سلامت

زائران اربعین دوره واکسیناسیون کرونا را تکمیل کنند

زائران اربعین دوره واکسیناسیون کرونا را تکمیل کنند

به گزارش روز شنبه یولن از وبدا، فرشید رضایی افزود: زائران اربعین اگر از آخرین تاریخ تزریق واکسن آنها بیشتر از ۶ ماه گذشته است، واکسن کرونا دز یادآور را بزنند.

وی تاکید کرد: زائران اربعین در طول پیاده روی مایعات کافی بنوشند و از آب سالم و فراوان، غذاهای پخته شده تازه و گرم، میوه پوست دار و شسته شده استفاده کنند.

تمرین پیاده روی 

رضایی ادامه داد: زائران از چند روز قبل از اربعین، پیاده روی منظم داشته باشند و برای سلامتی زانوها، هنگام پیاده روی از عصا استفاده کنند. از کفش راحت و مخصوص پیاده روی و دو جوراب یا جوراب حوله‌ای استفاده کنند. از کوله پشتی مناسب استفاده کرده و از حمل بار اضافی و سنگین پرهیز کنند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: فهرست وسایل ضروری همراه زائران داروهای بیماری های زمینه ای برای ۱۰ روز، چسب زخم، پودر ORS، نمک، آلوخشک و انجیرخشک (برای پیشگیری از یبوست)، قاشق و لیوان، دمپایی، صابون و چراغ قوه باشد.

استراحت در فواصل زمانی معین

رضایی با بیان اینکه زائران در فواصل زمانی منظم، به خود استراحت دهند و از مواجه طولانی مدت با آفتاب خودداری کنند، افزود: برای در امان بودن از آفتاب و نور شدید خورشید از عینک آفتابی، کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب، استفاده کنند. از لباس مناسب، گشاد و با الیاف نخی به تن کنند.  

وی اظهارداشت: زائران در طول پیاده روی مایعات کافی بنوشند. در اماکن شلوغ و پر تجمع، از ماسک استفاده کنند و در صورت داشتن علایم بیماری، ماسک بزنند و از دیگران فاصله بگیرند و به مراکز درمانی اطلاع دهند.

وبا یک اسهال عفونی خطرناک است

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به این که وبا یک اسهال عفونی خطرناک است که از طریق آب، غذا و دست آلوده منتقل می شود، گفت: لازم است زائران به طور منظم دست های خود را با آب و صابون بشویند و از آب سالم و فراوان، غذاهای پخته شده تازه و گرم، میوه پوست دار و شسته شده استفاده کنند.

رضایی افزود: زائران اربعین از خوردن هرگونه سالاد و سبزیجات، ماهی، لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهای دارای سس و کشک، خودداری کنند. اگر با تب، سرفه، ضایعات پوستی اسهال و استفراغ مواجه شدند؛ فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

قرنطینه پس از بازگشت

وی از زائران اربعین خواست پس از بازگشت از سفر قرنطینه را رعایت کنند و  مخصوصا از خانم‌های باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی فاصله بگیرند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا