خراسان جنوبی

افزایش کارتن‌خواب‌ها در «بیرجند»/ نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم

به گزارش خبرگزاری یولن از بیرجند، امروزه در بسیاری از مباحث علمی و دانشگاهی و مباحث مربوط به سیاست‌گذاری‌های اجتماعی در جوامع، عبارت طرد اجتماعی و عبارت بی‌‌خانمانی با هم به کار می‌رود.

آن دسته از افراد جامعه که در خیابان‌ها می‌خوابند و با عنوان کارتن‌خواب از آن‌ها یاد می‌شود، نقطه اوج طرد شدگی اجتماعی به حساب می‌آیند، آنان از جامعه رانده شده و از شیوه متعارف زندگی که اغلب مردم آن را برای خود بدیهی تصور می‌کنند، محرومند؛ لذا در بیشتر کشورها سیاست‌های اجتماعی به شکل‌های مختلف و شدت و ضعف متفاوت این بخش از جامعه شهری را هدف قرار داده و برای بهبود وضعیت آن‌ها اقدام می‌کنند.

در خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند نیز این مشکل روبه افزایش است و اکثر کارتن خواب‌‎ها را متکدیان، معتادان و معتادان متجاهر در بردارند که رسیدگی به این معضل اجتماعی و کاهش با رفع آن نیاز ویژه مسئولان را می‌طلبد تا شاهد روند روبه‌رشد این معضل نباشیم، چرا که را پاک کردن صورت مسئله و ارائه ندادن آمارها نمی توان واقعیت را نادیده گرفت.

گستردگی ارگان‌های متولی

«محمد محمدزاده» معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار یولن، گفت: کارتن‌خوابی معضل اجتماعی است که نه تنها بیرجند بلکه کل کشور را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه کارتن‌خواب چند متولی از جمله شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی و ارگان‌های محتلف دیگری دارد، اظهار داشت: براساس قانون هر کدام از این سازمان‌ها وظایفی را برعهده دارند و شهرداری وظیفه جمع‌آوری را دارد و اطلاعات ماهانه به صورت کامل در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد.

به گفته وی کارتن‌خواب‌ها در چند گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند و شامل متکدیان، معتاد و معتاد متجاهر می‌شوند.

ایجاد سرپناه در پارک آزادی

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند درخصوص جمع‌آوری و سرپناه این قشر به ویژه در فصل سرما، گفت: زیرساخت‌هایی دیده شده است که شهرداری یک مجموعه ساختمانی دو طبقه احداث کرده است.

محمدزاده ادامه داد: فضای بسیار خوبی متناسب با جمعیت بیرجند در پارک آزادی دیده شده است که یک طبقه برای متکدیان و یک طبقه به عنوان گرم خانه با ظرفیت ۴۰ نفر را داریم.

به گفته وی معتادها و متکدیان شناسایی و کسانی که مشخص شود هیچ سرپناهی ندارند به این اقامتگاه راهنمایی می‌شوند و حتی در بخش ترک اعتیاد نیز به کمپ‌ها معرفی می‌شوند.

وی در زمینه آمار کارتن‌خواب‌ها در بیرجند نیز بیان داشت: از آنجایی که آمار بهزیستی و نیروی انتظامی متفاوت است نمی‌توان یک آمار دقیق در این مورد ارائه کرد.

حلقه مفقوده حضور کارتن‌خواب‌ها در جامعه

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند تأکید کرد: مسئولان نظارتی و رسانه‌ها فقط در زمان سرما به این معضلات توجه می‌کنند و در طول سال خبری در این زمینه نیست و این در حالی است که این معضل در طول سال ادامه دارد.

محمدزاده با بیان اینکه تمام ارگان‌ها باید کمک کنند و وظایف خود را به دوش دیگری نیندازند، عنوان کرد: حلقه مفقوده‌ای برای ساماندهی این معضل وجود دارد که باید رفع شود.

وی تصریح کرد: کارتن‌خواب‌ها از متکدیان و معتادهایی هستند که ارگان‌های مختلف متولی آن‌ها هستند مثلا سازمان فنی و حرفه‌ای طبق قانون باید آموزش‌ها رایگانی به آن‌ها بدهد که بتوانند کسب و کاری راه‌اندازی کنند و کمیته امداد تسهیلات ارائه می‌دهد.

به گفته وی اما زیرساخت‌های لازم برای حضور این افراد در جامعه آماده نیست و به دلیل این مشکلات باری دیگر این افراد به وضعیت سابق بازمی‌گردند و حتی بیشتر از قبل می‌شوند.

نیاز به مدیریت واحد شهری و دوری از موازی‌کاری

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اظهار داشت: متکدیان و معتادان به صورت ۲۴ ساعته جمع‌آوری می‌شوند ولی از آن سوی، باری دیگر به جامعه باز می‌گردند و زیرساختی برای آن‌ها آماده نیست.

محمدزاده بیان داشت: کمپ‌های ترک اعتیار در بیرجند بسیار کم است و نیاز به افزایش و حمایت مسئولان دارد، همچنین طبق ماده ۱۵ معتادین خود معرف لازم است کمپ‌های مجزایی داشته باشند که در بیرجند و حتی استان وجود ندارد.

به گفته وی برای رفع یا کاهش این مشکل نیاز به یک مدیریت واحد شهری داریم چرا که ساماندهی متکدیان و معتادها کار یک دستگاه نیست و ارگان‌های محتلفی دخیل هستند.

وی تأکید کرد: اگر به یک مدیریت واحد شهری دست پیدا نکنیم این روند روبه افزایش خواهد رفت چرا که اکنون در استان و بیرجند کارهایی انجام می‌شود که همه به صورت موازی‌کاری است و در نهایت خروجی مطلوبی ندارد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا