تبلیغات

زنبور مغزخوار آفت مهم درختان بادام

یکی از آفات بسیار مهم و خسارت­زای بادام زنبور مغز خوار بادام است، آفتی که مستقیما بر روی مغز میوه یعنی عملکرد باغ بادام موثر بوده و باغداران بسیاری را به ستوه آورده است، در این خبرنامه اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با نحوه‌ی شناسایی و پیشگیری از خسارت آفت زنبور مغز خوار بادام در اختیار شما خواهیم گذاشت.

رنبور مغزخوار آفت مهم درختان بادام

مناطق انتشار زنبور مغز خوار در ایران

آفت زنبور مغز خوار بادام از آفات بسیار قدیمی بادام در ایران بوده و بنابراین خود را با اغلب ارقام بادام در ایران حتی ارقام بومی و کوهی نیز سازگار کرده است، این آفت در باغات حساس بادام می­تواند تا 90 درصد به محصول خسارت وارد کند و بنابراین پیشگیری و کنترل خسارت این آفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انتشار این آفت در تمام مناطق بادام کاری­های کشور به ویژه در مناطق بادام کاری که بادام کوهی هم وجود دارد گزارش شده است و باغداران باید در تمام نقاط کشور نسبت به حمله و خسارت این آفت اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

شناسایی حضور آفت زنبور مغز خوار در باغ بادام

اولین راه برای جلوگیری از خسارت بالای آفت زنبور مغز خوار بادام شناسایی حضور و فعالیت آن در باغ است، به منظور شناسایی حضور آفت در باغ باید بتوانید این آفت را از سایر حشرات در باغ تفکیک کنید، زنبور مغز خوار بادام در حالت حشره­ی کامل زنبورهای ریزی بوده که دارای سر و سینه به رنگ مشکی براق هستند، شکم این آفت مانند سایر زنبورهایی که می­شناسید دوکی شکل است یعنی در انتها و ابتدا تیز و در میانه­ی شکم پهن است.

اگر بادام آفت زده را بشکافید لاروهای سفید، ریز و قوسی شکلی را می­بینید که در حال تغذیه از مغز بادام بوده و درون بادام پر از فضولات لاروی و پوست خرد شده­ی مغز بادام است.

شاید برای شما شناسایی خود آفت در باغ دشوار باشد چرا که زنبورها ریز بوده و ممکن است به چشم نیایند مگر اینکه در باغ کارت­های زرد نصب کنید و در بین حشراتی که یک کارت شکار کرده است به دنبال زنبور مغز خوار بگردید و در صورتی که زنبور به وسیله­ی کارت شکار شده بود به دنبال راهکارهای کنترلی و پیشگیری از افزایش خسارت در باغ باشید.

راه دیگر شناسایی آفت در باغ از روی علائم خسارت است، از انجایی که آفت در زمان تشکیل میوه به آن حمله می­کند بنابراین میوه­های افت زده ریز مانده، درشت نمی­شوند و ممکن است قهوه­ای و چروکیده شوند، زمانی که میوه را بررسی می­کنید سوراخ ریز لاروی که از آن لارو وارد میوه شده مشاهده کرده و با باز کردن میوه لارو آفت را درون میوه خواهید دید.

برای مشاهده­ی چرخه­ی زندگی و اطلاعات بیشتر در مورد ریخت شناسی آفت می­توانید به سایت فروش نهال بادام مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) مراجعه کرده و با سرچ نام زنبور مغز خوار بادام در این سایت مقاله­ی مربوط به آفت را مطالعه کنید و در صورتی که نکته­ی ابهامی برای شما وجود داشت می­توانید از همان صفحه درخواست مشاوره رایگان بدهید.

نحوه­ی انتقال آفت از باغ آلوده به باغ سالم

برای اینکه بتوانید از خسارت آفت مغز خوار بادام در باغ خود جلوگیری کنید باید از ورود این آفت به باغ جلوگیری کنید، بسیاری از آفات بادام از طریق خرید نهال بادام آلوده به باغ منتقل می­شوند اما این آفت به دلیل اینکه تنها به میوه­ی بادام خسارت وارد می­کند بنابراین امکان انتقال از طریق نهال را ندارد.

از سویی دیگر این آفت زنبور است و قدرت پرواز دارد اما خوشبختانه تنبل است، بنابراین به راحتی نمی­تواند از یک باغ آلوده به باغ سالم منتقل شود مگر اینکه یک عامل به آن کمک کند، مثلا وزش باد به آفت کمک کند تا به باغ مجاور منتقل شود و یا اینکه باغداران بی دقت با پرسه زدن در باغ آلوده آفت را همراه با لباس و یا ابزار به باغ خود منتقل کنند.

بنابراین با توجه به راه های رایج انتقال این آفت به باغ بادام دقت داشته باشید که به هیچ عنوان به باغات آلوده رفت و آمد نکنید تا به انتقال آفت به باغ خود کمک نکرده باشید.

کنترل مغز خوار بادام در سال جاری

فرض را بر این می­گیریم که به یک طریقی آفت وارد باغ شما شده است و شما توانسته­اید حضور آن را در سال اول از طریق مشاهده­ی آفت و یا مشاهده­ی خسارت آفت در بادام تشخیص دهید، برای کنترل آفت در باغی که حضور آن شناسایی شده است باید مبارزه­ی باغی و شیمیایی را با هم ترکیب کنید.

با توجه به اینکه در سال اول آلودگی باغداران دیر متوجه آلوده شدن باغ خود می­شوند باید بدون تعارف گفت راهی برای خلاصی از خسارت آفت در سال اول وجود ندارد اما خوشبختانه خسارت آفت در سال اول نسبت به سال­های بعد بسیار پایین بوده و شناسایی حضور آفت در باغ در سال اول اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری از خسارت فزاینده در سال­های بعد دارد.

کنترل باغی شامل تقویت درختان با کود دهی اصولی برای این که هر چه سریعتر پوست چوبی میوه سخت و غیر قابل نفوذ شود و اقدام بعدی جمع آوری میوه­های کرم خورده و آلوده از روی درخت و کف باغ و سوزاندن آنها است.

پیشگیری از خسارت مغز خوار بادام در سال بعد

همانطور که پیش­تر نیز گفتیم در سال اول آلودگی اتفاق افتاده و ممکن است شما آنقدر دیر متوجه حضور آفت شوید که دیگر برای کنترل شیمایی دیر شده باشد، بنابراین اهمیت سال اول در تشخیص آلودگی و راه­های پیشگیرانه­ای است که در این سال باید برای جلوگیری از خسارت فزاینده در سال بعد پیش بگیرید.

در سال اول حذف میوه­های آلوده و ریخته کف باغ اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که همانطور که پیش­تر نیز به آن اشاره کردیم این آفت تنبل است و به راحتی به باغ دیگر منتقل نمی­شود اما اگر وارد باغ شود آلودگی امسال می­تواند سال بعد ده برابر سال اول ظاهر شود.

به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد که بتوانید تمام میوه­های آلوده را در سال اول جمع آوری کرده و بسوزانید، از آنجایی که آلودگی در سال اول تشخیص داده شده بنابراین سم پاشی اوایل بهار بسیار اهمیت پیدا می­کند.

آفت پس از ریزش گلبرگ­ها در باغ ظاهر شده و شروع به تخم گذاری در نسج بافت سبز میوه­های جوان می­کند، بنابراین سم پاشی در باغ آلوده در دو نوبت یکی در اواسط اردیبهشت و دیگری حدود بیست روز بعد با سموم موثری که در بازار موجود باشند باید انجام شود، استفاده از نفتالین نیز برای دور کردن آفت از درختان و جلوگیری از تخم گذاری بر روی بادام بسیار موثر خواهد بود.

استفاده از سموم نفوذی در زمان خروج لارو از تخم و پیش از نفوذ به میوه نیز می­تواند موثر باشد به شرط اینکه بتوانید این زمان را به درستی تشخیص دهید، برای تشخیص درست این زمان با توجه به تفاوت در شرایط آب و هوایی و تفاوت ارقام در زمان شکوفایی بهتر است با متخصصان گیاهپزشک در منطقه ی خود در تماس باشید.

توجه داشته باشید که زمان گلدهی بادام در افزایش خسارت و یا کاهش خسارت آفت بسیار موثر است، یعنی اگر زمان خروج حشره میوه تشکیل نشده باشد و یا میوه تشکیل شده اما پوست آن ضخیم شده باشد خسارت آفت به مراتب کاهش پدا می­کند، به این پدیده عدم تطابق زمانی بین میوه دهی درخت و رشد آفت گفته می­شود.

کلام آخر

همانطور که دیدید دریافت مشاوره و راهنمایی از مشاوران متخصص می تواند تاثیر بسزایی در کنترل خسارت آفت در باغاتی داشته باشد که در سال اول آفت حضور داشته است، شما می­توانید با مشاوران حاضر در نهالستان­ها ارتباط برقرار کنید و علاوه بر دریافت قیمت نهال بادام در ارقام مختلف و مقاوم به افت زنبور مغز خوار بادام روش مدیریت و سم پاشی درست را از ایشان جویا شوید.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا