سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

خشونت، کودک آزاری و سالمندآزاری را به این شماره گزارش کنید

خشونت، کودک آزاری و سالمندآزاری را به این شماره گزارش کنید

7 ساعت پیش
روایت قوه قضائیه از بازداشت و انتقال به زندان تاج‌زاده

روایت قوه قضائیه از بازداشت و انتقال به زندان تاج‌زاده

7 ساعت پیش
ایران رتبه اول مصرف این دارو در جهان شد

ایران رتبه اول مصرف این دارو در جهان شد

7 ساعت پیش
چهار توصیه مهم برای کسانی که ریزش مو دارند

چهار توصیه مهم برای کسانی که ریزش مو دارند

7 ساعت پیش
۵ ماده خوراکی که می‌توانند بسیار خطرناک باشند

۵ ماده خوراکی که می‌توانند بسیار خطرناک باشند

7 ساعت پیش
قتل زن تهرانی به خاطر یک مشت طلا/ قاتل لباس زنانه پوشید

قتل زن تهرانی به خاطر یک مشت طلا/ قاتل لباس زنانه پوشید

7 ساعت پیش
برای فیشال و تراپی پوست به کجا مراجعه کنیم؟/ بیوتی تراپیست‌ها را زیر نظر بگیرید

برای فیشال و تراپی پوست به کجا مراجعه کنیم؟/ بیوتی تراپیست‌ها را زیر نظر بگیرید

7 ساعت پیش
کارآگاه بازی پیرزن همسایه باند سرقت را لو داد/ دزد دستگیرشده: فقط روزهای زوج سرقت می کنم؛ روز فرد بدشانسی می آورم!

کارآگاه بازی پیرزن همسایه باند سرقت را لو داد/ دزد دستگیرشده: فقط روزهای زوج سرقت می کنم؛ روز فرد بدشانسی می آورم!

7 ساعت پیش
از عصر برنز تا قرون وسطی؛ ردپای ناهنجاری‌های اقلیمی در ارومیه/ آیا دریاچه ارومیه قبلا هم خشک شده بود؟

از عصر برنز تا قرون وسطی؛ ردپای ناهنجاری‌های اقلیمی در ارومیه/ آیا دریاچه ارومیه قبلا هم خشک شده بود؟

7 ساعت پیش
سایه مافیا بر سر حریم تهران/ شهرداری جیب مافیا را پر می کند یا استانداری؟

سایه مافیا بر سر حریم تهران/ شهرداری جیب مافیا را پر می کند یا استانداری؟

7 ساعت پیش

Home » تبلیغات شهری و بردگان خودآگاه/ از این‌جا تا رامسر برنامه است!

تبلیغات شهری و بردگان خودآگاه/ از این‌جا تا رامسر برنامه است!

زمان انتشار: 13 ژوئن 2025 ساعت 14:34

دسته بندی: اجتماعی

شناسه خبر: 576667

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تبلیغات شهری و بردگان خودآگاه/ از این‌جا تا رامسر برنامه است!

تبلیغات شهری و بردگان خودآگاه/ از این‌جا تا رامسر برنامه است!

مدت‌ها است که اتاق‌های فکر شرکت‌های تبلیغاتی اشارات و کنایه‌های جنسی برای تبلیغ محصولات و خدمات را در دستور کار خود قرار داده‌اند. نمونه‌های آن نیز کم نیستند و همگان دست‌کم برای یک‌بار هم که شده با چنین تبلیغاتی روبرو شده‌اند (از درج این عبارات و تصاویر خودداری می‌کنیم؛ اگرچه یک جستجوی ساده در گوگل، انبوه آن‌ها را به نمایش می‌گذارد). اگرچه خود استفاده از واژه «برنامه» اشاره مستقیمی به این‌گونه مسائل ندارد؛ اما هنوز هستند افراد یا نسلی که با «برنامه بودن» یا «برنامه کردن» به یاد خیلی از مجالس خصوصی و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی می‌افتند.

تبلیغات شهری و بردگان خودآگاه/ از این‌جا تا رامسر برنامه است!
در طول تاریخ تبلیغات و بازاریابی، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات به کرات از مسائل جنسی، تصاویر، عبارات و در نهایت، ایهام و کنایه‌های موجود در این حوزه استفاده کرده‌اند. از دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ گرفته که برخی از شرکت‌ها شروع به استفاده از تصاویر زنان در تبلیغات محصولاتی نظیر سیگار، عطر و لباس کردند تا برندهایی همچون تام فورد و دولچه و گابانا که با کارزارهای بسیار جسورانه‌تر، مرزهای تبلیغات جنسی را جابجا کرده‌اند. این در حالی است که این دست از تبلیغات همواره با انتقاداتی از سوی برابری‌خواهان جنسیتی و فعالان اخلاقی مواجه بوده است. منتقدان بر این باورند که تبلیغات یاد شده از زنان «شیءسازی» کرده و ارزش آن‌ها را تنها در جذابیت‌های جنسی خلاصه می‌کنند.
با این حال، به باور نگارنده تبلیغات مشتمل بر بار جنسی (که اغلب به‌شدت زن‌ستیزانه هستند) در ایران این سال‌های ما، از تأثیر اجتماعی بسیار عمیق‌تر و مخرب‌تری نسبت به ارجاعات مستقیم و زن شیءمحور نمونه‌های غربی دارند. احتمالاً همه سینمای مملو از ممیزی دهه ۶۰ را به یاد دارند. زمانی‌که لقب یکی از جنسی‌ترین و بی‌پرواترین فیلم‌های آن دوران به فیلم درخشان و بی‌همتای «نار و نی» ساخته سعید ابراهیمی‌فر تعلق گرفت. فیلمی شاعرانه که تنها در قالب چند سیب و انار و نهر آب و چکیدن آب انار بر پارچه‌ای سفید و… از بسیاری از محدودیت‌های نمایش صحنه‌های ممنوعه عبور کرد و با استقبال بسیار نیز روبرو شد.
در همان زمان بود که بحث سکس پنهان و تاثیرات بیشتر آن نسبت به ارائه مستقیم چنین صحنه‌هایی رواج یافت و منتقدان و صاحب‌نظران مختلفی درباره آن نوشتند. حالا چنین رویکردی وارد تبلیغات شهری ما شده است و در جای‌جای شهرها و جاده‌ها خودنمایی می‌کنند.

ژان بودریار گفته است: «تبلیغات شهری با استفاده از نمادهای جنسی، واقعیت را به یک فراواقعیت تبدیل می‌کند که در آن میل جنسی به کالایی برای مصرف توده‌ها بدل می‌شود.» شاید همین واقعیت باشد که طراحان چنین کارزارهایی را به سمت چنین ایده‌هایی هدایت کرده است. یا زیگمونت باومن که در «زندگی مصرفی» می‌نویسد: «تبلیغات با تحریک میل جنسی، جامعه مصرف‌کننده را به‌سمت نیازهای کاذب سوق می‌دهد و در نهایت، انسان‌ها را به برده‌هایی خودآگاه بدل می‌سازد.» و بدین ترتیب است که رهگذران و مخاطبان، به بردگانی تبدیل می‌شوند که دچار عطش سیری‌ناپذیر خرید و مصرف می‌شوند؛ اما عامل مهمتر، تاثیرات روحی و روانی‌ای است که چنین تبلیغاتی بر عموم – به‌ویژه نسل نوجوان و جوان – می‌گذارد و در جامعه‌ای که با هزار و یک مسئله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانی روبرو است، بر حجم روابط ناهنجار و روان‌پریشانه رایج می‌افزاید. در این میان، نگاه کنیم که حجم تبلیغات امیدبخش، واقعگرایانه و درآمیخته با فرهنگ و سنن ایرانی تا چه‌حد تقلیل یافته یا در بدترین و پیش پا افتاده‌ترین شکل ممکن که مخاطب را پس می‌زند، ارائه می‌شود.

بحث درباره این رویکرد تازه مد شده، بسیار طولانی است و نیازمند ورود جدی جامعه‌شناسان و روانشناسان به این عرصه است؛ اما آن‌چه به‌نظر بدیهی می‌رسد، انتخاب روش و شیوه نادرستی است که این دست از شرکت‌های بازاریابی در پیش گرفته‌اند.

*استادیار دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران

۴۷۴۷

حتما بخوانید : بدترین فاجعه هوایی جهان در یک دهه اخیر، چطور امروز رقم خورد؟
برچسب ها
تبلیغات
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • خشونت، کودک آزاری و سالمندآزاری را به این شماره گزارش کنید
    خشونت، کودک آزاری و سالمندآزاری را به این شماره گزارش کنید 7 ساعت پیش
  • روایت قوه قضائیه از بازداشت و انتقال به زندان تاج‌زاده
    روایت قوه قضائیه از بازداشت و انتقال به زندان تاج‌زاده 7 ساعت پیش
  • ایران رتبه اول مصرف این دارو در جهان شد
    ایران رتبه اول مصرف این دارو در جهان شد 7 ساعت پیش
  • چهار توصیه مهم برای کسانی که ریزش مو دارند
    چهار توصیه مهم برای کسانی که ریزش مو دارند 7 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 9574
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 12485
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 8696
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 390
  • بوشهر 165
  • بین الملل 20114
  • تبلیغات 21
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 408
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 8333
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 6414
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • صنایع چوب فرهنگ؛ نامی آشنا در میان دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز تحقیقاتی ایران
    صنایع چوب فرهنگ؛ نامی آشنا در میان دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز تحقیقاتی ایران 6 ساعت پیش
  • مذاکره استقلال با قهرمان جهان
    مذاکره استقلال با قهرمان جهان 8 ساعت پیش
  • امیدها به تیم ملی دعوت نمی‌شوند
    امیدها به تیم ملی دعوت نمی‌شوند 8 ساعت پیش
  • تصاویر| از توکیو تا هانگژو با قاب‌هایی از صابر کاظمی که دیگر نمی‌بینیم
    تصاویر| از توکیو تا هانگژو با قاب‌هایی از صابر کاظمی که دیگر نمی‌بینیم 8 ساعت پیش
  • مزایده آبسردکن، یخچال و کولر پرسپولیس!
    مزایده آبسردکن، یخچال و کولر پرسپولیس! 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی | گلدن ویزای یونان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور