امیرمسعود عابدین: ورود آئودی به فرمول یک شاید یکی از بزرگترین تحولات دنیای موتوراسپرت در سالهای اخیر باشد. این برند که سالها در مسابقات استقامت، رالی و لمانز خوش درخشیده، حالا در آستانه یکی از چالشبرانگیزترین میدانهای رقابت قرار دارد. کانسپت جدید R۲۶ نهتنها نمایانگر خودروهای مسابقهای آینده آئودی است، بلکه آغازگر زبان طراحی و هویت بصری تازهای برای کل برند محسوب میشود.
طراحی و رنگآمیزی
براساس گزارش motor۱، در نگاه اول، R۲۶ با ترکیب رنگی جدیدش بهراحتی قابل تشخیص است: بدنهای با سایههای تیتانیومی، خطوطی از مشکی کربنی و جزئیات قرمز پررنگ آئودی که یادآور انرژی و سرعت است. حتی رینگها نیز با رنگ قرمز طراحی شدهاند تا هماهنگی بصری کاملی ایجاد شود.
به گفتهی آئودی، این طرح “پیشگام هویت برند جدید” این شرکت است و در آینده نه فقط در تیم فرمول ۱، بلکه در محصولات جادهای آئودی نیز دیده خواهد شد.
پشت صحنه؛ از سائوبر تا آئودی
آئودی در سال ۲۰۲۲ با خرید سهام عمده گروه سائوبر (Sauber Group) بهصورت رسمی وارد دنیای فرمول ۱ شد. از همان زمان، توسعه پیشرانه ۱٫۶ لیتری V۶ توربوشارژ و سیستم بازیابی انرژی در کارخانه اینگولشتات آغاز شد.
این پروژه تحت مدیریت چهرههای سرشناسی هدایت میشود؛ ماتیا بینوتو، مدیر سابق تیم فراری و جاناتان ویتلی، مدیر ورزشی پیشین ردبول، اکنون مسئول برنامهی فرمول ۱ آئودی هستند. رانندگان فعلی تیم، نیکو هالکنبرگ و گابریل بورتولتو نیز صندلیهای خود را حفظ کرده و فصل آینده با پرچم آئودی مسابقه خواهند داد.
زمان نمایش و اولین رقابت
علاقهمندان قرار است نخستین نگاه واقعی خود به خودروی فرمول یک آئودی را در فوریه آینده، طی تستهای بحرین داشته باشند. حضور رسمی در رقابتها نیز از گرندپری استرالیا در ملبورن، ماه مارس ۲۰۲۶ آغاز میشود؛ جایی که آئودی برای نخستین بار مقابل غولهایی مانند مرسدس، ردبول و فراری قرار خواهد گرفت.
چالشها و انتظارات
تأسیس یک تیم فرمول ۱ از صفر، کاری است پرهزینه، زمانبر و پیچیده. از ساخت پیشرانه تا توسعه آیرودینامیک و جذب استعدادهای فنی، هر گام آزمونی سخت برای آئودی خواهد بود. با این حال، حضور در فرمول یک میتواند جایگاه این برند در میان خودروسازان لوکس و فناوریمحور را بیش از پیش تقویت کند.
۵۸۳۲۲
