سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

۳۸۰۰ بار تماس با اورژانس یک استان/ چه کسی مزاحم بود؟

۳۸۰۰ بار تماس با اورژانس یک استان/ چه کسی مزاحم بود؟

9 ساعت پیش
بازگشایی یک جاده شمالی و آزادراه تهران–شمال

بازگشایی یک جاده شمالی و آزادراه تهران–شمال

9 ساعت پیش
اعلام جرم دادستانی تهران علیه یک نماینده تهران

اعلام جرم دادستانی تهران علیه یک نماینده تهران

9 ساعت پیش
این خیابان تهران به نام شهید سید حسن نصرالله نامگذاری شد/ عکس

این خیابان تهران به نام شهید سید حسن نصرالله نامگذاری شد/ عکس

9 ساعت پیش
تلف شدن یک قلاده شیر در یک مجموعه گردشگری خبرساز شد

تلف شدن یک قلاده شیر در یک مجموعه گردشگری خبرساز شد

9 ساعت پیش
بررسی نحوه اعطای مرخصی و پابند به زندانیان کارآفرین

بررسی نحوه اعطای مرخصی و پابند به زندانیان کارآفرین

9 ساعت پیش
کشف ۹۵ کیلوگرم تریاک در کامیونی با بار میوه و سبزیجات

کشف ۹۵ کیلوگرم تریاک در کامیونی با بار میوه و سبزیجات

9 ساعت پیش
مردی که بعد از ۱۸ سال حبس بخشیده شده بود، درگذشت

مردی که بعد از ۱۸ سال حبس بخشیده شده بود، درگذشت

9 ساعت پیش
آزادی کودکی ۶ ساله از دست گروگان‌گیرها پس از ۲۹ روز

آزادی کودکی ۶ ساله از دست گروگان‌گیرها پس از ۲۹ روز

9 ساعت پیش
جریمه ورود به محدوده طرح طی جنگ ۱۲ روزه حذف می‌شود؟

جریمه ورود به محدوده طرح طی جنگ ۱۲ روزه حذف می‌شود؟

9 ساعت پیش

Home » روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

زمان انتشار: 16 جولای 2025 ساعت 13:27

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 590114

زمان مطالعه: 10 دقیقه

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

امیرمسعود عابدین: با گسترش روزافزون خودروهای برقی در جهان و حرکت دولت‌ها به سمت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، زیرساخت‌های شارژ این وسایل نقلیه به یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه حمل‌ونقل پایدار تبدیل شده‌اند. برخلاف تصور عمومی که شارژ خودروهای برقی را عملی ساده و یکنواخت می‌داند، این فرایند طیف متنوعی از فناوری‌ها، استانداردها و روش‌های اتصال را شامل می‌شود. شناخت این روش‌ها نه‌تنها برای کاربران بلکه برای سیاست‌گذاران، مهندسان و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی جامع به نحوه عملکرد روش‌های مختلف شارژ خودروهای برقی بیندازیم و فناوری‌های فعلی و آینده‌نگرانه را بررسی کنیم.

انواع روش‌های شارژ خودروی برقی

شارژ AC

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های شارژ خودروهای برقی، استفاده از برق خانگی در محل سکونت است. این روش که به آن شارژ سطح ۲ گفته می‌شود، مبتنی بر استفاده از جریان متناوب (AC) برق شهری است که با استفاده از تجهیزات مناسب، وارد خودرو می‌شود. درون بیشتر خودروهای برقی، یک بخش به‌نام شارژر روی‌برد (On-Board Charger یا به‌اختصار OBC) تعبیه شده که وظیفه دارد جریان متناوب را به جریان مستقیم (DC) تبدیل کند تا باتری بتواند آن را ذخیره کند. از آنجایی که OBC ظرفیت محدودی برای این تبدیل دارد، سرعت شارژ در این روش متوسط است و معمولاً بین ۳.۷ تا ۲۲ کیلووات قدرت دارد (بسته به نوع خودرو، شارژر و زیرساخت برق محل نصب).

این فرآیند اگرچه نسبت به شارژ سریع زمان‌برتر است، اما برای استفاده خانگی بسیار کاربردی محسوب می‌شود، زیرا مالک می‌تواند شب هنگام، خودروی خود را به برق متصل کند و صبح با باتری پر آماده حرکت باشد. به همین دلیل، این روش برای مصارف روزانه در شهر ایده‌آل است.

شارژ خانگی معمولاً از طریق دو نوع تجهیز انجام می‌شود: شارژرهای دیواری (Wallbox) و شارژرهای پرتابل.

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

شارژر دیواری AC یک ابزار ثابت و قدرتمندتر است که نیاز به نصب در محل پارک خودرو دارد. این نوع شارژر به شبکه برق شهری متصل می‌شود و جریان AC را با قدرت بالا به خودرو منتقل می‌کند. بسیاری از این دستگاه‌ها مجهز به امکانات هوشمند هستند که به کاربران امکان می‌دهند زمان شروع یا پایان شارژ را برنامه‌ریزی کنند (برای مثال، تنظیم شارژ در ساعات کم‌باری که تعرفه برق ارزان‌تر است).

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

در مقابل، شارژرهای پرتابل قابلیت حمل و استفاده در مکان‌های مختلف را دارند. این نوع شارژرها مستقیماً به پریز برق معمولی متصل می‌شوند و نیازی به نصب دائمی ندارند. به همین دلیل برای سفر، شارژ اضطراری یا استفاده در محل‌هایی که شارژر دیواری نصب نیست (مانند مجتمع‌های تفریحی، ویلاها، پارکینگ عمومی و حتی برخی پاساژها)، گزینه‌ای انعطاف‌پذیر محسوب می‌شوند. البته توان شارژ این شارژرها معمولاً محدودتر از نمونه‌های دیواری است و ممکن است زمان بیشتری برای شارژ کامل خودرو نیاز باشد.

شارژ جریان مستقیم

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

در نوع سریع‌تر DCFC (شارژ سریع جریان مستقیم)، مبدل برق از AC به DC خارج از خودرو قرار دارد تا توان زیادی (بین ۵۰ تا ۳۵۰+ کیلووات) مستقیماً به باتری برسد و در کمتر از یک ساعت، تا ۸۰٪ شارژ شود، بدون آن‌که شارژر روی‌برد محدودیتی ایجاد کند. این روش نه تنها سریع‌تر است، بلکه فشار گرمایی روی باتری را هم با مدیریت حرارت کاهش می‌دهد.

استانداردهای اتصال نیز متنوع‌اند؛ CCS و CHAdeMO برای شارژ DC و نوع ۱ و نوع ۲ برای AC، در حال حاضر متداول‌ترین‌ها هستند.

شارژ بی‌سیم

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

علاوه بر روش‌های مرسوم شارژ با کابل، فناوری شارژ بی‌سیم (Wireless Charging) به‌سرعت در حال توسعه است. در این روش، از میدان‌های مغناطیسی برای انتقال انرژی، از پد فرستنده در زمین به گیرنده‌ای که در کف خودرو نصب شده، استفاده می‌شود. یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌ها در این حوزه، فناوری Electreon است که امکان شارژ در حال حرکت (Dynamic Wireless Charging) را فراهم می‌کند. این فناوری با نصب سیم‌پیچ‌های خاص زیر سطح جاده، انرژی را به خودروهای مجهز منتقل می‌کند و بدین ترتیب، نیازی به توقف برای شارژ وجود ندارد. چنین سیستمی به‌ویژه برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی یا خودروهایی که مسیرهای ثابتی طی می‌کنند، مزایای چشم‌گیری در کاهش اندازه باتری و افزایش بهره‌وری انرژی دارد.

شرکت‌هایی مانند تسلا، بی‌ام‌و و ولوو و غیره، در حال تلاش برای دستیابی به این نوع شارژ هستند.

فناوری تعویض باتری به جای شارژ

روش‌های شارژ خودروهای برقی چیست؟ کدام روش برای مالکین بهتر است؟

شاید تسلا اولین خودروسازی بود که به مفهوم ایستگاه‌های تعویض باتری برای خودروهای برقی خود نزدیک شد، اما این تولیدکنندگان برتر خودرو در چین هستند که آن را کاملاً پذیرفته‌اند و کیلومترها جلوتر از رقبا حرکت می‌کنند. در حال حاضر، برخی از خودروسازان چینی مانند نیو (NIO) در زمینه فناوری تعویض باتری پیشتاز هستند و هزاران ایستگاه را در سراسر چین و حتی چند مورد در اروپا راه انداخته است. به زودی، تعویض باتری در چین بسیار رایج‌تر خواهد شد.

مزیت واقعی، در فناوری تعویض باتری نهفته است. به عنوان مثال، رانندگان تاکسی می‌توانند از انتظار طاقت‌فرسا در یک ایستگاه شارژ پرسرعت صرف نظر کرده و باتری‌ها را در تنها ۱۰۰ ثانیه تعویض کنند. این عدد حتی سریع‌تر از زمان لازم برای سوخت‌گیری یک خودروی بنزینی سنتی است.  

در حال حاضر، شارژهای خانگی AC برای استفاده روزمره کفایت می‌کنند، اما برای سفرهای طولانی یا نیاز به شارژ سریع، ایستگاه‌های DCFC ضروری‌اند. با این حال، فناوری‌های پیشرفته در مسیر استانداردسازی مانند پروتکل Plug & Charge و سیستم‌های هوشمند شارژ حرکت می‌کنند؛ این فناوری‌ها با تطبیق داده‌ها از خودرو، ایستگاه و شبکه، زمان و سرعت شارژ را بهینه کرده و حتی امکان بازگشت جریان به شبکه را فراهم می‌کنند.

۳۲۲

حتما بخوانید : سریع‌ترین خودروهای تاریخ مرسدس‌ بنز
برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ایران، یکی از آلوده‌ترین شبکه‌های جهان را دارد / موج حملات سایبری از دو روز پیش از آغاز جنگ شروع شد
    ایران، یکی از آلوده‌ترین شبکه‌های جهان را دارد / موج حملات سایبری از دو روز پیش از آغاز جنگ شروع شد 10 ساعت پیش
  • به بهانه سیاست‌گذاری یا ملاحظات امنیتی، با دست خودمان امنیت شبکه را پایین نیاوریم
    به بهانه سیاست‌گذاری یا ملاحظات امنیتی، با دست خودمان امنیت شبکه را پایین نیاوریم 10 ساعت پیش
  • مقابله با فیلترشکن‌ها سیاستی شکست‌خورده است / پافشاری بر فیلترینگ، باعث زامبی شدن کاربران و آلودگی شبکه می‌شود
    مقابله با فیلترشکن‌ها سیاستی شکست‌خورده است / پافشاری بر فیلترینگ، باعث زامبی شدن کاربران و آلودگی شبکه می‌شود 10 ساعت پیش
  • افشاگری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از منشأ بالقوه‌ی آلودگی و نفوذ به فضای سایبری کشور
    افشاگری مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از منشأ بالقوه‌ی آلودگی و نفوذ به فضای سایبری کشور 10 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 6518
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 9006
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 5788
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16960
  • تبلیغات 18
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 330
  • سلامت 2165
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6756
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4108
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • عکس | استقلال نه؛ شماره ۱۰ النصر برای قایدی!
    عکس | استقلال نه؛ شماره ۱۰ النصر برای قایدی! 11 ساعت پیش
  • اندونگ در استقلال ماندنی شد
    اندونگ در استقلال ماندنی شد 11 ساعت پیش
  • صعود مقتدرانه دختران بسکتبال ایران در آسیا
    صعود مقتدرانه دختران بسکتبال ایران در آسیا 11 ساعت پیش
  • جلسه مهم ساپینتو و سیدورف درباره نقل‌وانتقالات استقلال
    جلسه مهم ساپینتو و سیدورف درباره نقل‌وانتقالات استقلال 12 ساعت پیش
  • رئیس فدراسیون هندبال و سرپرست فدراسیون کاراته در جمع کارگروه ورزش حزب موتلفه
    رئیس فدراسیون هندبال و سرپرست فدراسیون کاراته در جمع کارگروه ورزش حزب موتلفه 12 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور