اجتماعی

تردد موتورسیکلت‌ها در این مکان ها ممنوع شد

تردد موتورسیکلت‌ها در این مکان ها ممنوع شد

به گزارش راه نو آنلاین، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها، ایمنی بیشتر و ترافیک کمتر خواهیم داشت.

ایرنا در خبری نوشت: سرهنگ فیروز کشیر روز شنبه درباره دلایل ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها افزود: تونل‌ها به دلیل فضای محدود و محیط بسته، خطر بیشتری برای موتورسواران به همراه دارند در صورت وقوع حادثه، امدادرسانی به موتورسیکلت‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و آسیب‌پذیری بیشتر آنان، دشوارتر و پیچیده‌تر است.

به گفته وی، تونل‌ها دارای سیستم‌های تهویه ویژه‌ای هستند که برای تخلیه دود و گازهای سمی طراحی شده‌اند در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، تهویه تونل ممکن است نتواند به سرعت دود و گازهای خطرناک را تخلیه کند که این امر برای موتورسیکلت‌ها بسیار خطرناک است، تونل‌ها به دلیل رطوبت و تجمع آب ممکن است سطوح لغزنده‌ای داشته باشند که کنترل موتورسیکلت‌ها را دشوارتر می‌کند.

سرهنگ کشیر ادامه داد: موتورسیکلت‌ها معمولاً با سرعت‌های متفاوتی نسبت به خودروها حرکت می‌کنند این تفاوت سرعت می‌تواند باعث کاهش سرعت کلی ترافیک در تونل‌ها و افزایش تراکم ترافیک شود.

وی یادآور شد: موتورسیکلت‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و توانایی حرکت سریع بین خطوط، می‌توانند موجب ایجاد شرایط خطرناکی برای خودروها و سایر وسایل نقلیه شوند، در تونل‌ها، به دلیل نور محدود و منحنی‌های تند، دید رانندگان محدودتر است حضور موتورسیکلت‌ها در این شرایط می‌تواند خطرات بیشتری ایجاد کند.

سرهنگ کشیر تاکید کرد: در بسیاری از کشورها، مقررات خاصی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها وجود دارد، این قوانین بر اساس مطالعات ایمنی و تجربیات بین‌المللی تدوین شده‌اند به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌های طولانی‌تر از یک کیلومتر ممنوع است.

وی افزود: بسیاری از شهرها و مناطق محلی نیز قوانین خاص خود را برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها وضع کرده‌اند این قوانین معمولا با تابلوها و علائم هشداردهنده مشخص می‌شوند تا رانندگان و موتورسواران از آنها آگاه باشند به عنوان مثال، در تهران، ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های اصلی شهر ممنوع است و این ممنوعیت با نصب تابلوهای هشداردهنده اعلام شده است.

به گفته سرهنگ کشیر، بر اساس آمارهای موجود، تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها بطور میانگین بیشتر و جدی‌تر از سایر مکان‌هاست به عنوان مثال، طبق مطالعات مشخص شد که نرخ تصادفات موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها ۲.۵ برابر بیشتر از سایر جاده‌هاست همچنین، میزان مرگ و میر ناشی از این تصادفات نیز به مراتب بیشتر است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس پایتخت آموزش موتورسواران را عامل کاهش تصادفات دانست و اظهار کرد: در خصوص خطرات تردد در تونل‌ها و رعایت قوانین مربوطه می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند این آموزش‌ها می‌توانند از طریق رسانه‌های مختلف، مدارس رانندگی، و کمپین‌های اطلاع‌رسانی انجام شوند.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هشداردهنده و کنترلی در ورودی تونل‌ها می‌تواند به کاهش تردد موتورسیکلت‌ها کمک کند این سیستم‌ها می‌توانند شامل دوربین‌های نظارتی، تابلوهای هشداردهنده الکترونیکی، و سیستم‌های تشخیص خودکار موتورسیکلت‌ها باشند.

به گفته وی، ایجاد مسیرهای جایگزین برای موتورسواران در مناطق نزدیک به تونل‌ها می‌تواند تردد آنان را تسهیل کند و از ورود آنها به تونل‌ها جلوگیری کند این مسیرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که موتورسواران به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند و به مقصد خود برسند.

سرهنگ کشیر اضافه کرد: با توجه به مخاطرات و مشکلاتی که تردد موتورسیکلت‌ها در تونل‌ها به همراه دارد، ممنوعیت این تردد اقدامی ضروری و مؤثر برای افزایش ایمنی و روانی ترافیک است، اجرای قوانین مناسب، افزایش آگاهی عمومی، و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند به بهبود شرایط و کاهش تصادفات کمک کند ایجاد مسیرهای جایگزین و توجه به نیازهای موتورسواران نیز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در این راستا موثر باشد.

۴۷۲۳۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا