بین الملل

سودان روی خط آشوب، دعوت مخالفان ارتش به نافرمانی گسترده مدنی

سودان روی خط آشوب، دعوت مخالفان ارتش به نافرمانی گسترده مدنی

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، در ادامه اعتراضات مردمی در سودان به اقدامات «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای نظامی این کشور، گروه سیاسی «آزادی و تغییر» دعوت به نافرمانی گسترده مدنی به مدت دو روز کرد.

اعتراضات روز گذشته (دوشنبه) در خارطوم همچون روزهای دیگر به کشتار ختم شد و به گفته کمیته پزشکان سودان حداقل هفت نفر با شلیک گلوله کشته شدند. مردم سودان خواستار بازگشت دولت قانونی و پایان حکومت نظامیان هستند.

به نوشته وبگاه القدس العربی، در فراخوان گروه سیاسی ائتلاف «آزادی و تغییر» که تا چندی پیش قدرت را در سودان در دست داشت، آمده است: «حکومت کودتا همچنان به جنایت علیه مردمی که برای تحقق آزادی و کرامت خود به خیابان‌ها آمده‌اند، ادامه می‌دهد و با آنان با گلوله به مقابله بر می‌خیزد.»

این ائتلاف سیاسی سودانی در ادامه از مردم خواست تا به مدت دو روز به نافرمانی مدنی گسترده دست بزنند و خیابان‌ها را مملوء از جمعیت کرده و برای بازگشت دولت غیر نظامی شعار بدهند.

عبدالفتاح البرهان ۲۵ اکتبر سال گذشته با بازداشت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان و شماری از مسئولان، مانع انتقال قدرت به غیرنظامیان شد و از آن زمان تاکنون فعالان سودانی درخواست حکومت مدنی و دموکراتیک را شدت بخشیده‌اند.

امروز همزمان کنفرانس موسوم به «دوستان سودان» در ریاض پایتخت عربستان سعودی به کار خود پایان داد و حاضران با قرائت بیانیه‌ای از تلاش‌های هیأت سازمان ملل برای تسریع در مرحله انتقالی حمایت کردند.

اعتراض به شورای نظامی سودان به ریاست عبدالفتاح البرهان، در حالی در ماههای اخیر شدت یافته که پیش از آن نیز مردم سودان در اعتراض به دیدارهای وی با مقامات صهیونیستی و تلاش برای سازش با این رژیم بارها به خیابان‌ها آمده بودند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا