اجتماعی

بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران بعد از ۶۵ سال به کشور برگشته است؟

بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران بعد از ۶۵ سال به کشور برگشته است؟

به گزارش یولن، دستکاری آمار و اطلاعات و تولید محتوای دروغ در فضای مجازی چند سالی است به حیات وحش هم سرایت کرده است.پس از دیده شدن «همای سعادت» پرنده باستانی ایران در ارتفاعات البرزکه موجی از شادی را در میان مردم به دنبال داشت، حالا صفحات مجازی برای دیده شدن، به نشر اخبار فیک و دروغ از مشاهده گونه های اساطیری و نادر حیات وحش ایران روی آورده‌اند و هر از گاهی احساسات مردم را به بازی می گیرند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: در آخرین خبر از این دست خبرها که در روزهای اخیر درفضای مجازی جنجال به پا کرد، مشاهده ببر مازندران در پارک حیات وحش در جنگل الیمالات مازندران بود. گربه سان بزرگی که روزگاری فرمانروای نواحی جنگلی کوه های البرز بود و قلمرویش از آستارا در غرب گیلان تا شمال ترکمن صحرا در گلستان می رسید، بیش از ۶۵ سال است حتی ردپایی هم از خود برجا نگذاشته است. ماجرای حضور ببر مازندران از تبلیغات باغ وحش سافاری واقع در جنگل الیمالات شهرستان نورآغاز شد و پس از آن صفحات مجازی به اخبار خلاف واقع پرداختند و شایعه احیاء ببر مازندران در زیستگاهش به طور گسترده در فضای مجازی بازنشر شد؛تا جایی که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را هم به دنبال داشت.

واکنش محیط زیست به جنجال فضای مجازی

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان‌ این‌که ببر مازندران دهه‌هاست منقرض شده ، گفت:« حضور گربه سانی که دهه ها پیش در زیستگاه های مازندران منقرض شده، صحت ندارد.»

غلامرضا ابدالی در این باره توضیح داد: :« ببرهای پارک حیات وحش الیمالات از باغ وحش مشهد به این مکان منتقل شده‌اند.مسئولان باغ وحش سافاری واقع در جنگل الیمالات برای تبلیغات به حضور ببردر این مجموعه اشاره اما برخی از این موضوع سوء استفاده کردند . دهه‌هاست ببر مازندران منقرض شده است و احیاء این گونه حیات وحش در زیستگاه‌های مازندران به هیچ عنوان صحت ندارد.»

ببر مازندران آخرین بار چه سالی دیده شد؟

جنگل‌های هیرکانی به عنوان یک جاذبه محیط زیستی و گردشگری شناخته می‌شود. این جنگل در کناره جنوبی و جنوب غرب دریاچه مازندران در بخش‌هایی از پنج استان شمالی ایران قرار گرفته است و جنگل‌های الیمالات در این منطقه قرار دارد.از این مناطق به عنوان زیستگاه گونه‌های ارزشمندی مثل ببر مازندران یاد می‌شود. طی چند وقت اخیر در برخی تبلیغات مربوط به پارک سافاری حیات وحش در جنگل الیمالات به وجود ببر مازندران در این مکان اشاره شده است.

ایران در سال‌های قبل زیستگاه ببر مازندران بود. آخرین ببر ایران در سال ۱۳۳۷ در پارک ملی گلستان شکار شد. مهمترین عوامل انقراض ببر در ایران شکار بی‌رویه ، تخریب زیستگاه به ویژه خشکاندن تالاب‌ها و استفاده از طعمه مسموم بوده است.

۲۳۳۲۳۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا