بین الملل

دیدار رئیس جمهور قزاقستان با وزیر دفاع چین در «نورسلطان»

دیدار رئیس جمهور قزاقستان با وزیر دفاع چین در «نورسلطان»

به گزارش خبرنگار یولن در دوشنبه، «وی فنگه» وزیر دفاع چین که در چارچوب سفر رسمی وارد قزاقستان شده است، با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

تاکایف در ابتدای این دیدار اجرای توافقات مهمی که در سفر دولتی خود به پکن در سپتامبر  ۲۰۱۹ و سفر کاری خود به چین در فوریه ۲۰۲۲ به دست آمده بود را مثبت ارزیابی کرد.

رئیس جمهور قزاقستان با بیان این که امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را جشن می‌گیریم، گفت: سی سال پیش ما به معنای واقعی کلمه از صفر شروع کردیم و اکنون شرکای استراتژیک هستیم و در زمینه همکاری اقتصادی به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

وی در ادامه قزاقستان و چین را شرکای نزدیک در عرصه بین المللی، در درجه اول در چارچوب سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی خواند و از سطح موجود توسعه همکاری بین دو کشور ابراز رضایت کرد و توسعه دائمی و تدریجی این همکاری‌ها و دستیابی به نتایج جدید را ضروری دانست.

تاکایف تاکید کرد که قزاقستان از سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به این کشور که قرار است در سپتامبر سال جاری انجام شود،  استقبال می‌کند.

به باور رئیس جمهور قزاقستان، مذاکرات آتی انگیزه جدید قوی به توسعه روابط بین نورسلطان و پکن خواهد داد.

طی این گفت‌وگو همچنین وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های حفظ صلح و نظامی – فنی بررسی شدند.

به ویژه تاکایف بر آمادگی کشورش برای گسترش جغرافیای مشارکت  نظامی قزاقستان در عملیات حافظ صلح سازمان ملل تاکید و در این راستا، از ابتکار پکن برای انجام ماموریت‌های جمعی در چارچوب این سازمان جهانی حمایت کرد.

وزیر دفاع چین نیز به نوبه خود آمادگی کشورش را برای توسعه بیشتر همکاری نزدیک در این زمینه تایید کرد و گفت: پیشرفت در این مسیر تا حد زیادی با اصلاحات گسترده در حال انجام قزاقستان با هدف افزایش ظرفیت‌های نیروهای مسلح و تقویت توان دفاعی این کشور، تسهیل می‌شود.

وی در ادامه از سیاست داخلی و خارجی قزاقستان در زمینه های مختلف حمایت کرد.

طرفین در بخش دیگری همچنین در مورد مسائل مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

دیدار رئیس جمهور قزاقستان با  وزیر دفاع چین در «نورسلطان»

دیدار رئیس جمهور قزاقستان با  وزیر دفاع چین در «نورسلطان»

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا