علمی و فناوری

تامین مالی طرح‌های دانش بنیان در قالب مسابقه تلویزیونی «کارویا»/ سرمایه‌ مردم توسط صندوق نوآوری بیمه می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از روابط عمومی‌صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت صبح امروز دوشنبه 17 آبان ماه در نشست خبری و رونمایی از پوستر برنامه تلویزیونی «کارویا» با اشاره به ماموریت صندوق نوآوری در اکوسیستم فناوری کشور، بیان کرد: صندوق نوآوری طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وظیفه تامین مالی این شرکت‌ها را برعهده دارد و در این راستا خدمات متنوعی را که شامل بیش از 60 نوع خدمت شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‎گذاری و خدمات بلاعوض از جنس توانمندسازی است، به این شرکت‌ها ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های تامین مالی نیز نوآوری داشت، تصریح کرد: طرح تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) یکی از نوآوری‌ها در زمینه تامین مالی است که اگرچه در دنیا رایج است اما در کشور ما شکل نگرفته بود اما به تازگی به همت افراد حرفه‌ای و صاحب ایده، ظرفیت اجرای آن از سوی صندوق نوآوری فراهم شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تامین مالی جمعی به سرمایه‌گذاری عامه مردم با پول‌های جزئی‌شان برای تامین مالی طرح‌ها اطلاق می‌شود و برای اینکه این روش در کشور ترویج شود، فرابورس مکانیزمی‌ را برای شکل‌گیری سکوهایی که متولی این امر باشند طراحی کرده بود و صندوق نوآوری نیز برای اینکه این روش تامین مالی شکل بگیرد، به بیمه کردن سرمایه افرادی که بر روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، اقدام کرد.

وحدت با بیان اینکه طرح تامین مالی جمعی در قالب مسابقه «کارویا» اجرایی می‌شود، گفت: بیش از 20 طرح از شرکت‌های دانش بنیان در این مسابقه شرکت می‌کنند که فرایند ارزیابی و منتورینگ بر طرح‌ها انجام شده است و طرح‌های برگزیده در این مسابقه حضور پیدا کرده و مورد داوری قرار می‌گیرند.

وی افزود: بعد از برگزاری هر مسابقه، سایت سرمایه‌گذاری باز می‌شود و شهروندان می‌توانند با حداقل 500 هزار تومان بر روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: اصل سرمایه مردم در این طرح‌ها که سرمایه‌گذاری می‌کنند به طور خودکار از سوی صندوق نوآوری بیمه می‌شود و چنانچه طرح به خوبی انجام شد، میزان سود پیش‌بینی شده به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد و اگر به هر دلیلی طرح با مشکل مواجه شد، بلافاصله و بدون هیچ قید و شرطی اصل پول سرمایه‌گذار به او بازگردانده می‌شود.

وحدت، تعداد طرح‌ها را در ثبت‌نام اولیه جهت شرکت در مسابقه «کارویا» حدود 700 طرح اعلام کرد.

وی در ادامه طرح‌های منتخب برای سرمایه‌گذاری مردم را طرح‌هایی دانست که از جهت اقتصادی از وضعیت خوبی برخوردارند.

وحدت در ادامه از تیم تلویزیونی مسابقه «کارویا» که از انگیزه بسیار بالایی برخوردار بودند، تشکر کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با شرکت‌های حاضر در مسابقه «کارویا» به سایت کارویا به نشانی www.karoya.tv مراجعه کنند.

نقش کرادفاندینگ در تامین مالی طرح‌های فناور

در ادامه این نشست خبری دکتر علی ناظمی، ‌معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: در سال 2020 میلادی کل تامین مالی صورت گرفته در دنیا 115 میلیارد دلار بود که بیش از 90 درصد آن تامین مالی مبتنی بر بدهی بوده و سهم تامین مالی مشارکتی یا همان روشی که در مسابقه کارویا در حال اجرا است کمتر از 5 درصد این مبلغ است. البته 80 درصد همین سهم اندک برای سه کشور آمریکا، انگلیس و کاناداست و سایر کشورها سهم ناچیزی در تامین مالی مبتنی بر مشارکت دارند.

وی افزود: فرایند تامین مالی جمعی(کرادفاندینگ) در قالب مسابقه  تلویزیونی «کارویا» پیچیده است و پذیرفتن این فرایند نیازمند نگاه تخصصی به اکوسیستم نوآوری و تامین مالی کشور است.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: هیات عامل صندوق نوآوری برای اجرای طرح تامین مالی جمعی در قالب مسابقه تلویزیونی «کارویا» از خود جسارت بسیاری نشان داده است.

ناظمی‌ در ادامه از سازمان صداوسیما و فرابورس بابت مشارکت در مسابقه تلویزیونی «کارویا» تشکر کرد و گفت: سازمان بورس به شکل‌گیری بستر تامین مالی جمعی در کشور کمک کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم طرح تامین مالی جمعی در قالب مسابقه «کارویا» به شکل مطلوبی برگزار شود تا در آینده شاهد برگزاری مسابقات بیشتری در این زمینه باشیم.

اجرای کارویا، تجربه متفاوت و تحول اقتصادی در صداوسیما را باعث می‌شود

احمد شفیعی تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «کارویا» نیز در ادامه این نشست خبری گفت: برای برگزاری مسابقه «کارویا» سراغ افرادی رفتیم که از ایده‌های خوبی برخوردار بودند و داورانی که در این مسابقه به داوری می‌پردازند، از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه این مسابقه مشارکت و هم‌افزایی بین سازمان‌ها را به دنبال دارد، ادامه داد: در مسابقه «کارویا» مردم با محصولات شرکت‌های دانش بنیان آشنا می‌شوند و این برنامه مردم را در مسیر سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های دانش بنیان هدایت می‌کند، چرا که این شرکت‌ها در ایام کرونا توانستند بسیاری از اقلام و تجهیزات مورد نیاز کشور برای مقابله با کرونا را فراهم کنند.

کارویا تاثیرات اقتصادی خوبی در حوزه تولید برجای می‌گذارد

در ادامه فاطمه جعفری، داور مسابقه تلویزیونی «کارویا» گفت: این مسابقه جذاب با هدف جذب سرمایه از سوی مردم طراحی شده و مردم از طریق آن می‌توانند وارد بحث تامین مالی جمعی(کرادفاندینگ) شوند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان از طریق تامین مالی جمعی در قالب برنامه «کارویا» می‌توانند رشد کنند و نقش‌آفرینی داشته باشند. مردم نیز در کارویا شاهد توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان‌ خواهند بود.

در کارویا سعی کردیم به مخاطب احترام بگذاریم

همچنین مهدی مهرنیا، کارگردان مسابقه «کارویا» در ادامه این نشست خبری، گفت: «کارویا» با محوریت ارائه‌های آسانسوری(بسیار کوتاه) درصدد است مردم را با ایده‌ها و طرح‌هایی که به مرحله جذب سرمایه رسیده‌اند، آشنا کند.

وی افزود: هدف «کارویا» ارائه راهکارها به افرادی و شرکت‌هایی است که نمی‌دانند طرح و ایده خود را چگونه ارائه دهند.

کارگردان مسابقه «کارویا» در پایان یادآور شد: آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های موفق و مزیت‌های آنها، از مهم‌ترین ویژگی مسابقه تلویزیونی «کارویا» است. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا