بین الملل

ریاض: سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه آمریکا به عربستان صحت ندارد

ریاض: سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه آمریکا به عربستان صحت ندارد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزارت خارجه عربستان سعودی امروز شنبه اخبار منتشر شده درباره سفر قریب‌الوقوع آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به این کشور را تکذیب کرد.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد که چنین خبرهایی درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، صحت ندارد.

پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که وزارت خارجه این کشور در حال هماهنگی است تا سفر بلینکن به امارات، عربستان، فلسطین اشغالی و فلسطین صورت گیرد.

آکسیوس گفته بود که این نخستین سفر بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا به عربستان و امارات خواهد بود.

این در حالی است که روابط عربستان و آمریکا به خاطر مسائل مختلفی متشنج شده است. مهمترین مسئله، مخالفت عربستان با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور کاهش قیمت طلای سیاه است.

در همین ارتباط، «سطام بن خالد آل سعود» از شاهزادگان سعودی که فعالیت وسیعی در شبکه‌های اجتماعی دارد، شهریور ماه گذشته، در صفحه توئیتر خود به لغو سفر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

او نوشت: «عربستان سعودی سفر وزیر دفاع آمریکا را لغو کرد و همان زمان از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در ریاض استقبال کرد. عربستان سعودی بزرگ زیر بار دیکته هیچ کشوری نمی‌رود و طبق منافع مشترک و احترام متقابل با دیگران همکاری می‌کند.»

عصبانیت سعودی‌ها از آمریکا و لغو سفر وزیر دفاع این کشور می تواند به دو دلیل باشد، یکی مربوط به انتشار اسناد محرمانه مرتبط با واقعه ۱۱ سپتامبر و دیگری تصمیمی است که آمریکا برای خارج کردن سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عربستان گرفته است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش دستور بازنگری خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و انتشار عمومی آنها را صادر کرد و پیش از آن نیز وزارت دفاع آمریکا اقدامات مربوط به خارج کردن سامانه‌های پاتریوت را از عربستان آغاز کرده بود.

در این خصوص «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی گفته بود که آمریکا نباید سامانه‌های موشکی پاتریوت را از کشورش خارج کند. او گفت: «معتقدم که باید درخصوص تعهد آمریکا تضمینی مجدد دریافت کنیم. برای مثال در برهه‌ای که عربستان سعودی قربانی حملات موشکی و پهپادی نه فقط از سوی یمن، بلکه از سوی ایران است، موشک‌های پاتریوت را از عربستان سعودی خارج نکند».

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا