فرهنگ و هنر

سالانه 3500 شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود/ خیز کمیسیون ماده ۱۶ برای احقاق حق جامعه ایثارگر

سالانه 3500 شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود/ خیز کمیسیون ماده ۱۶ برای احقاق حق جامعه ایثارگر

به گزارش یولن، نرگس جلیلی دبیر کمیسیون ماده ۱۶ روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: کمیسیون ماده ۱۶ از جایگاهی قانونی و شبه قضایی برخوردار است که بر این اساس به اعلام رأی می‌پردازد و آرای آن لازم‌الاجراست و آرا براساس اجماع نظرات اعضای کمیسیون صادر می‌شود.

وی افزود: دبیر این کمیسیون توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تعیین می‌شود، اما اعضای کمیسیون خارج از حوزه اداری بنیاد هستند. کمیسیون ماده ۱۶ براساس ۲ قانون اصلی فعالیت می‌کند که قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و قانون جامع خدمات‌رسانی‌ به ایثارگران هستند.

تشکیل بیش از ۷۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۶

جلیلی با اشاره به تشکیل بیش از ۷۰ هزار پرونده در این کمیسیون گفت: متأسفانه به دلیل تکثر قوانین، عدم کارشناسی در تدوین برخی از قوانین و برداشت‌های متفاوت دستگاه‌های مختلف از این قوانین باعث شده بخشی از حقوق ایثارگران توسط دستگاه‌های اجرایی تأمین نشود و به همین دلیل آمار شکایات ایثارگران افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۱۶ با حضور ۶ عضو شامل نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۲ نماینده از بنیاد شهید و امور ایثارگران و یک نماینده هم از دستگاه طرف شکایت جهت ارائه مدارک و مستندات تشکیل می‌شود.

سالانه 3500 شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود/ خیز کمیسیون ماده ۱۶ برای احقاق حق جامعه ایثارگر

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ خاطرنشان کرد: فرایند تشکیل پرونده شکایات در کمیسیون ماده ۱۶ از ۲ درگاه انجام می‌شود، اولین درگاهی که می‌تواند شکایت را به کمیسیون ارجاع دهد، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی هستند. همچنین نمایندگان استانی کمیسیون ماده ۱۶ نیز پس از تشکیل پرونده شکایات ایثارگران را به کمیسیون ماده ۱۶ ارجاع می‌دهند.

وی درباره فرایند رسیدگی به پرونده در جلسات کمیسیون گفت: در زمان رسیدگی به پرونده با حضور نماینده سازمان طرف شکایت، از حقوق ایثارگر در چهارچوب قانون دفاع می‌شود و در نهایت منجر به صدور رأی می‌شود که شامل ۲ حکم تأیید یا رد شکایت است. این رأی به دستگاه اجرایی مربوطه اعلام می‌شود و اگر تا سه ماه رأی صادره اجرایی نشد، اخطاریه‌ای از سوی کمیسیون صادر می‌شود و پس از آن نیز بعد از یک ماه در صورت استنکاف دستگاه، حکم صادره جهت اجرا به دادگستری استان ارجاع می‌شود.

 سالانه حدود ۳۵۰۰ شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود

جلیلی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۶ دارای تعداد زیادی مراجع حضوری و تلفنی جهت پیگیری پرونده است، ابراز داشت: آمار ورودی کمیسیون ماده ۱۶ به‌ طور متوسط روزانه ۱۰ پرونده شکایت است که شامل سالانه حدود ۳۵۰۰ شکایت می‌شود. هر پرونده برای رسیدن به نتیجه نیازمند زمان زیادی است و حجم بالای پرونده‌ها منجر به انباشته شدن پرونده‌ها می‌شود. بنابراین جلسات کمیسیون در بسیاری از موارد و علیرغم مسؤولیت‌های اجرایی اعضای کمیسیون در سازمان‌های خود، از هفته‌ای یک جلسه به هفته‌ای ۲ جلسه افزایش یافت.

سالانه 3500 شکایت از سوی ایثارگران ثبت می‌شود/ خیز کمیسیون ماده ۱۶ برای احقاق حق جامعه ایثارگر

وی افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از حدود ۲۳۰۰ پرونده انباشته شده از قبل، حدود ۱۳۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و امیدواریم با این برنامه‌ها به زودی شاهد اتمام پرونده‌های انباشته‌شده و به روز شدن رسیدگی به پرونده‌ها باشیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۶ ساماندهی نیروهای دبیرخانه، جذب نیروهای پروژه‌ای، تبدیل آراء از شیوه دست‌نویس به الکترونیک و کاهش زمان رسیدگی به شکایات در کمیسیون را بخشی از اقدامات صورت گرفته در کمیسیون دانست و اظهار داشت: برنامه‌های دراز مدتی نیز در کمیسیون در نظر گرفته شده که از جمله آنان می‌توان به رایزنی با قوه قضاییه درباره کسب ضمانت اجرایی آرای صادره از سوی کمیسیون، امضای تفاهم‌نامه با شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران به منظور فعال شدن مشاور امور ایثارگران وزیر در زمینه احقاق حقوق ایثارگر در کمیسیون ماده ۱۶ و پیگیری اصلاح برخی قوانین مربوط به ایثارگران اشاره کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا