گلستان

بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت کشاورزی در گرگان برگزار شد

بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت کشاورزی در گرگان برگزار شد

به گزارش یولن مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گلستان این رویداد را تخصصی‌ترین رویداد نمایشگاهی ایران در حوزه ماشین‌ها، ادوات کشاورزی و سیستم‌های آبیاری عنوان کرد و گفت: صنایع کشاورزی به عنوان محور و اساس توسعه اقتصادی کشور در کانون توجه قرار دارد و به لحاظ اهمیتش نیازمند ارتقا و ترمیم ناوگان مکانیزاسیون، تجهیزات آبیاری و پهنه سازی و مدیریت مصرف آب در مراحل کشت، داشت و برداشت است. از این رو برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشین های کشاورزی برای پیشبرد اهداف در این بخش بسیار مهم و اثربخش خواهد بود.

مهرداد یزدی - بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت کشاورزی در گرگان برگزار شد

مهرداد یزدی افزود: در سال جاری توانستیم به صورت هدفمندانه و برنامه ریزی شده بیستمین نمایشگاه تخصصی ماشین های کشاورزی، تجهیزات وآبیاری را برای پیشبرد اهداف در بخش کشاورزی برگزار کنیم.

نگاه راهبردی جهاد کشاورزی در گلستان بر مبنای دانش بنیان است

نگاه راهبردی جهاد کشاورزی در گلستان بر مبنای دانش بنیان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی ماشین آلات کشاورزی را افزایش بهره وری در فعالیت های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه و نمایشگاههای مشابه در حوزه جهاد کشاورزی یک قدم بسیار بلند در راستای هر چه بیشتر مکانیزاسیون است.

محمد برزعلی افزود: در حال حاضر در دنیا، کشاورزی هوشمند مطرح است و سال 2028 به سمت کشاورزی دیجیتال حرکت می کند باید از خود بپرسیم که ما در کجا قرار داریم؟

وی ادامه داد: فعالیت های دانش بنیان در حوزه جهاد کشاورزی همواره مد نظر ما قرار دارد یعنی بخشی از فعالیت های ما باید در حوزه مکانیزاسیون باشد.

رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما با تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید به سمتی برویم که مسیر فعالیت های مکانیزاسیون و ادوات بخش کشاورزی تغییر اقلیم در آن دیده شود.

برزعلی با بیان اینکه نگاه راهبردی جهاد کشاورزی در گلستان بر مبنای دانش بنیان بوده است، افزود: مباحث فنی که از دو سال گذشته آغاز کرده‌ایم، خروجی و نتایج آن در بخش های مختلف مشاهده شده است به عنوان مثال برای اولین بار پایانه صادرات محصولات صیفی جات گلخانه ای در استان تا پایان سال بهره برداری می شود تا بازار مناسبی برای فروش محصولات داشته باشیم و سود آوری برای کشاورزان حاصل شود.

کارنده ها بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه طراحی شود

کارنده ها بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه طراحی شود

رئیس امور فناوری مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حوزه مکانیزاسیون ادوات خاص هر منطقه ای وجود ندارد، گفت: امروز نیاز است تمام تولیدکننده های ادوات کشاورزی کشور تولیدات خود را پهنه بندی کنند.

مریم برزنونی افزود: در سال های اخیر، تغییر اقلیم خسارت های فروانی را به بخش تولیدات کشاورزی وارد کرد و تولیدات ما از پایداری برخوردار نبود بنابراین باید در تمام حوزه ها به خصوص ماشین آلات کشاورزی بهره وری افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم کارنده های مخصوص با توجه به اقلیم هر منطقه طراحی شوند به عنوان مثال در نقاط مختلف گلستان، میزان بارندگی و ساختمان خاک با هم متفاوت است بنابراین برای کشاورزی هر منطقه یکسری کارنده های مخصوص نیاز داریم و هر منطقه ادوات خاص خود را می طلبد در واقع باید کارنده ها برای پهنه های مختلف اقلیمی تعریف شود.

لزوم توسعه سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

لزوم توسعه سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

معاون برنامه ریزی توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی کشور نیز با اشاره به اینکه این نمایشگاه یک رویداد بزرگ در گلستان و کشور به شمار می‌رود، گفت: قطعا با استفاده از فناوری روز دنیا به افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی دست خواهیم یافت، از این‌رو توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

محسن خلج افزود: با وجود این که اقدامات خوب برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی در کشور داشته‌ایم ولی هنوز شاهد فرسودگی مکانیزاسیون در بخش کشاورزی هستیم؛ در واقع نیاز است دولت یارانه و منابع مالی تشویقی در نظر بگیرد.

وی بیان کرد: فرسودگی ماشین آلات بخش کشاورزی از جمله کمباین ها و تراکتورها نه فقط میزان عملکرد در مزارع را کاهش داده و موجب هدر رفت محصول می شوند بلکه مصرف سوخت را نیز افزایش می دهند و کشاورزان بیشتر از آنکه سود ببرند، متضرر می شوند.

معاون برنامه ریزی توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میانگین فرسودگی مکانیزاسیون کشاورزی در کشور ۵۰ درصد است و اکنون ۲۰ هزار دستگاه کمباین در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آنها بالای ۱۳ سال عمر دارند درحالی عمر مفید کمباین پنج سال است.

خلج افزود: میانگین ریزش محصولات کشاورزی هنگام برداشت کمباین در کشور فقط در برداشت گندم بین ۶ تا هفت درصد بوده در حالی که استاندارد آن ۲ درصد است.

فرسودگی ناوگان کشاورزی و تحمیل خسارت های میلیاردی به اقتصاد کشور

فرسودگی ناوگان کشاورزی و تحمیل خسارت های میلیاردی به اقتصاد کشور

رئیس انجمن تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی ایران که از جمله بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تخصصی کشاورزی بود، گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی تصمیم‌گیری های بخش دولتی در پشت درهای بسته است؛ تصمیم گیری های خلق الساعه ناگهانی که در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی موجب شده تا فعالان این بخش با چالش های متعددی از جمله ناتوانی در نوسازی ناوگان مکانیزاسیون مواجه شوند.

حمیدرضا نامی افزود: خسارت های میلیاردی که فرسودگی ناوگان کشاورزی به این بخش می زند جز هدر رفت زحمت کشاورز ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات تخصیص ارز یکی دیگر از چالش های فعالان این حوزه است که موجب شده محصولات وارداتی ماهها در گمرک برای تخصیص ارز باقی بماند.

رئیس انجمن تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی ایران ادامه داد: ما از کم بودن ارز اطلاع داریم اما چگونه است که برای واردات ماشین و موتور چینی ارز وجود دارد اما برای مهم ترین بخش اقتصادی کشور ارز با کمبود ارز مواجه هستیم.

نامی گفت: مهمترین و تنهاترین ملاک بخش خصوصی برای فعالیت اقتصاد است.

وی افزود: اگر قرار است از جیب کشاورز یارانه داده شود این پروسه غیر جذاب شده و ممکن است کشاورزان دیگر تمایلی به کشت و زرع نداشته باشند و امنیت غذایی مردم به خطر می افتد.

لازم به ذکر است در این رویداد تخصصی ۷۵ مشارکت کننده از تولیدکنندگان و شرکت‌های مطرح کشور از ۱۴ استان‌ شامل؛ تهران، استان مرکزی، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، آذربایجان غربی، شیراز، کردستان، لرستان، قزوین، همدان و البرز حضور داشتند که ۵۱ شرکت در بخش ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی فعال بودند و ۲۴ شرکت‌کننده نیز در حوزه فعالیت تجهیزات و سیستم های آبیاری حضور پیدا کردند.

بیستمین نمایشگاه تخصصی صنعت کشاورزی در گرگان برگزار شد

گفتنی‌ست بیستمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات کشاورزی، ادوات، تجهیزات آبیاری و صنایع وابسته از ۱۰ تا ۱۳ مهرماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان در مساحت ۴۴۷۷ مترمربع دایر بود و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ مورد بازدید بسیاری از فعالان و علاقمندان صنعت کشاورزی قرار گرفت و در شامگاه جمعه خاتمه یافت.

46

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا