اقتصادی

دو سامانه کارگزاری مجازی و پالایش رانندگان تاکسی به زودی راه‌اندازی می‌شود/ تلاش در حل مشکل انقطاع بیمه رانندگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، تعدادی از رانندگان تاکسی از استان البرز روز گذشته در تماس با سامانه سوت‌زنی یولن گلایه کردند که آنها علاوه بر 393 هزار تومان حق بیمه خود، ماهانه 25 هزار تومان اضافه به شرکت تعاونی تاکسیرانی واریز می‌کنند، اما این شرکت خدماتی به آنها ارائه نمی‌کند و همچنین با وجود اینکه به صورت مرتب و ماهانه حق بیمه‌های خود را پرداخت کرده‌اند، اما برای 20 درصد از آنها انقطاع لیست بیمه در ماه‌هایی از سال‌های گذشته صورت گرفته است.

در این زمینه خبرنگار فارس با محمد رجائیه تماس گرفت که وی گفت: بیمه رانندگان تاکسی هم چون یک بیمه حمایتی است که 50 درصد آن توسط دولت و 50درصد توسط راننده تاکسی پرداخت می‌‌شود توسط کارگزاری‌های بیمه که در شرکت تعاونی تاکسیرانی مستقر است به صورت یکجا واریز می‌شود و این کارگزاری‌ها مانند همه دفاتر خدماتی پیشخوان دولت الکترونیک و یا دفاتر پلیس +10 یک کارمزدی از رانندگان دریافت می‌کنند، اما در مورد اینکه رانندگان تاکسی استان البرز اعلام کرده‌اند از آنها 25 هزار تومان گرفته‌اند، ما بررسی می‌کنیم و موضوع را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی گفت: از 14 سال قبل که بحث بیمه رانندگان تاکسی مطرح شد این کارگزاری‌ها وظیفه گرفتن پول سهم حق بیمه رانندگان و واریز آن به حساب سازمان تأمین اجتماعی را دارند اما اکنون می‌خواهیم سامانه‌ای درست کنیم که به صورت کارگزاری مجازی حمل و نقل عمومی باشد، در آن صورت هزینه انسانی و اشتباهات به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

به گفته رجائیه، بیمه رانندگان تاکسی و رانندگان حمل و نقل عمومی بیمه حمایتی است که از 27 درصد حق بیمه 13.5 درصد توسط دولت و 13.5 درصد توسط راننده پرداخت می‌شود. در سال‌هایی دولت می‌خواست کمک به حق بیمه رانندگان را حذف کند، اما ما مطالبه کردیم تا این حمایت دولت حذف نشود و الان هم می‌خواهیم ظرف یک ماه آینده دو سامانه راه‌اندازی کنیم ، یکی سامانه کارگزاری مجازی بیمه رانندگان تاکسی و دیگری سامانه پالایش رانندگان خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تاکسیرانی کشور عنوان کرد:‌ برای برای از رانندگان اتفاق افتاده است که مثلاً در یک سال یک یا دو ماه حق بیمه او پرداخت نشده که عمدتاً به خاطر اختلال سیستمی بین کارگزاری بیمه در تاکسیرانی و سیستم تأمین اجتماعی بوده است که وقتی این مشکلات ارائه می‌شود بلافاصله به طرف می‌‌شود.

رجائیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خدمات دفاتر کارگزاری بیمه رانندگان تمدید دفترچه‌‌های بیمه رانندگان و همچنین ارائه مرخصی بوده است که معمولاً کل رانندگان تاکسی در یک شهر تحت عنوان یک کد کارگاهی به نام تعاونی تاکسیرانی ثبت شده‌اند و این رویه از 14 سال قبل که بیمه رانندگان تاکسی و وسایل حمل و نقل مطرح بود به صورت حمایتی ادامه داشته است.

وی ادامه داد: در برخی از شهرها رانندگان تاکسی با موضوع خلا بیمه رانندگان مواجه شد که در تهران مسئله پیگیری شد و حق بیمه آنها پرداخت و مشکل برطرف شد و اکنون رانندگان تاکسی در تهران به صورت مستقیم حق بیمه خود را به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند. برای کل کشور هم سامانه کارگزاری مجازی بیمه تاکسیرانان ظرف یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. اما اگر کسی از رانندگان دچار قطعی فهرست بیمه شده می‌تواند به تعاونی تاکسیرانی خود مراجعه کرده و با ارائه اسناد پرداختی خود نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تاکسیرانی کشور اظهار داشت: یک کارگروه رفع مشکلات حمل و نقل در سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شده که هر ماه با معاونت بیمه‌ای این سازمان جلسه داریم و هر کسی از رانندگان تاکسی که مشکل دارد به ما اعلام کنند تا مشکل انقطاع بیمه آنها را حل کنیم.

وی در مورد اینکه رانندگان تاکسی کرج گفته بودند 25 هزار تومان از آنها می‌گیرند، اما خدماتی ارائه نمی‌شود، گفت: موضوع رانندگان کرج را پیگیری می‌کنیم اما اگر سامانه راه‌اندازی شود این مشکلات دیگر کمتر خواهد شد. مشکلات شهر تهران سه ماه انقطاع بیمه بود که به صورت جمعی حل شد.

به گفته وی، در کل کرج هشت هزار راننده تاکسی داریم که ظاهراً تعداد کمی از آنها دچار مشکل انقطاع بیمه شده‌اند که به راحتی قابل حل است. در کل کشور هم 330 هزار تاکسی وجود دارد اما رانندگان درون‌شهری که از بیمه استفاده می‌کنند 500 هزار نفر هستند و مشکل آنها این است که سایت سازمان تأمین اجتماعی از سال 92 به این طرف بسته شده و رانندگان جدید درون‌شهری نمی‌توانند بیمه شوند. 

رجاییه عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید باید 50 درصد حق بیمه که از سوی دولت توسط سازمان هدفمندی یارانه باید پرداخت شود تا بتوانیم رانندگان جدید را تحت پوشش بیمه رانندگان قرار دهیم. متأسفانه این سامانه از هشت سال قبل تاکنون بسته شده است. یعنی رانندگان جدید نتوانسته‌اند بیمه شوند.

وی افزود: سامانه دیگری برای پالایش رانندگان به زودی راه‌اندازی می‌کنیم که این طرح از تهران شروع شده و به زودی به کل کشور می‌رسد. چون در این مدت هشت سال برخی از رانندگان بازنشست شده و برخی افراد از شغل رانندگی بیرون رفته‌اند و برعکس تعدادی جدید راننده شده‌اند که باید به سامانه اضافه شوند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تاکسیرانی کشور گفت: در حال حاضر به دلیل بسته بودن سامانه بیمه رانندگان تاکسی کسانی که تازه راننده شده‌اند بیمه نشده‌اند اما وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است که جلسه‌ای با سازمان هدفمندی یارانه‌ها برگزار کند و تعاونی تاکسیرانی که همه این موارد درون بخش تعاون و رفاه اجتماعی هستند مشکلات بررسی و حل شود و به زودی سامانه پالایش رانندگان تاکسی و وسایل حمل و نقل رانندگی راه‌اندازی شود.

رجائیه در پایان گفت: ظرف یک ماه آینده دو سامانه یکی شامل کارگزاری مجازی رانندگان حمل و نقل عمومی و دیگری سامانه پالایش رانندگان راه‌اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا