سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

شنیده شدن صدای انفجار در محدوده لادر و شهرک منظریه خمینی‌شهر/ علت چه بود؟

شنیده شدن صدای انفجار در محدوده لادر و شهرک منظریه خمینی‌شهر/ علت چه بود؟

11 ساعت پیش
ورود موج سرمای شدید به کشور؛ کاهش دما تا ۱۵ درجه و بارش سنگین برف در این استان‌ها

ورود موج سرمای شدید به کشور؛ کاهش دما تا ۱۵ درجه و بارش سنگین برف در این استان‌ها

11 ساعت پیش
خودرو گران شد؛ کلاهبرداری با شگرد گرفتن بیعانه در فروش خودرو

خودرو گران شد؛ کلاهبرداری با شگرد گرفتن بیعانه در فروش خودرو

11 ساعت پیش
واپسین روزهای پاییز کجا برویم؟/ تهرانگردی با حال‌وهوای کریسمس

واپسین روزهای پاییز کجا برویم؟/ تهرانگردی با حال‌وهوای کریسمس

11 ساعت پیش
از آرال تا ارومیه؛ دریاچه‌ها چگونه قربانی مصرف انسانی شدند؟/ مهدی زارع: احیای کامل دریاچه ارومیه احتمالاً غیرممکن است

از آرال تا ارومیه؛ دریاچه‌ها چگونه قربانی مصرف انسانی شدند؟/ مهدی زارع: احیای کامل دریاچه ارومیه احتمالاً غیرممکن است

11 ساعت پیش
کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم شد

کیفیت هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم شد

11 ساعت پیش
ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور؛ بارش برف و باران در این استان‌ها

ادامه فعالیت سامانه بارشی در کشور؛ بارش برف و باران در این استان‌ها

11 ساعت پیش
شرایط کار اتباع افغانستانی در ایران اعلام شد؛ پذیرش ۶۰۰۰ درخواست

شرایط کار اتباع افغانستانی در ایران اعلام شد؛ پذیرش ۶۰۰۰ درخواست

11 ساعت پیش
آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور

آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور

11 ساعت پیش
هشدار قرمز هواشناسی/ آماده‌باش کامل تمامی فرودگاه‌های کشور

هشدار قرمز هواشناسی/ آماده‌باش کامل تمامی فرودگاه‌های کشور

11 ساعت پیش

Home » برای جلوگیری از جنگی مجدد

برای جلوگیری از جنگی مجدد

زمان انتشار: 4 سپتامبر 2025 ساعت 10:24

دسته بندی: بین الملل

شناسه خبر: 616478

زمان مطالعه: 16 دقیقه

برای جلوگیری از جنگی مجدد

برای جلوگیری از جنگی مجدد

این سیاست با در جریان قرار دادن کشورهای مهم و اثر گذار منطقه از جمله عربستان سعودی از سیر و روند مذاکرات هسته ای با آمریکا، اعتماد و همراهی آنها با این فرایند دیپلماتیک را جلب و حفظ کند؛ سیاستی که ظاهراً نتیجه بخش هم بود و برخلاف دوره های گذشته که احتمال همکاری این کشورها با هر نوع حمله به تأسیسات هسته ای کشورمان در سطح بسیار بالایی قرار داشت، در این مقطع شاهد محکومیت یکدست حمله رژیم اسرائیل به کشورمان از سوی شورای همکاری خلیج فارس بودیم.

با این وجود، پس از وقوع حمله و البته پایان آن، سطح تلاشها و رایزنی های دیپلماتیک منطقه ای  تا حدی فروکش کرد. البته این کاهش تا حدودی منطقی است و می‌تواند به دلیل انتظار برای تثبیت شرایط و ارزیابی مجدد محاسبات منطقه‌ای باشد. همچنین پس از حمله، اولویت‌های نظامی- امنیتی ایران به سمت تقویت بازدارندگی نظامی و کسب آمادگی‌های دفاعی بیشتر تغییر کرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد عدم موفقیت تلاش‌های میانجیگرانه کشورهایی مانند عمان، عربستان، عراق و قطر، در جلوگیری از حمله اسرائیل و مشارکت «ظاهراً غیرارادی»! عراق و قطر در این تجاور نیز، در کاهش اعتماد دستگاه دیپلماسی ایران به این کانال‌های دیپلماتیک برای حل و فصل واقعی بحران، مسأله ای مهم و جدی بوده است. در چنین شرایطی، تا حدی طبیعی است که تمرکز از دیپلماسی فعال منطقه‌ای به سیاست‌های بازدارنده منتقل شده باشد.

با این وجود، به نظر می رسد رویکرد کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و فعالیتهای منطقه ای آنها نباید از رصد دستگاه دیپلماسی کشور خارج شود و لازم است در راستای رسیدن به اهداف سیاست خارجی و منافع ملی کشور، از همه پتانسیلهای موجود منطقه ای استفاده گردد.

در این میان، نقش و جایگاه عربستان سعودی اهمیت ویژه دارد و بر تحلیل گران عرصه روابط بین الملل پوشیده نیست که این کشور در سالهای اخیر، سیاست خارجی خود را با تمرکز بر کاهش تنش و دیپلماسی فعال در عرصه جهانی و منطقه ای تنظیم کرده است. این کشور بعد از پایان دادن به جنگ فضاحت بار یمن و پشت سر گذاشتن بحران قتل خاشقچی، تلاش کرد تا وجهه تخریب شده خود را ترمیم و از این طریق به رشد اقتصاد خود کمک کند.

در این راستا مقامات این کشور کوشیدند با تمرکز بر پروژه های اقتصادی و فناورانه و تغییر اساسی در رویکردهای سیاست خارجی، نقش عربستان را از یک بازیگر نظامی- امنیتی مداخله‌گر و بدنام، به یک موازنه‌گر منطقه‌ای صح طلب و معتبر تغییر دهند.

رویکردهای اصلی این کشور در راستای تحقق این هدف، در سال‌های اخیر عبارت بودند از:

1.کاهش تنش با ایران و توسعه روابط

در حالی که رابطه ایران و عربستان تا مرز تنشهای جدی پیش رفته بود و مقامات این کشور به طور علنی از ایجاد شورش و نا امنی در ایران حمایت می کردند، مقامات سعودی این سیاست را در تضاد با هدف رشد اقتصادی خود ارزیابی کرده و به سمت رفع تنش با ایران تغییر جهت دادند. این رویکرد که از توافق پکن در سال 2023 آغاز شد، در دو سال اخیر با تبادلات دیپلماتیک مثبت بین طرفین تقویت شده است. هدف عربستان از این سیاست، کاهش تهدیدات احتمالی و ایجاد یک فضای باثبات برای اجرای پروژه‌های اقتصادی بلندپروازانه خود، به‌ویژه در چارچوب چشم‌انداز 2030 است.

2. عادی‌سازی روابط با اسرائیل

اگرچه فرآیند عادی‌سازی روابط با اسرائیل به دلیل جنگ غزه و جنایات بی حد و حصر اسرائیل در این باریکه علیه مردم و غیر نظامیان فلسطینی، با چالش‌هایی روبرو شد، اما ریاض همچنان به عنوان یک هدف استراتژیک به آن می‌نگرد. ریاض با وجود تمایل به دریافت امتیازات امنیتی و اقتصادی از آمریکا و بهره گیری از مزایای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل، از شتاب در این مسأله پرهیز می‌کند. این کشور برای حفظ وجهه خود در عرصه داخلی و در بین کشورهای اسلامی، تلاش دارد در شرایطی به پیمان ابراهیم بپیوندد که بتواند نشان دهد نزدیکی به اسرائیل نه خیانت، بلکه ابزاری برای پیشبرد آرمان فلسطین است و از این مسیر، مشروعیت ولیعهد را تقویت ‌کند. در این راستا، عربستان برای این عادی‌سازی، پیش‌شرط‌هایی همچون تشکیل دولت فلسطین را مطرح کرده و تلاش دارد تا در مذاکرات صلح نقش فعال‌تری ایفا کند و رهبری کشورهای اسلامی در این حوزه را به دست بگیرد.

3. میانجی‌گری در بحران‌های منطقه‌ای

عربستان در طول سال اخیر به عنوان یک میانجی فعال در بحران‌های منطقه‌ای ظاهر شده است. این کشور در سال 2023، میزبان مذاکرات میان طرف‌های درگیر در سودان بود. ریاض همچنین تلاش‌هایی برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس در غزه انجام داد و به صورت علنی بر حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطینی تأکید کرد، هر چند به دلیل پیچیدگی و وسعت این بحران، نقش میانجیگری آن در این مورد چندان پررنگ نبوده و اولویت اصلی آن حفظ مواضع خود در قبال اسرائیل و آمریکا بوده است. عربستان سعودی همچنین به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود با میانجیگری در مناقشات کلیدی، از جمله مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران و تلاش های صلح روسیه و اوکراین، بوده است.

4. دیپلماسی اقتصادی

ریاض با درک اینکه ثبات اقتصادی می‌تواند به ثبات سیاسی منجر شود، بر دیپلماسی اقتصادی تمرکز کرده است. سرمایه‌گذاری‌های عظیم در کشورهایی مانند چین، آمریکا،  بریتانیا، عراق، سوریه و مصر، و همچنین گسترش روابط تجاری با کشورهای آفریقایی، بخشی از این استراتژی است. همچنین این کشور، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کشورهایی مانند چین، هند و ایالات متحده در داخل عربستان نیز هست تا به اهداف اقتصادی خود در چشم‌انداز ۲۰۳۰ دست یابد. هدف همه این تحرکات، تبدیل شدن به یک مرکز اقتصادی غیرنفتی و متنوع‌سازی منابع درآمدی این کشور است.

عربستان مایل است خود را به عنوان بازیگر کلیدی در معماری در حال تحول زیرساخت‌های دیجیتال جهانی مطرح کند. در این راستا، این کشور سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در توسعه مسیرهای کابل‌های زیردریایی، مراکز داده و همکاری‌های رایانش ابری با شرکت‌های فناوری جهانی انجام داده‌ است. عربستان همچنین، به طور فعال در گفت‌وگوها درباره حاکمیت هوش مصنوعی، هنجارهای امنیت سایبری و بررسی سرمایه‌گذاری‌های فناوری مشارکت دارد و این امر نشان می‌دهد چگونه از دید تصمیم گیران سعودی، سیاست اقتصادی و بلندپروازی‌های استراتژیک در هم تنیده شده‌اند.

5.  توسعه روابط با قدرت‌های جهانی

عربستان با حفظ روابط سنتی خود با ایالات متحده، به طور همزمان به تقویت روابط با چین و روسیه نیز ادامه داده است. این رویکرد چندبعدی به این کشور اجازه می‌دهد تا بتواند در مواقع لزوم، از یک قدرت در برابر قدرت‌های دیگر استفاده و استقلال استراتژیک بیشتری کسب کند. مشارکت در سازمان‌هایی مانند بریکس هم نمونه‌ای از این سیاست است.

6. اصلاحات داخلی

در عرصه سیاست داخلی نیز، عربستان به شدت به پروژه‌های تغییرات اجتماعی و اقتصادی متمرکز است. ثبات داخلی برای موفقیت پروژه‌های بزرگی مانند شهر نئوم و جذب سرمایه‌گذاری خارجی حیاتی است؛ بنابراین مقامات سعودی تلاش می‌کنند تصویری از یک دولت مدرن و باثبات از کشور خود ارائه دهند که برای شرکای بین‌المللی قابل اتکا است.

در مجموع، رویکرد عربستان در سال اخیر نشان‌دهنده تغییر از یک سیاست مواجهه به یک سیاست موازنه و همکاری است. این کشور با درک پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی منطقه و الزامات ساختار قدرت جهانی‌، تلاش کرده  سیاست خارجی و به ویژه رویکرد منطقه ای خود را بازسازی و از این مسیر امنیت و منافع بلندمدت خود را تأمین کند.

هر چند این تغییر رویکرد و سیاست‌ها به خودی خود درس‌هایی برای دولت و دستگاه سیاست خارجی ایران دارد تا آنها نیز آگاهانه و مسئولانه، مسیر سیاست خارجی کشور را در جهت تأمین امنیت و منافع کشور باز تنظیم کنند، اما فراتر از این، به نظر می‌رسد لازم است از تغییر مواضع عربستان به سود منافع و امنیت ملی کشور در دوره پسا جنگ استفاده شود.

موقعیت جغرافیایی و ساختار اقتصادی تنگه هرمز، عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس را به شدت در برابر هر گونه تشدید تنش بین اسرائیل و ایران آسیب‌پذیر می‌کند. هر گونه رویارویی نظامی مجدد ایران و رژیم اسرائیل، نه تنها جریان انرژی بلکه امنیت تجارت و سرمایه گذاری در منطقه را نیز تهدید می‌کند. لغو یا تغییر مسیر پروازها، افزایش نرخ حمل‌ونقل دریایی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افزایش اختلالات الکترونیکی که سیستم‌های ناوبری کشتی‌ها در سراسر خلیج فارس را تحت تأثیر قرار می دهد و مواردی از این دست، می تواند رؤیای عربستان و سایر کشورهای منطقه برای رشد و توسعه اقتصادی را به سرابی دست نیافتنی تبدیل کند.

بنابراین در مقطع کنونی، منافع ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان، در یک راستا قرار گرفته است؛ امنیت و ثبات در خلیج فارس! در این راستا لازم است تا رایزنی ها و گفت و گوهای منطقه ای بار دیگر برای ساختن تاب‌آوری و کمک به ایجاد نظم منطقه‌ای پایدارتر از سر گرفته شده و از عربستان سعودی و سایر قدرت‌های متوسط نوظهور این منطقه خواسته شود که نفوذ خود را به ابتکار عمل برای صلح و امنیت تبدیل کنند و در کنار ایران، مانع درگرفتن جنگی دیگر در خلیج فارس شوند. البته تحقق این هدف بدون هماهنگی مستمر، وضوح راهبردی و اراده دوجانبه برای گسترش و بهبود روابط، چندان عملیاتی نیست.

حتما بخوانید : رمزگشایی سی‌ان‌ان از خبر بزرگ ترامپ
برچسب ها
محمد مهدی مظاهری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • اعزام نیروهای آمریکا به اکوادور/ ونزوئلا درخواست نشست شورای امنیت را داد
    اعزام نیروهای آمریکا به اکوادور/ ونزوئلا درخواست نشست شورای امنیت را داد 15 ساعت پیش
  • نیکولای ملادینوف؛ دیپلمات بالکان، جایگزین بلر در غزه؟
    نیکولای ملادینوف؛ دیپلمات بالکان، جایگزین بلر در غزه؟ 15 ساعت پیش
  • مادورو از ارتش کلمبیا کمک خواست
    مادورو از ارتش کلمبیا کمک خواست 15 ساعت پیش
  • عراقچی: همکاری مسکو و تهران امکان اقدام مؤثرتر در برابر تحریم‌های غرب فراهم می‌کند
    عراقچی: همکاری مسکو و تهران امکان اقدام مؤثرتر در برابر تحریم‌های غرب فراهم می‌کند 15 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 10873
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 13921
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 9977
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 391
  • بوشهر 165
  • بین الملل 21422
  • تبلیغات 23
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 418
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 8985
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 7340
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • دستور انضباطی برای بازی تراکتور- پرسپولیس
    دستور انضباطی برای بازی تراکتور- پرسپولیس 12 ساعت پیش
  • رقم قرارداد نازون با استقلال لو رفت!/ این بازیکن مشکل قلبی دارد!
    رقم قرارداد نازون با استقلال لو رفت!/ این بازیکن مشکل قلبی دارد! 12 ساعت پیش
  • جواب کاظمیان جواب شجاع را داد؟/ ذات خراب درست نمی‌شود!
    جواب کاظمیان جواب شجاع را داد؟/ ذات خراب درست نمی‌شود! 12 ساعت پیش
  • بیرانوند به سمت نیمکت پرسپولیس رفت
    بیرانوند به سمت نیمکت پرسپولیس رفت 13 ساعت پیش
  • شاهکار پیام نیازمند مقابل تراکتور در نیمه اول
    شاهکار پیام نیازمند مقابل تراکتور در نیمه اول 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی | گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور