اصفهان

تامین حقابه محیط زیستی اصفهان ممکن می‌شود/همت مردمی برای انتقال مشکلات آبی اصفهان

تامین حقابه محیط زیستی اصفهان ممکن می‌شود/همت مردمی برای انتقال مشکلات آبی اصفهان

به گزارش یولن از اصفهان، سیدرضا مرتضوی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ارتباط با تامین آب اصفهان، به دنبال کار کارشناسی هستیم چراکه تمایل نداریم برخی مشکلات و معضلات گذشته تکرار شود و مسیر نادرست را از نو طی کنیم.

وی افزود: از این رو است که به اظهار نظر برخی از نمایندگان درباره تحقق آب برای بعضی از مناطق بی‌اعتنا هستیم، ما در ارتباط با موضوع آب به عقب برنگشتیم بلکه دلیل ایستادگی ما در برابر این خواسته ها، کار کارشناسی و تخصصی است.

روزهای خوبی در پیش روی مردم استان و فلات مرکزی قرار دارد

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طرحهای آبی در حال پیشرفت است اما سرعت انجام کار در هر یک از آنها متفاوت است این وعده را داد که روزهای خوبی در پیش روی مردم استان و فلات مرکزی قرار دارد و ابراز کرد: قرارگاه آب با پنج محور اصلی و ۲۶ برنامه تشکیل شد که یکی از این برنامه‌ها خط انتقال آب از دریا بود.

وی گفت: مباحث مطرح در این قرارگاه در ۱٠ سال گذشته مطرح بوده اما به خوبی پیشرفت نداشته است بلکه طی شدن حدود ۴٠٠ کیلومتر از مسیر از این خط انتقال حاصل تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات یک‌ سال قبل تاکنون است.

مرتضوی با اشاره به اینکه نگاه ملی در ارتباط با انتقال آب دریا داریم، ابراز کرد: باید توجه کنیم که تفرقه‌افکنی‌ در این ارتباط باعث سوءاستفاده می‌شود و ما تمایل نداریم به این افراد فضا و جرئت بدهیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت سد زاینده‌رود بنا بر آمار اعلامی وزارت نیرو، یک میلیارد و ۴۵٠ میلیون مترمکعب است و بازگشایی آن در حال حاضر بر تامین آب کشاورزان تاثیر می گذاشت و بر همین اساس اصراری بر بازگشایی نداشتیم، ادامه داد: البته سیاستگذار و مدیر تأمین و توزیع آب کشور وزارت نیرو است و باز نشدن آن به برنامه‌ریزی متولیان و سازو کارهای تعریف شده مربوط است.

تعریف پروژه‌های جدید برای تامین حقابه محیط زیستی اصفهان

استاندار اصفهان در پاسخ به این سوال که به چه دلیل حقابه محیط زیستی اصفهان تامین نشده است، گفت: توزیع آب برای مصارف مختلف، مطابق جدول اعلامی وزارت نیرو انجام شده است گرچه انتقاداتی به آن داریم، با توجه به اینکه پس از آب آشامیدنی، حقابه محیط‌زیست اهمیت حیاتی دارد باید به این نکته اشاره کنم در این زمینه به دنبال پروژه‌های آبی هستیم تا مسیرهای جدیدی را تعریف کنیم.

وی با اشاره به آبرسانی به روستاها در استان گفت: پیش از این تعداد ۳۸٠ روستای استان با تانکر آبرسانی می شد که تلاش داریم با پروژه های مختلف از این تعداد بکاهیم همانگونه که در یک‌ سال گذشته ۹۷ روستای استان به شبکه پایدار آبی متصل شده است.

مرتضوی در ارتباط با قطعی آب در اصفهان در طول هفته های گذشته نیز گفت: با توجه به تک سامانه آبرسانی در اصفهان‌ و از مدار خارج شدن سامانه‌های کمکی، با مشکلات از جمله قطعی و اُفت فشار آب مواجه شدیم؛ از چند سال قبل برای اجرای سامانه دوم کارهایی انجام شده و بخشی از مصوبات سفر رئیس جمهور برای اجرای فاز یک سامانه دوم آبرسانی نیز تأمین شد؛ در اردیبهشت ماه سال گذشته، بخشی از سامانه دوم به میزان ۱.۶ مترمکعب بر ثانیه آبگیری شد و اکنون به سه مترمکعب رسیده است‌.

اطلاع دادن قطعی آب به سامانه ۱۲۲

وی با اشاره به اینکه مردم باید قطعی آب را به سامانه ۱۲۲ اعلام کنند اما از این موضوع اطلاعی ندارند، گفت: این موضع باعث شده تا در پیگیری های خود در این ارتباط نتوانیم از حق مردم اصفهان به خوبی دفاع کنیم چراکه تماسی در این ارتباط از سوی شهرئودان اصفهانی در سامانه ثبت نشده است که سند گویای این مشکل نزد مسئولان باشد.

وی بر این نکته تاکید کرد که رفع برخی مشکلات در حیطه اختیار استان‌ها و برخی در اختیار حاکمیت و مرکز است، گفت: ما معتقدیم اختیارات استان‌ها باید افزایش پیدا کند و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس‌ جمهور نیز همین مورد است که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

۴۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا