علمی و فناوری

با تولید مخازن کامپوزیتی مقاوم به خوردگی انتقال فرآورده‌های نفتی پتروشیمی تسهیل شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عطیه اندخشیده عضو هیات مدیره شرکت مهندسی نوین کامپوزیت صدرا از فرآوری مواد به کار رفته در این محصول با دانش فنی بومی گفت و ادامه داد: مخزن کامپوزیتی ایران‌ساخت، بدنه ای از جنس کامپوزیت دارد که برای ذخیره، انتقال و یا انجام فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.

در تولید مخزن کامپوزیتی جهت نگهداری مایعات از مواد مختلفی مانند بتن، آجر، فولاد، استیل، آلومینیوم و پلی اتیلن استفاده می شود که هر کدام قابلیت مکانیکی و شیمیایی منحصر به خود را دارند.

 

مخازن کامپوزیتی در برابر خوردگی مقاوم است

مخزن تولید شده از کامپوزیت قابلیت های مکانیکی و شیمیایی را پوشش می دهد و دسته بندی های مختلفی براساس مواد به کار رفته و شیوه تولید این مخازن وجود دارد.

انواع مخزن کامپوزیت در صنایع مختلف و مصارف شخصی و خانگی کاربردهای مختلفی دارد. مخزن‌های کامپوزیتی اغلب برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، مواد سوختی همچون نفت، گازوییل، بنزین، مواد شیمیایی، انواع سیالات، انواع گرانول، انواع مواد غذایی و کودهای مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

مخازن کامپوزیتی مزایای بسیار زیادی نسبت به مخازن قدیمی‌تر دارند و از این رو استقبال بسیار خوبی از آن ها شده است. بازده بالای کاری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر تاول زدگی، پایداری و مقاومت حرارتی، مقاومت محیطی بالا، سهولت تعمیرات، وزن سبک و استحکام ویژه بالا از جمله مزایای این مخازن است.

بواسطه تولید مخزن های کامپوزیتی ۱۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد شد. همچنین بواسطه قابلیتی که این محصول در صنایع مختلف دارد پیش بینی می شود که ده ها شغل نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شده باشد.

 

مانعی بر خروج ۲۰ میلیون یورو ارز

مخزن های کامپوزیتی محصولاتی هستند که برای تامین آن ها همواره منابع ارزی از کشور خارج می شد اما شرکت نوین کامپوزیت با تولید این محصول علاوه بر این که مانع خروج ۲۰ میلیون یورو ارز از کشور شد، ضمن آن‌که صادرات خود را نیز به کشور عراق آغاز کرده و برای کشور ارزآوری نیز داشته است.

این محصول، در موارد بسیاری کاربرد دارد از جمله برای سیالات اسیدی، برای نگهداری آب دریا، جهت حفظ سیالات قلیا، برای حلال های قطبی و در راستای استفاده در صنایع غذایی است.

از سوی دیگر به دلیل مزایای مخازن کامپوزیتی در شبکه توزیع آب آشامیدنی، فاضلاب خانگی و صنعتی، آبیاری، جمع آوری آب سطحی، تصفیه‌ خانه‌ها، سیستم انتقال آب دریا، صنایع شیمیایی و نفت و گاز و پتروشیمی و سیستم‌های اطفای حریق کاربرد دارد.

اندخشیده، با اشاره به این که متخصصین مکانیک و شیمی کشور در تولید مخازن کامپوزیتی نقش مهمی داشته اند و از فناوری روز در این عرصه استفاده شده است، گفت: مخزن کامپوزیتی تولید شده در شرکت نوین کامپوزیت، ۴۰ درصد ارزان تر از نمونه خارجی است و این قابلیت را دارد که بدون خارج شدن از مدار، عملیات تعمیرات بر روی آن انجام شود.

 

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا