان ندارد، نقش شتاب‌دهنده و تقویت‌کننده لیست امنا را برعهده گرفته و در نتیجه، فهرست امنا در رقابت با فهرست شانا و پایداری در تهران پیروز میدان شده است.

۲۷۲۱۸

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا