سمنان

«نقش تبلیغات رسانه‌ای بر زندگی کودکان» منتشر شد

«نقش تبلیغات رسانه‌ای بر زندگی کودکان» منتشر شد

به گزارش یولن از شاهرود، اثر عطیه آقاحسینی مربی مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود با عنوان «من مطمئن نیستم؛ اجازه بده حقیقت را کشف کنم!» در کتاب پژوهشی قصه‌جو (گزیده جستارهای بخش علمی) بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی چاپ و منتشر شد.

آقاحسینی اظهار کرد: از دیدگاه کارشناسان واحد آموزش و پژوهش، قصه‌جو، نخستین کتاب جستارنویسی مربیان کانون است که به کوشش معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گردآوری و از مجموع ۴۷ جستار رسیده به بخش علمی، ۲۱ جستار در قالب کتابی، چاپ و در آیین پایانی جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی از آن رونمایی شد و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ نیز به مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور وارد شد.

وی افزود: مربیان کانون پرورش فکری در قالب جستارنویسی، ایده‌ها و تجربیات کاربردی خود را به‌سادگی بیان کرده و به خوانندگان انتقال داده‌اند و در واقع مربیان ترغیب شدند تا قلم بردارند و فکرها، ایده‌ها و تجربیات خود را برای آیندگان، ثبت و ضبط کنند.

آقاحسینی با بیان این‌که در اثر پژوهشی خود به چگونگی کسب اطلاعات کودکان و نقش تبلیغات رسانه‌ای بر زندگی فعلی و آتی آن‌ها پرداخته، یادآور شد: در عصر ارتباطات و اطلاعات، وفور انواع برنامه‌ها، پیام‌ها و هجوم آن‌ها به سمت مخاطبان به‌ویژه کودکان ایجاب می‌کند که آن‌ها به دانشی برای انتخاب پیام‌ها مجهز باشند تا از حالت انفعال و مصرف‌کننده صِرف خارج شوند و خود را در معرض هرگونه پیامی قرار ندهند.

وی تأکید کرد: برای تشویق کودکان به استدلال کردن، بایست الگوی هوشمندانه‌ای به آن‌ها عرضه کرد و یکی از قدیمی‌ترین و مقدس‌ترین روش‌های یادگیری، هنر کهن قصه‌گویی و استفاده از این رسانه است.

آقاحسینی تصریح کرد: انتخاب یک قصه مناسب و هوشمندانه و تدوین آگاهانه آن از جذاب‌ترین راه‌حل‌ها در این مسیر است که می‌تواند اسباب تفریح و سرگرمی نیز باشد.

وی هم‌چنین مهم‌ترین بخش کودکی را پرسیدن، عنوان و خاطرنشان کرد: در بیان قصه‌های کهن معماگونه، می‌توان از روش‌های تشویق کودک به توسعه افکار بهره برد و قصه‌گو می‌تواند با طراحی دقیق و هوشمندانه سؤالات و گفت‌وگو و درنگ کردن در نقطهٔ اوج قصه، زمانی را برای تفکر کودک اختصاص دهد.

آقاحسینی اظهار کرد: قصه‌گویی هوشمندانه می‌تواند به کودکان مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با پیام را بیاموزد تا در عین حال، دیدگاهی تحلیلی و نقادانه نسبت به پیام‌ها کسب کنند و برابر آثار سوء رسانه‌ای، آن‌ها را محافظت کرده و در کنترل آنچه می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند توانمند گرداند.

وی تأکید کرد: تعمیم اهداف قصه‌گویی وابسته به داشتن نگاهی دقیق، عمیق و تفکری منتقدانه برای انتخاب صحیح قصه و اجرای اصولی آن در راستای نیاز کودکان و افق پیشرفت جامعه است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا