سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

این استان‌ها در هفته آخر مهرماه بارانی می‌شوند/ وقوع پدیده گرد و خاک در برخی نقاط کشور

این استان‌ها در هفته آخر مهرماه بارانی می‌شوند/ وقوع پدیده گرد و خاک در برخی نقاط کشور

18 ساعت پیش
چرا جامعه اکثر مقررات راهنمایی و رانندگی را می پذیرد اما ممنوعیت موتورسیکلت سواری خانمها را قبول نمی کند؟

چرا جامعه اکثر مقررات راهنمایی و رانندگی را می پذیرد اما ممنوعیت موتورسیکلت سواری خانمها را قبول نمی کند؟

18 ساعت پیش
پلیس: فردی که حساب نیوشا ضیغمی را خالی کرده بود،دستگیر کردیم/ خانم بازیگر رمز کارت بانکی اش را به یک مغازه دار داده بود

پلیس: فردی که حساب نیوشا ضیغمی را خالی کرده بود،دستگیر کردیم/ خانم بازیگر رمز کارت بانکی اش را به یک مغازه دار داده بود

18 ساعت پیش
غرش «تفتان» در دل منطقه زلزله‌خیز مکران؛ آیا جنوب شرق ایران در آستانه فعالیت آتشفشانی است؟

غرش «تفتان» در دل منطقه زلزله‌خیز مکران؛ آیا جنوب شرق ایران در آستانه فعالیت آتشفشانی است؟

18 ساعت پیش
چرا معلمان ایران در تصمیم‌گیری‌های آموزشی سهمی ندارند؟

چرا معلمان ایران در تصمیم‌گیری‌های آموزشی سهمی ندارند؟

18 ساعت پیش
با مجازات «اعدام» چه باید کرد؟

با مجازات «اعدام» چه باید کرد؟

18 ساعت پیش
دارو برای بعضی‌ها؛ توزیع نابرابر در داروخانه‌های منتخب

دارو برای بعضی‌ها؛ توزیع نابرابر در داروخانه‌های منتخب

18 ساعت پیش
هشدار هواشناسی؛ ورود دو سامانه بارشی جدید به ۱۳ استان

هشدار هواشناسی؛ ورود دو سامانه بارشی جدید به ۱۳ استان

18 ساعت پیش
محدودیت ترافیکی در این جاده پر تردد به‌دلیل عبور احشام

محدودیت ترافیکی در این جاده پر تردد به‌دلیل عبور احشام

18 ساعت پیش
زلزله در فارس

زلزله در فارس

18 ساعت پیش

Home » زورق: کوفیان علی(ع) را با عقل تصدیق و با دل تکذیب می‌کردند

زورق: کوفیان علی(ع) را با عقل تصدیق و با دل تکذیب می‌کردند

زمان انتشار: 22 آوریل 2022 ساعت 18:35

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 281121

زمان مطالعه: 14 دقیقه

زورق: کوفیان علی(ع) را با عقل تصدیق و با دل تکذیب می‌کردند

زورق: کوفیان علی(ع) را با عقل تصدیق و با دل تکذیب می‌کردند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه یولن، در نوزدهمین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج‌البلاغه» موضوع «تحلیل خطبه‌های پایانی امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه» با حضور محمدحسن زورق نویسنده، پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد دانشگاه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

زورق گفت: در شب گذشته روند جنگ صفین را بررسی کردیم که چگونه درجه خلوص در کوفه کاهش پیدا می‌کرد و کوفه تبدیل به یک جامعه عقیم شده بود. جامعه‌ای که ریزش داشت اما رویش نداشت. امام علی(ع) به عنوان کسی که مسئولیت زمامداری امور را به عهده داشتند، وقتی با مردم صحبت می‌کردند، صحبتشان پاسخی بود به نیازها و ضرورت‌های روز کوفه. هرچند نیازهای فراتر از کوفه و زمان خودشان را هم در نظر داشتند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه که خطبه قاصعه نام دارد یک خطبه بلندبالایی است که در این خطبه دنیاگرایی، دنیامداری و سکولاریزم تحقیر شده است؛ چون سکولاریزم در آن زمان در جامعه اسلامی تبدیل به یک غده سرطانی شده بود. انسان سکولار سعی می‌کند در همه زمینه‌ها دست‌اندازی کند و یک مدل استکبار و نظام تبعیض آمیز اجتماعی را به وجود بیاورد. متاسفانه این اتفاق با شعارهای اسلامی رخ داده بود.

وی افزود: حضرت در ابتدای خطبه ۱۹۲ به نوعی به اردوگاه شام اشاره می‌کند که یک نوع استکبار و خودبرتربینی را پایه‌ریزی می‌کند و این خودبرتربینی نتیجه تحولاتی است که در آسیای غربی و آفریقای شمال شرقی رخ داده است. این تحولات یک انقلاب بزرگ اجتماعی است که باعث شده ملت‌ها روی به اسلام بیاورند و از شرک روی برگردانند و همین زمینه مناسب اجتماعی سبب پیروزی سپاهیان عرب بر آسیای غربی و آفریقای شمال شرقی شده است اما عرب مسلمان به خودآگاهی کامل نرسیده و تمام امتیازات سیاسی و اجتماعی را در کارنامه خودش ثبت کرده است و گرفتار یک نوع ملی‌گرایی جدید عربی شده است. این همان پدیده‌ای است که هرچه از جنگ صفین جلوتر می‌رود، شدیدتر می‌شود.

 زورق ادامه داد: نکته دیگری که حضرت به آن اشاره می‌کند، مسئله احساس خطر و تعصب ازغرور است. ایشان در این خطبه با شرح موضوعاتی از خلقت انسان می‌فرمایند که شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصب‌ها و سرسلسله متکبران است.

اشرافی‌گری اسلامی را معاویه سنت کرد

این تاریخ پژوه افزود: همچنین در این خطبه امام به کیفیت آزمون‌های الهی اشاره می‌کند و اینکه چگونه خدا انسان‌ها را سر دوراهی‌هایی قرار می‌دهد که در آن دوراهی‌ها، خالص از ناخالص جدا می‌شود. دنیا در چشم کوفیان به صورت دمشق تجلی پیدا کرده بود که در آن هم نظام طبقاتی به جامانده از روم باستان را و هم شعارهای برگرفته از مسجدالنبی و مدینه‌النبی را می‌توان دید. به بیان دیگر مدینه فاضله کوفیان، دمشق شده بود. شهری دارای عمران و آبادانی. مثلاً مسجد اموی با هزار زبان با ما سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: اولاً جای خلیفه یک مکان مرتفع بوده است و گفته می‌شود که جایگاه معاویه در آن زمان طلاکوب بوده است. در واقعه عاشورا هم سر امام حسین (ع) در تشت طلا گذاشته می‌شود. پس همه چیز در آن سلسله زرین و از طلا و یک نوع اشرافیت جدید با مظاهر و نمادهای اسلامی بوده است. به همین معنا می‌توانیم بگوییم که مسجد اموی یک مسجد کاملاً طبقاتی بود و ما این جامعه طبقاتی را قبلاً در جامعه پارس داشتیم و همه این مظاهر در چشم و دل اهل کوفه جلوه پیدا می‌کند و با خودشان می‌گویند که چه خوب هم دین را دارند و هم دنیا را.

زورق توضیح داد: منظور از دنیا طبیعت، کره زمین و این‌ها نیست بلکه حب دنیاست به گونه‌ای که پرده‌ای در مقابل حب خدا می‌شود. ما آفریده شده‌ایم که خود را برگونه صفات الهی بسازیم. تنها معیار لازم برای ساختن خود براساس الگوی الهی رعایت عدالت است اما اگر به خودآگاهی و خداآگاهی نرسیم این خداگرایی را در ظرف‌های مادی و محسوس مجسم می‌کنیم و اینجاست که متجاوز به حقوق دیگران می‌شویم و این تجاوز به حقوق دیگران بد است. هرسخنی را باید در ظرف زمانی و مکانی خودش قرار داد تا مفهوم آن فهمیده شود. یعنی مذمت دنیا توسط امام علی (ع) در چنین زمانه و شرایطی شکل گرفته است. امیرالمومنین (ع) به مردم می‌گویند که باید متوجه مقام عبودیت شوید و سرچشمه همه فیوض و توفیقات دست خداست.

با عقل تصدیق می‌کنند و با احساس تکذیب

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: مخاطب خطبه‌های حضرت، عقلش حضرت علی (ع) را تایید می‌کرد اما احساسش امام علی (ع) را تکذیب می‌کرد. یعنی معنای حرف‌ها را می‌فهمید اما بخاطر جلوه کردن دنیا میل و کشش دیگری داشت. حضرت علی (ع) احساس می‌کردند که دشمن کوفه یک دشمن درونی است نه دشمن بیرونی. به این معنا که آنچه کوفه را شکست می‌داد در درون کوفه بود نه در شام. این همان پدیده‌ای است که امروز در ایران با آن روبرو هستیم و امام و رهبری بر سر آن فریاد می‌زنند.

وی گفت: تغییر نظام ارزش‌های اجتماعی، همان چیزی است که امام علی (ع) در آن زمان به چشم خود دیدند. انسان همیشه باطل را برای خودش به صورت حق جلوه می‌دهد تا بتواند به صورت باطل حرکت کند. مثل دزدهایی که دزدی خود را این‌گونه توجیه می‌کنند که دارند حق خود را از جامعه می‌گیرند. توجیه کوفیان آن زمان هم جمع بین دین و دنیا بود و اینکه چه اشکالی دارد که آدم نماز بخواند، روزه بگیرد اما لذت هم ببرد و خوب بپوشد و بنوشد. نقل به مضمون می‌گویم که امام فرمودند هر کاخی را ببینید در کنارش باید کوخ‌ها را هم ببینید به بیان دیگر ظلم هم باید دیده شود. حضرت دنیامداری دین فروشانه را به عنوان یک خطر جدی برای جامعه کوفه تلقی می‌کند. از جهت دنیامداری دین فروشانه، شام از کوفه، کوفی‌تر شده بود.

زورق تصریح کرد: امام علی (ع) در خطبه پایانی، راه علاج را به کوفه نشان می‌دهد که یکی از آنها پیروی از سنت‌ها به صورت ناخردورزانه است. نکته دیگری که اشاره می‌کنند پرهیز از کینه ورزی‌های خودخواهانه است. یعنی اگر در سپاه رسول الله (ص) باشید اما برای خود بجنگید به جهنم می‌روید. در حقیقت اگر جایی بجنگید که خدا نباشد به جهنم می‌روید.

لازمه از خودگذشتگی، خداباوری و ایمان به غیب است

این استاد دانشگاه در مورد اینکه چرا این خودبرتربینی و خودگرایی به روحیه تسلیم ختم می‌شود و نه مبارزه، گفت: کسانی که دنبال چنین پیروزی بودند، زورشان نرسید. اولاً کسی که دنبال لذت از زندگی است، حاضر نیست جان خودش را بدهد. کسانی که می‌گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در جنگ تحمیلی فرار می‌کنند و از ایران به خارج می‌روند چون می‌خواهند زنده باشند و سکولار هستند. کسانی از مرزهای این کشور دفاع کردند که روی سربندشان نوشته بود یا فاطمه الزهرا، یا حسین و می‌گفت من می‌روم که علی زمانه ما تنها نماند. لازمه از خودگذشتگی، خداباوری و ایمان به غیب است. در زمانه امام علی (ع) با دو گروه مواجه هستیم؛ دنیاداران دین‌فروش و ملی‌گرایان نژاد‌پرست.

زورق اضافه کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که تعصب و تفاخر دو ارزش عصر جاهلیت است. همچنین ایشان می‌فرمایند که از فرومایگان اطاعت نکنید. نکته دیگری که اشاره می‌کنند عقل دزدی است؛ یعنی کسانی که سعی می‌کنند با شبه استدلال و اغوا، خرد مردم را سرکوب کنند. معاویه در آن زمان از این شیوه خیلی استفاده کرد یعنی پول می‌داد و عقل می‌خرید. او درک مردم را دچار اغتشاش و تشویش می‌کرد. امام سعی می‌کردند به جای اینکه مردم کوفه را مدینه فاضله خود ببیند، مسجد‌النبی را الگوی خودش قرار دهد. پیغمبران شش خصوصیت دارند؛ اراده قوی در مسیر الهی، ظاهر ساده، قناعت، فروتنی تسلیم در برابر فرمان خدا و نیت خالص.

انتهای پیام/


حتما بخوانید : اسماعیلی: سروده‌های سعدی متأثر از بلاغت و مفاهیم متعالی کلام امام علی(ع) است
برچسب ها
نهج البلاغه امام علی برنامه سوره محمد حسن زورق مسعود دیانی شبکه چهار سیما اشرافی گری تجمل گرایی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • فرانسیس فورد کاپولا یک جایزه دیگر می‌گیرد/ تجلیل در مرکز کندی
    فرانسیس فورد کاپولا یک جایزه دیگر می‌گیرد/ تجلیل در مرکز کندی 1 سال پیش
  • بیانیه انجمن مستندسازان برای انتخاب وزیر فرهنگ
    بیانیه انجمن مستندسازان برای انتخاب وزیر فرهنگ 1 سال پیش
  • انتشار غوغای غزل ۲؛ از معزی تا منزوی
    انتشار غوغای غزل ۲؛ از معزی تا منزوی 1 سال پیش
  • دلنوشته هدی زین‌العابدین برای ماهی «در انتهای شب»
    دلنوشته هدی زین‌العابدین برای ماهی «در انتهای شب» 1 سال پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 9114
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 11907
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 8243
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 389
  • بوشهر 165
  • بین الملل 19638
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 401
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 8094
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 6034
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • افزایش چشمگیر اماکن ورزشی در مجموعه آزادی
    افزایش چشمگیر اماکن ورزشی در مجموعه آزادی 19 ساعت پیش
  • خانواده صابر کاظمی در قطر؛ وضعیت او پایدار است و تغییری ندارد
    خانواده صابر کاظمی در قطر؛ وضعیت او پایدار است و تغییری ندارد 19 ساعت پیش
  • شگفتی‌سازان لیگ بیست و پنجم؛ ۴ برد پیاپی با میانگین سنی ۲۴!
    شگفتی‌سازان لیگ بیست و پنجم؛ ۴ برد پیاپی با میانگین سنی ۲۴! 20 ساعت پیش
  • اطلاعیه مراسم ختم بازیکن سابق پرسپولیس
    اطلاعیه مراسم ختم بازیکن سابق پرسپولیس 20 ساعت پیش
  • لژیونرهای بی اتحاد!
    لژیونرهای بی اتحاد! 20 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور