تغییر چهره شاسی بلند محبوب تویوتا / «RAV4» جدید معرفی شد

تغییر چهره شاسی بلند محبوب تویوتا / «RAV4» جدید معرفی شد
امیرمسعود عابدین: نسل جدید تویوتا RAV۴، یکی از موفقترین خودروهای این برند، رونمایی شد. تنها در سال گذشته، تویوتا ۴۷۵,۱۹۳ دستگاه RAV۴ را در ایالات متحده فروخت که پس از شورولت سیلورادو و فورد F-Series در رتبه سوم قرار گرفت. مدل قبلی RAV۴ بر روی پلتفرمی شش ساله سوار بود و تویوتا به ساخت یک مدل کاملا جدید نیاز داشت. هماکنون نسل جدید راو ۴ با طراحی و امکانات و پلتفرم تازه اینجاست.
یکی از تغییرات قابل توجه راو ۴ جدید این است که موتور بنزینی خالص خود را کنار گذاشته و به جای آن از یک پیشرانه هیبریدی استاندارد استفاده میکند. یک گزینه پلاگین هیبریدی (PHEV) قدرتمندتر و کارآمدتر برای تریمهای بیشتری نسبت به گذشته نیز در دسترس است.
پیشرانهها: هیبرید و PHEV ارتقا یافته
موتور ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی استاندارد اکنون از بین رفته و به جای آن، موتور ۲٫۵ لیتری چهار سیلندر هیبریدی عرضه میشود. RAV۴ مدل ۲۰۲۶ از نسل پنجم سیستم هیبریدی تویوتا بهره میبرد که شاهد پیشرفتهای عمدهای در قدرت و باتری است.
RAV۴ هیبریدی جدید در نسخه دیفرانسیل جلو (FWD) استاندارد، که برای اولین بار در این مدل ارائه میشود، ۲۲۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. در نسخه تمام چرخ محرک (AWD) با خروجی ۲۳۶ اسب بخاری مواجه هستیم.
RAV۴ پلاگین هیبریدی مدل ۲۰۲۶ جایگزین RAV۴ Prime قبلی میشود و از نسل ششم پیشرانه پلاگین هیبریدی تویوتا بهره میبرد که شامل دو موتور الکتریکی و یک باتری بزرگتر با ظرفیت بالا برای بهبود کارایی و انتقال قدرت است. در مجموع، نسخه PHEV جدید ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و با یک بار شارژ تا ۸۰ کیلومتر برد الکتریکی دارد.
دستهبندی تریمها و مدلهای طراحی
تویوتا، RAV۴ مدل ۲۰۲۶ را به سه دسته مختلف تقسیم میکند: Core Design و Rugged Design و Sport Design.
دسته Core Design شامل تریمهای LE و XLE و Limited است که همگی دارای پیشرانه هیبریدی استاندارد هستند. LE و XLE گزینههای دیفرانسیل جلو (FWD) یا تمام چرخ محرک (AWD) را ارائه میدهند، در حالی که نسخه Limited مجهز به سیستم AWD است.
با حرکت به سمت دسته Rugged Design، تویوتا فقط یک تریم Woodland را ارائه میدهد. راو ۴ Woodland دارای ویژگیهای آفرودمحور مانند لاستیکهای مناسب تمام سطوح، چراغهای LED اضافی در سپر جلو و یک باربند سقفی استاندارد است. خریداران میتوانند در اینجا بین پیشرانه هیبریدی یا پلاگین هیبریدی یکی را انتخاب کنند که هر دو منحصراً با سیستم AWD عرضه میشوند.
در صدر این مجموعه، مدلهای Sport Design قرار دارند که شامل تریمهای SE و XSE و GR Sport جدید میشوند. تریم SE با انتخاب پیشرانه هیبریدی یا پلاگین، با سیستم FWD یا AWD عرضه میشود، در حالی که تریم XSE انتخاب هر دو پیشرانه را دارد اما منحصراً با AWD ارائه میشود.
تریمها | پیشرانه | نوع محرک |
---|---|---|
Core Design | LE / XLE / Limited | هیبریدی |
Rugged Design | Woodland | هیبریدی / پلاگین هیبریدی |
Sport Design | SE / XSE / GR Sport | هیبریدی (SE, XSE) / پلاگین هیبریدی (GR Sport) |
GR Sport اولین RAV۴ قدرتمند تویوتا است. این خودرو از پیشرانه پلاگین هیبرید و سیستم AWD بهره میبرد که ۳۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. نشانههای بصری مانند جلوپنجره بزرگتر با نشان GR، رینگهای ۲۰ اینچی خاص، اسپویلر سقفی و فضای داخلی که با چرم جیر و مصنوعی پوشیده شده، این تریم را از بقیه مدلها متمایز میکند.
فناوری و ایمنی
RAV۴ مدل ۲۰۲۶ به شدت بر نمایشگرها متکی است و به یک صفحه نمایش لمسی ۱۰٫۵ اینچی استاندارد و یک کیلومترشمار ۱۲٫۳ اینچی مجهز است. خریداران میتوانند یک صفحه نمایش لمسی بزرگتر ۱۲٫۹ اینچی را در برخی مدلها سفارش دهند. هر نسخه از RAV۴، از نسل جدید سیستم چندرسانهای صوتی تویوتا بهره میبرد که وعده سریعتر و پاسخگوتر بودن را میدهد، همراه با Apple CarPlay و Android Auto بیسیم و سازگاری دوگانه بلوتوث.
راو ۴ جدید، اولین تویوتا با مجموعه ایمنی Safety Sense ۴.۰ این برند است که تمام فناوریهای سیستم قبلی را با سختافزار و قابلیتهای تشخیص بهبود یافته دارد (کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار و غیره).
تویوتا برای جدیدترین RAV۴ هنوز قیمتی را اعلام نکرده است. مدل ۲۰۲۵ کمی کمتر از ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، اما انتظار نداریم که نسخه جدید خیلی گرانتر از آن باشد.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲