زمان خداحافظی با ماکسیما فرا رسید؟ / سرنوشت مبهم خودروی محبوب نیسان / عکس

زمان خداحافظی با ماکسیما فرا رسید؟ / سرنوشت مبهم خودروی محبوب نیسان / عکس
امیرمسعود عابدین: نیسان ماکسیما در سال ۲۰۲۴، پس از یک دوره تولید چشمگیر ۴۲ ساله، بیسر و صدا از خط تولید کنار رفت. این سدان وفادار پیش از تغییر برند داتسون-نیسان در سال ۱۹۸۱ وجود داشت و در طول دهه ۱۹۹۰ تکامل یافت و به یک نماد در دنیای سدانهای اسپرت تبدیل شد، بهگونهای که در فیلم سریع و خشن سال ۲۰۰۱ نیز نقش داشت.
اما جذابیت ماکسیما در طول دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ با بزرگتر شدن آن کمرنگ شد. پس از توقف تولید، نیسان در را برای احیای برقی ماکسیما باز گذاشت. سخنگوی نیسان به Motor۱ گفت: “برای اخبار آینده نیسان ماکسیما منتظر باشید. این نقل قول همراه با خبری منتشر شد که دو خودروی برقی جدید، اواخر این دهه در کارخانه نیسان در میسیسیپی ساخته خواهند شد؛ البته اخیراً ساخت آن دو خودروی برقی لغو شده و وضعیت مالی فعلی نیسان خطرناک توصیف میشود.
ما هنوز آماده بستن پرونده ماکسیما نیستیم. متغیرهای زیادی در بازی وجود دارند که نمیگذارند تصمیم قطعی بگیریم.
برخی خودروسازان سدانها و حتی خودروهای اسپرت نمادین را تبدیل به کراساوورهایی با ارتفاع بالا کردهاند، اما در حال حاضر، ما همچنان فکر میکنیم که ماکسیما یک سدان خواهد بود. این بخش همچنان خریداران را به نمایشگاهها جذب میکند، همانطور که فروش قوی هیوندای النترا و تویوتا کمری و نیسان سنترا نشان میدهد. بازسازی ماکسیما به عنوان یک سدان پرچمدار منطقیترین گزینه در اینجا به نظر میرسد، اما هر چیزی ممکن است.
ظاهر آن چگونه خواهد بود؟
سایت موتور ۱ رندر اختصاصی خود را به عنوان سدان پرچمدار نیسان ارائه کرده است. در این رندر، برخی از عناصر طراحی از کانسپت IMs که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد، الهام گرفته شده است. آن کانسپت، یک سدان بزرگ با حسی متمایز از کراساوورها بود و در نهایت بر طراحی مورانو جدید نیسان تأثیر گذاشت، به ویژه در جلو با چراغهای باریک و جلوپنجره V شکل عریض.
خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس صاف سقف در تضاد هستند و به شکلی فستبک ختم میشوند که این روزها در سدانها بسیار محبوب است. جلوی ماکسیما دارای جلوپنجرهای مشابه مورانو است، هرچند کوتاهتر، اما با همان خطوط افقی طراحی شده است. چراغهای باریک به جای چراغهای دو قسمتی مورانو، به جلوپنجره متصل میشوند. در گوشهها، دیلایت زاویهدار از نیسان N۷، یک سدان برقی که به تازگی برای چین رونمایی شده است، قرض گرفته شده است.
در عقب، همه چیز محافظهکارانه نگه داشته شده و در عین حال از یک نیسان نمادین دیگر نیز برای الهام گرفتن در مورد چراغهای عقب گرد استفاده شده است؛ آن نیسان نمادین، اسکای لاین افسانهای بود که بیشتر به خاطر مدلهای مختلف GT-R خود شناخته میشود، اما برای چندین نسل به عنوان یک سدان چهار درب نیز عرضه میشد.
چه چیزی زیر کاپوت خواهد بود؟
اینجاست که اوضاع پیچیده میشود. هنگامی که نسل قبلی ماکسیما کنار رفت، نیسان با اشتیاق در مورد برنامه Ambition ۲۰۳۰، متمرکز بر برقی شدن خود صحبت کرد. همه چیز به سمت تبدیل شدن ماکسیما جدید به یک خودروی برقی با گزینههای پیشرانه تک یا دو موتوره اشاره داشت و برنامههای ساخت دو سدان برقی در میسیسیپی این نظریه را تأیید میکرد.
یک ماکسیما تک موتوره میتوانست از تنظیماتی مشابه آریا استفاده کند و تنها چرخهای جلو یا عقب را با حدود ۲۴۰ اسب بخار قدرت حرکت دهد. مدلهای دو موتوره میتوانستند با بردی تا حدود ۴۸۰ کیلومتر، از ۴۰۰ اسب بخار قدرت فراتر روند (بسته به اندازه باتری و خروجی موتور). اما در ۱۲ ماه گذشته اوضاع به طور چشمگیری تغییر کرده است. تقاضا برای خودروهای برقی به اندازهای که خودروسازان انتظار داشتند قوی نیست. علاوه بر این، نیسان اخیراً برنامههای خود برای آن دو سدان برقی را لغو کرده و ضعف تقاضا را عاملی در این تصمیم ذکر کرده است.
اما در مورد یک مدل هیبریدی چطور؟ خودروهای هیبریدی محبوب هستند و نیسان قطعاً در حال حاضر به یک خودروی پرفروش نیاز دارد. در واقع، این خودروساز اذعان کرده که کنار گذاشتن هیبریدیها برای تمرکز کامل بر خودروهای برقی یک اشتباه بوده است. به همین دلیل است که رندر موتور ۱ ظاهری معمولی با جلوپنجرهای سنتی در جلو دارد. یک ماکسیما هیبریدی جدید با قدرت منطقی میتواند گام بزرگی برای نیسانهای هیبریدی بیشتر باشد.
سرنوشت ماکسیما؛ بودن یا نبودن؟
این یک سؤال پیچیده دیگر است، اما در اینجا باید به برخی جزئیات حیاتی اشاره کرد. این درست است که نیسان اخیراً اعلام کرده که برنامههای خود برای دو خودروی برقی را لغو کرده و تأیید شد که آنها سدان بودهاند. این خودروها فقط با کدهای داخلی خود شناخته میشدند: LZ۱E و LZ۱F.
نیسان اذعان و حتی تأکید کرده است که نام این سدانها (یکی برای نیسان، دیگری برای اینفینیتی) هرگز تأیید نشده است. همچنین، شرکت هرگز جزئیاتی مانند پیشرانهها، اندازه یا جایگاه آنها در خطوط تولید فعلی را به اشتراک نگذاشته است. بنابراین بار دیگر، به نظر میرسد که خودروساز تمایلی به بستن در بر روی آینده ماکسیما ندارد.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲