فرهنگ و هنر

استاد مطالعات منطقه‌ای: صدور انقلاب یعنی بدون آمریکا هم می‌شود، زندگی کرد

استاد مطالعات منطقه‌ای: صدور انقلاب یعنی بدون آمریکا هم می‌شود، زندگی کرد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه یولن، «ما از اول گفتیم می‌خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشی نیست، بلکه می‌خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم که یکی از آن مراکز، وزارت امورخارجه است که باید مسائل ایران و اسلام و گرفتاری‌هایی که ایران از شرق و غرب داشته است، به دنیا برساند و به دنیا بگوید که می‌خواهیم اینگونه عمل کنیم.» آنچه که خواندید صحبت‌های حضرت امام خمینی(ره) در مورد مسأله صدور انقلاب است. از همان روز‌ها تا زمان حال همواره چیستی صدور انقلاب و چگونگی این انتقال، کانون بحث و گفت‌وگو‌های بسیاری واقع شده است. در همین راستا بر آن شدیم تا با محمدعلی فتح‌اللهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گپی بزنیم که بخش‌هایی از آن را در ادامه خواهید خواند.

استاد مطالعات منطقه‌ای: صدور انقلاب یعنی بدون آمریکا هم می‌شود، زندگی کرد

انقلاب اسلامی، برگ تازه‌ای در تاریخ سیاسی جهان بود

وی در ابتدا در مورد چیستی صدور انقلاب گفت: صدور انقلاب، معانی مختلفی دارد و از ابعاد گوناگونی می‌تواند مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. یکی از معانی صدور انقلاب این است که بعد از پیروزی انقلاب، همه جوامع و کشور‌ها وارد دور جدیدی از تاریخ سیاسی و اجتماعی خود شدند. به عبارتی چه موافقان انقلاب و چه مخالفان آن به نوعی این را احساس می‌کنند که حیات سیاسی خود متأثر از انقلاب اسلامی و پیامد‌های آن است. 

وی افزود: وقتی انقلاب پیروز شد، آمریکا و شوروی توافقی را منعقد کردند، مبنی بر حضور شوروی در افغانستان که همین سر منشأ شروع برگ تازه‌ای از تاریخ افغانستان بود و کش‌مکش‌های موجود در افغانستان و لشکرکشی‌های آن موجب انحطاط، ضعف و سرآخر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. در جهان عرب شاهد شکل‌گیری یک برهه حساسی از حیات مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی هستیم که گروه‌های اسلامی با انگیزه و توان دوچندان رو به سوی تقابل با اسرائیل آورده‌اند. اینکه کشور‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی دهه‌های اخیر خود را متأثر از انقلاب اسلامی ببینند، خود به نوعی صدور انقلاب به شمار می‌رود.

بدون آمریکا‌ هم می‌شود زندگی کرد

فتح اللهی ادامه داد: معنای دوم برای صدور انقلاب که از تعبیر اولی هم فراتر و گسترده‌تر است و در دهه پنجم انقلاب هم شاهد آن هستیم، این است که می‌توان بدون آمریکا زندگی کرد. تا پیش از این ذهنیت جوامع بشری بر آن بود که بدون ارتباط و وابستگی به آمریکا امکان فعالیت مناسب وجود ندارد. اما با گذشت چهل سال از انقلاب، این مسأله به خوبی تبیین شد که بدون آمریکا زندگی میسر است. این موضوع در جهان امروز، فهم و پذیرفته شده است که بدون وابستگی به قدرتی خارجی امکان حیات سیاسی و اجتماعی وجود دارد. 

ایجاد یک فضای فراملی

استاد مطالعات منطقه‌ای گفت: معنای سوم صدور انقلاب عبارت است از ایجاد یک فضای فراملی که کشور‌ها علاوه بر حفظ هویت ملی خود، در یک مسیر و اتحاد فراملی بتوانند وارد شوند؛ به طوری که به یک اشتراک اهداف با سایر ملل و جوامع برسند. مثلاً ایران به عنوان یک کشور اسلامی و شیعی با حفظ هویت‌های اساسی و بنیادین خویش با سایر کشور‌ها که از لحاظ هویتی و ایدئولوژی با ما متفاوتند نظیر ونزوئلا، بتواند در مسیری قرار بگیرد که هر دو با داشتن هدفی مشترک به فعالیت دست بزنند و زندگی تازه‌ای را تجربه کنند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی شروع دوران فراملی است که کشورها در فضایی، تعاملاتی را داشته باشند. ایران با سوریه سنی، یمن زیدی، روسیه مسیحی و ونزوئلای کمونیست توانسته در این محور به فعالیت و ارتباط دست بزند. این رابطه فراملی هیچ‌گاه به معنای ضعف ملت‌ها نیست؛ بلکه درصدد خلق یک زندگی جدید است. در این نظام تعاملات کشور‌ها باتوجه به ظرفیت‌ها و ظرایف‌ فرهنگی خویش افق جدیدی را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا