اجتماعی

تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در این شهر

تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در این شهر

به گزارش یولن، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ثبت تولد اولین گوساله متولدشده گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز با استفاده از دوربین تله‌ای خبر داد.

داود میرشکار در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: پس از دو مرحله رهاسازی گوزن در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تلاش سازمان به ثمر نشست و خوشبختانه شرایط حفاظتی و تلاش محیط‌بانان پارک ملی دز از یک سو و همکاری و مشارکت مردم محلی و مسئولان منطقه از سوی دیگر، شرایط را برای زاد و ولد این گونه حیوانی مهیا کرد، به طوری که برای اولین بار در طول تاریخ حفاظت از این گونه نادر، شاهد تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در زیستگاه طبیعی و خارج از محیط اسارت و آن هم در زیستگاه تاریخی خود یعنی پارک ملی دز هستیم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با آموزش و مشارکت مردم محلی با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه‌روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هدف این اداره‌کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر به صورت آزاد در محیط‌های طبیعی است و به همین منظور در سال ۱۴۰۱، ۱۸ راس و در سال ۱۴۰۲ هم ۱۰ راس گوزن زرد ایرانی از مراکز تکثیر ایلام به جنگل‌های پارک ملی دز منتقل شد. تولد و زاد و ولد این گوزن‌ها در محیط طبیعی، نشانه پویایی و مطلوبیت زیستگاه این منطقه است.

وی افزود: برای پایش و نظارت بیشتر، تعداد دوربین‌های تله‌ای را در منطقه افزایش خواهیم داد.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama dama mesopotamica» شناخته می‌شود، در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مراکزی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری، ایلام و ارسنجان از جمله این مراکز تکثیر هستند.

۴۷۲۳۶

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا