کرمان

روزشمار انقلاب| تشکیل ستاد استقبال از امام خمینی(ره) در کرمان

روزشمار انقلاب| تشکیل ستاد استقبال از امام خمینی(ره) در کرمان

یولن – کرمان؛ با انتشار خبر بازگشت امام خمینی به کشور، مردمِ مشتاق از سراسر کشور به شوق دیدار ایشان به سرعت روانه تهران شدند تا در تاریخی‌ترین استقبال شرکت کنند از سراسر استان و شهر کرمان نیز دسته‌جاتی به سوی تهران رفتند.

در کتاب انقلاب اسلامی در کرمان که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده در این رابطه آمده است: استقبال کنندگان کرمانی که متشکل از چندین اتوبوس بوند و افرادی مثل آیت‌الله حقیقی و حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی در میان آنها حضور داشتند، در اولین روزهای بهمن ماه به‌سوی تهران روانه شدند.

حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی درباره چگونگی سفر به تهران می‌گوید: «من در کرمان بودم و در مسجد کرمان که کانون انقلاب شده بود، سخنرانی‌ها و گردهمایی‌ها و اجتماعاتِ عظیمی انجام می‌گرفت. در یکی از شب‌ها از قم با من تماس گرفتند که حضرت ‌آیت‌الله پسندیده با شما کار دارند. با آقای پسندیده که صحبت کردم فرمودند به تهران بیایید و در مراسم استقبالِ حضرت امام خمینی شرکت کنید. بعد از این دعوت به تهران رفتیم.»

گروه کرمانی‌ها وقتی به مرکز رسیدند، به مسجد مسلم‌بن‌عقیل رفتند که حجت‌الاسلام حاج شیخ محمدمهدی موحدی امامتِ جماعت آن را عهده‌دار بود. کرمانی‌ها به همراه میلیون‌ها نفر مشتاق دیگر چند روزی در تهران به انتظار ماندند. زیرا بختیار نخست‌وزیر دولت غیرقانونی وقت با بسته اعلام کردن فرودگاه‌های کشور مانعِ ورود امام شد. این اقدام بختیار خشم عمومی را برانگیخت و موجب افزایش اعتراضات مردمی به خصوص در تهران شد. در آن زمان گروه کرمانی‌ها هم که به تهران آمده بودند در تظاهرات همگانی شرکت کردند.

علاوه بر تهران، در شهرهای دیگر هم مردم دست به اعتراض و تظاهرات زدند و این اقدام دولت بختیار را محکوم کردند. مردم شهر کرمان در اعتراض به ممانعت دولت بختیار از ورود امام به کشوراقدام به راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم پهلوی کردند. در اجتماع چندین هزار نفری مردم کرمان که در یکی از آن روزها بر مزار شهدا در مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار شد، سخنرانی‌هایی پیرامون استقرار حکومت اسلامی هم صورت گرفت.

دوازده بهمن ماه یکی از روزهای فراموش‌نشدنی تاریخ انقلاب اسلامی است. در این روز، امام خمینی بعد از چهارده سال دوری از وطن به کشور بازگشتند. در طول مسیری بیش از ۳۲ کیلومتر جمعیت حضور داشتند. چنین استقبالی در تاریخ ایران نظیر و مانندی نداشت. گروه کرمانی‌ها هم جزو همین افراد بودند. حجت‌الاسلام حجتی کرمانی می‌گوید: « صبح ۱۲ بهمن با اتوبوس‌هایی که قبلاً آماده شده بود به طرف فرودگاه حرکت کردیم و در صف مدعوین شهرستان‌ها قرار گرفتیم.»

مشارکت مردم سیرجان در مراسم استقبال از امام خمینی (ره)

وقتی صحبت از بازگشت امام خمینی به کشور در بهمن ۵۷ مطرح شد، مردم سراسر ایران ضمن تشکیل ستاد استقبال، گروه گروه به سمت تهران سرازیر شدند تا در مراسم استقبال از امام شرکت کنند.

یکی از شهرستان‌هایی که حضور گسترده‌ای در ستاد استقبال از امام خمینی (ره) در تهران داشت و با پرچم‌هایی که آورده بودند توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرد سیرجان بود.

در کتاب انقلاب اسلامی در سیرجان که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره ستاد استقبال از امام خمینی (ره) در سیرجان آمده است: مردم سیرجان به سرپرستی حجت‌الاسلام سید ابراهیم فاقعی، شهید مهدی نصیری‌لاری و حاج‌سیدعلی شهیدی عازم تهران شده و در مراسم استقبال از امام خمینی (ره) شرکت کردند. چون سفر حضرت امام (ره) به تعویق افتاد، سیرجانی‌ها، با همکاری حضرت آیت‌الله غیوری در ساختمان دو طبقه‌ای در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری اسکان یافتند و هر روز به دانشگاه تهران می‌رفتند و در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند».

گروه سیرجانی‌ها، پلاکارد بزرگی که بر روی آن نوشته بودند «سلام بر جمهوری اسلامی» در خیابان دانشگاه نصب کرده بودند، که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. همچنین یکی از شعارهای گروه سیرجانی‌ها که توجه همه را به خود جلب می‌کرد این بود: «وای به‌حالت بختیار، اگر امام فردا نیاد».

ملا سیف‌الله مسلمی‌زاده که همراه گروه سیرجانی‌ها بود هم در استقبال از امام خمینی شعری به شرح زیر درباره ورود امام سروده بود:

مژده یاران که زپاریس خبــر می‌آید

آیـت‌الله خمیـــــنی ز سفـر می‌آیـد

مدتی از پی او بود دل و دیــده‌ی ما     

نایـب مهــدی موعــود زمـان می‌آید

ای خمیـنی پرچم اسلام را کردی به‌پا

ای به صد شکر که با فتح و ظفر می‌آید

قائم آل محمــــــد کن نظر بر نایبت

این خمیــنی است فرزند عزیز مادرت

کشور ایران زجور دشمنان ویران شده

دشمن ایران همه، حیران و سرگردان شده

گروه سیرجانی‌ها تا ورود حضرت امام خمینی(ره) در تهران بودند و در مراسم استقبال در فرودگاه و بهشت زهرا حضور فعالی داشتند، سپس در مدرسه‌ علوی به دیدار حضرت امام(ره) شتافتند و سرانجام پس از ۱۳ روزی که برای تک تک افراد گروه به یاد ماندنی بود، به سیرجان برگشتند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا