جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
به گزارش خبرگزاری یولن، اما در دنیایی که آمریکا از بازنشستگی قدیمیترین جنگندههای نسل پنجم خود صحبت میکند و میخواهد جنگندههای نسل ششم خود را آزمایش کند، روسیه همچنان درباره تولید جنگندههای نسل پنجم پایینرده تا پایان دهه صحبت میکند.
بسیاری از انبوه گزارشهایی که در خصوص سوخو ۷۵ منتشر میشود از سوی شرکت روسی Rostec است. اما در واقعیت این جنگنده در حال حاضر در مرحله طراحی باقی مانده است و به سختی میتوان پی برد که بودجه برای توسعه آن از کجا تامین خواهد شد.
اگر سوخو۷۵ طبق تبلیغات تولید شود، برای کشورهایی که بودجه محدودی دارند، هواپیمای جالب، ارزانتر، اما همچنان توانا خواهد بود. این جنگنده به عنوان یک جنگنده نسل پنجم با ویژگیهای رادارگریز به ویژه در قسمت فوقانی است. سوخو ۷۵ یک جانشین رادارگریز (یا حداقل تا حدودی) شایسته برای ناوگان MiG-۲۱ در سراسر جهان خواهد بود.
بنابر گزارش RIA، یک سرویسدهنده مالی، قیمت اولیه سوخو ۷۵ حدود ۳۰ میلیون دلار خواهد بود که در مقایسه با اکثر جنگندههای آمریکایی و اروپایی موجود در بازار بسیار ارزانتر است. Rostec اعلام کردهاست که ۳۰۰ دستگاه از این جنگنده را طی ۱۵ سال آینده تولید خواهد گرد. به گفته دیفنس اکسپرس، “در اصل، این جنگنده، میگ ۲۱ با قابلیت رادارگریزی بهبودیافته، سیستمهای دیجیتال و سلاحهای هدایتشونده دقیق است.”
در حالی که بسیاری از جنگندهها تحت شرایط فوقمحرمانه توسعه مییابند، مانند جنگنده نسل ششم NGAD آمریکا، سوخو ۵۷ روسی و شنیانگ اف سی-۳۱ چینی، این موضوع در مورد سوخو ۷۵ روسی صادق نیست. سوخو ۷۵ در نمایشهای نظامی با فیلمهای تبلیغاتی به شکلی چشمگیر ظاهر میشود.
با این حال، سوخو ۷۵ نتوانسته است توجه تعداد زیادی از ناظران بین المللی را به خود جلب کند. اعتقاد بر این است که آنچه نمایش داده میشود یک ماکت استادانه است. گزارشهای خارجی خاطرنشان میکنند که شرکت روسی بودجه برای توسعه آن را ندارد.
با این حال، Rostec می گوید که توسعه سوخو ۷۵ در حال انجام است و تولید اولین نمونههای آن آغاز شده است. طبق گزارش اینترفاکس، پرواز اولیه برای این جنگنده برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده بود، سپس برای سال ۲۰۲۴، با تحویل اولیه برای سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷، برنامه زمانی rostec تغییر کرد.
گفته میشود مشتریان خارجی سوخو۷۵ شامل هند، الجزایر، ترکمنستان، ایران، نیجریه و برخی دیگر از اپراتورهای MiG-۲۹ و امارات هستند.
گفته میشود موتور سوخو ۷۵ یک عدد موتور ایزدلی-۳۰ است که در دست طراحی و توسعه قرار دارد. وزن این موتور نسبت به موتور ۱۱۷S به میزان ۳۰ درصد سبکتر است و توان آن نیز ۱۸ درصد بیشتر است که میتواند ۱۰۷ کیلونیوتون بهصورت خشک و ۱۷۱ کیلونیوتون با پسسوز نیرو تولید کند. بنا به ادعای شرکت انپیاو ساترن، این موتور طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای قبلی روسی خواهد داشت.
کابین سوخو ۷۵ یک کابین تمام شیشهای با سامانه سربالا است و شباهت زیادی به کابین سوخو ۳۵ دارد و به نظر میرسد از اجزای سازنده کابین سوخو ۳۵ در آن استفاده شده باشد. اویوینیک سوخو ۷۵ از معماری باز بهره میبرد و دارای یک رادار آرایه فازی فعال است. همچنین یک مدل ارزان قیمت با رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال نیز بهصورت آپشن موجود خواهد بود.
منبع: simple flying
۲۲۷۲۲۷
مجله خبری یولن