گلستان

بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دام, طیور و شیلات در گرگان برگزار شد

بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دام, طیور و شیلات در گرگان برگزار شد

به گزارش یولن در مراسم افتتاحیه سه نمایشگاه تخصصی در حوزه کشاورزی، مدیر عامل نمایشگاههای­بین المللی گلستان گفت: در نخستین روزهای آبان ماه 1403 نمایشگاه بین المللی گلستان میزبان سه رویداد تخصصی مرتبط با کشاورزی و دام و طیور است.

مهرداد یزدی افزود: یکم تا چهارم آبان رویدادهای نمایشگاهی شامل بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دام و طیور، شیلات، آبزیان ، یازدهمین نمایشگاه تخصصی بذر، کود، سم و نهاده های کشاورزی و همچنین هفتمین نمایشگاه تخصصی گلخانه، ماشین ها، ادوات باغبانی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گلستان برپا شده است.

وی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه میزبان 58 تولید کننده و صنعت گر از 9 استان کشور با رویداد نوآوری و رونق محصول هستیم و شرکت کننده­ها در این نمایشگاه مطابق با راهبردهای تعیین شده در این حوزه و صنعت حضور دارند.

 مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی با بیان اینکه در حوزه دام و طیور 40 شرکت و در حوزه نهاده­های کشاورزی و گلخانه­ای 18 شرکت دراین نمایشگاه مشارکت دارند،افزود: در حوزه دامپروری نمایش دام زنده،دام سبک و سنگین از نژادهای متنوع و برتر دنیا در محوطه نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می­گیرد.

لزوم ایجاد سرمایه ­گذاری ­های جدید در صنعت طیور

معاون امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به نقش مهم گلستان در تولیدات کشاورزی گفت: امروز نمی­توان در مورد گلستان حرف زد و کشاورزی آن را نادیده گرفت و اثر و نقش آن را در صنعت دام و طیور نبینیم.

محمد دهنوی با بیان اینکه ۲۵ درصد درآمد استان از بخش کشاورزی تأمین می­شود افزود: نمی­توان زنجیره­ها را در این بخش نادیده گرفت، در واقع تلاش شده در سال­های اخیر زنجیره ارزش راهبردی بخش کشاورزی را در استان ایجاد کنیم و در حوزه میگو پنج بخش از زنجیره ارزش آن در استان وجود دارد.

وی بیشترین میزان رشد تولید آبزی پروری در سال زراعی ۱۴۰۲ در بخش میگوعنوان کرد وگفت: زنجیره طیور هم در سند توسعه چشم انداز استان دیده شده و  نمی­توان نقش استان را در صنعت طیور نادیده گرفت باید سرمایه گذاری­های آتی استان در حوزه مرغ اجداد ایجاد شود تا زنجیره تولید مرغ را کامل کنیم.

معاون امور اقتصادی استاندار گلستان با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنایع بالادستی طیور باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: در سال­های گذشته استان جایگاه خود را در تولید گوشت قرمز از دست داده است و این شرایط در کل کشور حاکم بود و می­توان بخش عمده­ای از مشکلات را  با کمک بخش خصوصی رفع کرد.

عدم ساماندهی اتاق اصناف کشاورزی مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور نیز درباره این رویداد گفت: اتاق اصناف کشاورزی برابر قانون صنف کشور از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرده و از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار کشاورز که در سطح ملی ۳۰ درصد اشتغال کشور را تشکیل می­دهند، تقریبأ یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر پروانه فعالیت کشاورزی دارند.

قاسم پیشه­ ور افزود: از سال ۱۴۰۰ که دولت مجوز صدور پروانه کسب در حوزه کشاورزی را صادر کرد، موفق به صدور  نزدیک به ۵۰۰ هزار پروانه کسب و شناسنامه محصول شده ­ایم.

وی ادامه داد: از ۵۵ سال پیش قانون صنف کشور وضع شده است اما در حوزه  کشاورزی، صنفی سامان دهی نشده بود و به همین دلیل کشاورزان از حداقل امکانات تأمین اجتماعی و بیمه برخوردار نبودند و تا آخرین لحظه  عمر در مزرعه فعالیت می ­کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی کشور با بیان اینکه از هر ۴۰ هزار نفر که پروانه فعالیت در سطح استان دارند، یک نفر  می­تواند عضو شورای مرکزی شود، گفت: این آمار برای گلستان تا کنون به زیر ۱۷ هزار نفر رسیده است.

به گفته پیشه‌ور  تا ۱۵ بهمن ماه باید اتاق اصناف کشاورزی شکل بگیرد و این امر ظرفیت خوبی است که استان گلستان با افزایش اخذ پروانه کسب کشاورزی بتواند از آن برای عضویت در شورای مرکزی استفاده کند.

وی بیان کرد:امنیت غذایی به عهده بخش کشاورزی است، بایستی به کشاورزان افتخار کرد چرا که آنها خط مقدم تولید و امنیت غذایی هستند رهبر معظم انقلاب از سه سال گذشته فرمودند که کشور در پنج محصول اساسی باید به خودکفایی برسد که با لطف خدا و کمک کشاورزان در دو سال گذشته در برنج و گندم به خودکفایی دست یافتیم.

ایجاد اولین زنجیره تولید شیر و صنایع لبنی شمال کشور در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با اشاره به کسب رتبه اول گلستان از نظر تولید گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها و رتبه دوم جوجه‌ریزی در کشور گفت: در استان گلستان هزار و ۲۸ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۹ میلیون قطعه در هر دوره و ۷۱ واحد مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۲/۶ میلیون قطعه و ۳۹ واحد مرغ تخمگذار و پولت با ظرفیت ۷/۷ میلیون قطعه فعال است.

محمد برزعلی با اشاره به برخی از دستاوردهای گلستان در حوزه دام و طیور گفت: ایجاد و ساماندهی ۱۳ زنجیره تولید گوشت مرغ و بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ کشور، کسب رکوردهای شاخص تولید در پرورش مرغ گوشت، تولید ملکه اصلاح نژاد شده بومی در نسل ۱۴ با خصوصیات مقاومت به کنه واروآ، رفتار آرام، زمستان گذرانی خوب، تولید عسل بالا، رتبه سوم تولید پیله‌تر کشور و اقدام به راه‌اندازی زنجیره نوغانداری با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان،استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل شرایط آب و هوایی تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌ها و دستاوردهای استان محسوب می­ شود.

وی ادامه داد: ایجاد اولین زنجیره تولید شیر و صنایع لبنی در شمال کشور، تولید دام‌های سبک نوترکیب و پربازده (چندقلوزا با رشد سریع، توسعه دام‌های سنگین دو منظوره (گوشتی _ شیری)، حفظ و حراست از ذخایر ژنی نظیر اسب اصیل ترکمن و شتر یک کوهانه از دیگر دستاوردهای استان در بخش کشاورزی است.

کمبود تولید واکسن یکی از مشکلات مهم در صنعت دام و طیور

مدیرکل دامپزشکی گلستان نمایشگاه تخصصی دام، طیور و آبزیان را نقطه تلاقی تولید کننده و صنعت عنوان کرد و گفت: کشاورزان به عنوان افسران جنگ اقتصادی بخشی از این زنجیره هستند که به اقتصاد کشور کمک می کنند با کنار هم قرار گرفتن صنعت و تولید، شاهد افزایش بهره­وری خواهیم بود.

علی کاووسی با اشاره به وجود ۱۵ هزار کشتارگاه طیور و ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام در گلستان گفت:  در حال حاضر با کمبود کشتارگاه دام صنعتی مواجه هستیم.  

وی ادامه داد: زمانی می­توانیم بهره وری را ارتقا دهیم که با استفاده از علم روز بخش تولید و صنعت را در یک نقطه به هم برسانیم.

مدیر کل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه استان دارنده تنها سایت میگوی عاری از بیماری در کشور محسوب می­شود گفت: با تولید حدود سه هزار و ۸۰۰ تن محصول ، صادرات تولیدات این سایت به دیگر کشورهای همسایه انجام می­ شود.

کاووسی بیان کرد: در گلستان روزانه حدود هزار تن گوشت مرغ تولید می­شود که ۱۲۰ تن مصرف استان و مابقی به سایر استان­ها به خصوص تهران ارسال می ­شود.

وی با بیان اینکه کمبود تولید واکسن یکی از مشکلات مهم در حوزه صنعت دام و طیور است، گفت: سال گذشته برای ۱۸۵ میلیون جوجه ریزی، یک میلیون و ۱۷۰ دوز واکسن استفاده کردیم که بخشی از آن وارداتی بوده است.

تصمیمات نادرست دولت،دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در کشور است

رئیس اتاق بازرگانی گرگان نبز حضور در نمایشگاهها را نوعی سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: می­توان در بستر این نمایشگاهها بسیاری از محصولات را به نمایش گذاشت تا مبادلات اقتصادی را افزایش دهیم.

امیر یوسفی با بیان اینکه بخشی از توانمندی­های گلستان در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است،افزود: این در حالی است که امروز گلستان به خود می­بالد که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی به عهده دارد. وی درآمد سرانه گلستان را کمتر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت:  دلیل اصلی این موضوع قیمت­های دستوری است، در واقع به جای اینکه گلستان با تأمین ۳۶ روز غذای کشور در سال، از یارانه دولت برخوردار شود، در حال پرداخت یارانه به دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: پرداخت دیر هنگام بهای محصولات کشاورزی توسط دولت، دستورالعمل­های خلق الساعه و کاهش اعتماد طرف­ه ای خارجی به بازرگانان ایرانی از مشکلات بخش کشاورزی است.

یوسفی خاطرنشان کرد: مقصر اشکالات اقتصادی فعلی کشور فعالان اقتصادی و بخش خصوصی نیستند بلک تصمیمات نادرست دولت مسبب این وضعیت است.

گفتنی است بیست و دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دام،طیور و شیلات در فضایی به مساحت 6 هزار مترمربع میزبان 58 تولید کننده از ۸ استان کشور از جمله گلستان، تهران، مازندران، خراسان شمالی، فارس، البرز، آذربایجان شرقی و یزد بود، این رویداد به مدت 4 روز از یکم تا 4 آبان ماه از ساعت 15 الی 21 شب در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گلستان برگزار شد.

شایان ذکر است در این رویداد نمایشگاهی ۳۷ شرکت حوزه دام و طیور و صنایع وابسته، ۱۷شرکت حوزه بذر و کود و سم، نهاده­های کشاورزی و ادوات باغبانی، گلخانه و صنایع وابسته در طی ۴ روز برگزاری از اول آبان، دستاوردها، خدمات و محصولات جدید خود را جهت ارائه به صنعتگران، کشاورزان و دامداران از سوی کارشناسان مستقر در غرفه­ها معرفی کردند و پذیرای بازدیدکنندگان بودند.

این نمایشگاه بین‌المللی در شامگاه جمعه چهارم آبان‌ماه خاتمه یافت.

46

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا