سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

گسل کنر بیدار شد: بیش از ۸۰۰ کشته و هشدار زلزله بزرگ/ توضیحات مهدی زارع

گسل کنر بیدار شد: بیش از ۸۰۰ کشته و هشدار زلزله بزرگ/ توضیحات مهدی زارع

15 ساعت پیش
آمار وحشتناک تلفات زلزله در افغانستان

آمار وحشتناک تلفات زلزله در افغانستان

15 ساعت پیش
دادستان قزوین اطلاعیه داد/ پرونده ضرب و شتم جوان دستفروش چه شد؟

دادستان قزوین اطلاعیه داد/ پرونده ضرب و شتم جوان دستفروش چه شد؟

15 ساعت پیش
ماجرای زنی که به طبیعت‌گردی رفت و الماس سفید ۲.۳ قیراطی پیدا کرد/ عکس

ماجرای زنی که به طبیعت‌گردی رفت و الماس سفید ۲.۳ قیراطی پیدا کرد/ عکس

15 ساعت پیش
ماجرای داوطلبی که سازمان سنجش به او شک کرد/ او دوباره آزمون داد و رتبه اول کنکور شد/ عکس

ماجرای داوطلبی که سازمان سنجش به او شک کرد/ او دوباره آزمون داد و رتبه اول کنکور شد/ عکس

15 ساعت پیش
طرح ساماندهی نیروهای شرکتی تا پایان شهریور اجرایی می شود

طرح ساماندهی نیروهای شرکتی تا پایان شهریور اجرایی می شود

15 ساعت پیش
کنکور عدالت محور شد؟/ ۴۲ درصد رتبه‌های برتر فقط در دو شهر/ موفقیت‌های کنکوری به مدارس پولی تعلق دارد/ آمار ۳۰۰۰ نفر برتر را منتشر کنید

کنکور عدالت محور شد؟/ ۴۲ درصد رتبه‌های برتر فقط در دو شهر/ موفقیت‌های کنکوری به مدارس پولی تعلق دارد/ آمار ۳۰۰۰ نفر برتر را منتشر کنید

15 ساعت پیش
معضل جدیدی به نام جوان‌های بازنشسته/ بسیاری از آنها حتی هنوز زن نگرفته اند

معضل جدیدی به نام جوان‌های بازنشسته/ بسیاری از آنها حتی هنوز زن نگرفته اند

15 ساعت پیش
نابرابری در رتبه‌های برتر کنکور؛ شانس قبولی برای مدارس پولی!

نابرابری در رتبه‌های برتر کنکور؛ شانس قبولی برای مدارس پولی!

15 ساعت پیش
بی آبی، بی برقی و یاد «مندسین پینه دوز»

بی آبی، بی برقی و یاد «مندسین پینه دوز»

15 ساعت پیش

Home » سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

زمان انتشار: 10 جولای 2025 ساعت 13:27

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 586770

زمان مطالعه: 9 دقیقه

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

به گزارش خبرگزاری یولن، به نقل از پدال،  هفت دهه پیش،  سیتروئن با معرفی سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، نوآوری مکانیکی شگفت‌انگیزی را به جهان عرضه کرد؛ سیستمی عجیب که مایع و گاز را ترکیب می‌کرد. اولین خودرویی که در محورهای جلو و عقب از این نوع تعلیق بهره برد، سیتروئن DS بود؛ یک خودروی فوق‌العاده که به نمادی از طراحی خودرویی تبدیل شد. مدل DS به مدت دو دهه تولید شد و حتی پیش از خروج سیتروئن از بازار آمریکا، به این کشور راه یافت. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این مدل نمادین و پیشرفت مکانیکی جذاب آن بیندازیم.

آشنایی با سیتروئن DS

سیتروئن DS در سال ۱۹۵۵ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد و بلافاصله توجه‌ها را جلب کرد. در روز اول رونمایی، ۱۲ هزار سفارش برای این خودرو ثبت شد و تا پایان نمایشگاه ۱۰ روزه، سیتروئن ۸۰ هزار سفارش دریافت کرد. DS زبان طراحی عصر جت را به نمایش گذاشت؛ دوره‌ای پس از جنگ جهانی که با پیشرفت سریع علمی شناخته می‌شد. ظاهر آینده‌نگرانه آن، ترکیبی از بدنه سدان و هاچ‌بک بود که آن را از هر خودروی دیگری در بازار متمایز می‌کرد. در آن زمان، فرانسه هنوز در حال بهبود از ویرانی‌های جنگ جهانی دوم بود و جاده‌هایش وضعیت بسیار بدی داشتند. این شرایط، کیفیت سواری برتر DS را به یک نقطه قوت کلیدی برای فروش تبدیل کرد.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

این خودرو مجهز به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک پیشرفته بود که امکان تنظیم ارتفاع توسط راننده و تنظیم ارتفاع خودکار را فراهم می‌کرد. تعلیق هیدروپنوماتیک تنها ویژگی نوآورانه DS نبود. این خودرو همچنین فرمان هیدرولیک داشت که در آن زمان در این سگمنت در اروپا نادر بود. گیربکس نیمه‌اتوماتیک آن نیاز به فشردن پدال کلاچ را حذف کرده بود اما همچنان تعویض دنده دستی بود. ترمزهای دیسکی جلو نیز در آن دوره ویژگی کمیابی به شمار می‌رفتند. طی دو دهه تولید DS، در نسخه‌های مختلفی تولید شد و در سال ۱۹۷۵، سیتروئن مدل DS را با CX جایگزین کرد که آن‌هم به تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز بود.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

تعلیق نوآورانه DS

DS اولین خودروی تولید انبوه با تعلیق هیدروپنوماتیک بود. این سیستم ویژگی‌های سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک را برای بهبود کیفیت سواری ترکیب می‌کرد. این سیستم از قدرت موتور برای فشار دادن مایع هیدرولیک استفاده می‌کرد. در نسخه‌های اولیه DS، از روغن گیاهی استفاده می‌شد اما بعدها روغن مصنوعی با پایه معدنی معرفی شد که برای سیستم بهتر بود. این مایع در مخزنی با گاز نیتروژن فشرده قرار داشت. نتیجه، تعلیقی بود که حتی در زمین‌های ناهموار کیفیت سواری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌داد. این فناوری همچنین نیروی کمکی فرمان و ترمز را هم فراهم می‌کرد. پل ماژس، کارمند سیتروئن بدون مدرک مهندسی رسمی، این سیستم را خلق کرد.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

او ابتدا ایده تعلیق مبتنی بر روغن و هوا را در طول جنگ جهانی دوم مطرح کرد و توسعه داد. یک دهه بعد، در سال ۱۹۵۴، سیتروئن این سیستم را در محور عقب مدل ترکشن آوانت به کار برد. یک سال بعد، DS این فناوری را به هر دو محور گسترش داد. طی دهه‌های بعدی، خودروسازان دیگر ازجمله رولزرویس،  مرسدس بنز و ب‌ام‌و از فناوری سیتروئن استفاده کردند. اخیراً نیز شرکت چینی بی‌وای‌دی نسخه مدرنی از تعلیق هیدروپنوماتیک را در مدل‌های یانگ‌وانگ U۸ و U۹ به کار برده که امکان انجام کارهایی مثل رانندگی با سه‌چرخ و پرش را به این خودروها می‌دهد.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

حضور DS در آمریکای شمالی

اگرچه سیتروئن امروز در آمریکا حضور ندارد اما در میانه قرن گذشته حضوری محدود در این بازار داشت. DS در سال ۱۹۵۶، یک سال پس از عرضه در اروپا به آمریکا رسید اما بلافاصله با مشکلاتی در رعایت مقررات محلی و عدم مطابقت با سلایق خریداران آمریکایی مواجه شد. طراحی که رانندگان اروپایی را مجذوب خود کرده بود، در آمریکای شمالی محبوبیت مشابهی نداشت و فروش DS در آمریکا و کانادا ضعیف بود. در این دوره، مصرف‌کنندگان آمریکایی به امکانات راحتی و لوکس به‌عنوان تجهیزات استاندارد عادت داشتند. امکاناتی مثل کولر و پنجره‌های برقی رایج‌تر شده بودند و گیربکس‌های اتوماتیک نیز محبوبیت فزاینده‌ای داشتند؛ اما DS با ظاهر عجیبش فاقد این امکانات بود.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

علاوه بر این، تعلیق هیدروپنوماتیک DS که در جاده‌های پر از چاله فرانسه پس از جنگ عملکرد درخشانی داشت، در بزرگراه‌های صاف آمریکا چندان تأثیرگذار نبود. این خودرو همچنین در مقایسه با رقبای آمریکایی گران بود و تأمین قطعات یدکی دشوار و پرهزینه بود. علاوه بر این، DS با چند مقررات خودرویی آمریکا سازگار نبود و سیتروئن مجبور به ایجاد تغییراتی شد. یکی از مشکلات، چراغ‌های جلویی بود که با چرخش فرمان حرکت می‌کردند و در آن زمان در آمریکا مجاز نبودند. مشکل دیگر به مایع مصنوعی سیستم تعلیق آینده‌نگرانه آن مربوط می‌شد. بااین‌حال، DS تا سال ۱۹۷۲ در آمریکا دوام آورد. پس‌ازآن، سیتروئن به‌تدریج نمایندگی‌های باقی‌مانده خود را تعطیل کرد و هرگز به این کشور بازنگشت.

سیستم تعلیق انقلابی سیتروئن چگونه صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد؟

۲۲۷۳۲۲

حتما بخوانید : فرایند بهره‌مندی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال از تسهیلات اضطراری آغاز شد
برچسب ها
خودروسازان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • صبح‌ها پر و ظهرها خالی می‌شود / دریاچه‌ ناپدید شونده‌!
    صبح‌ها پر و ظهرها خالی می‌شود / دریاچه‌ ناپدید شونده‌! 16 ساعت پیش
  • ام‌آرآی چگونه کار می‌کند؟
    ام‌آرآی چگونه کار می‌کند؟ 16 ساعت پیش
  • تنها تصاویر موجود از لحظه انفجار بمب اتمی و ویرانی گسترده حاصل از آن
    تنها تصاویر موجود از لحظه انفجار بمب اتمی و ویرانی گسترده حاصل از آن 16 ساعت پیش
  • چشم‌انداز ۲۰۳۰: بیش از ۵۰% از انرژی سبز تجدیدپذیر دنیا در اختیار چین
    چشم‌انداز ۲۰۳۰: بیش از ۵۰% از انرژی سبز تجدیدپذیر دنیا در اختیار چین 16 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 7776
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 10427
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 6938
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 389
  • بوشهر 165
  • بین الملل 18231
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 367
  • سلامت 2791
  • سمنان 2082
  • سیاسی 7407
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4999
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • ارزش طارمی ۱۰ برابر کمتر از بازیکن ازبکستان!
    ارزش طارمی ۱۰ برابر کمتر از بازیکن ازبکستان! 16 ساعت پیش
  • واکنش رسمی استقلال به شایعه جذب کاپیتان کامرون
    واکنش رسمی استقلال به شایعه جذب کاپیتان کامرون 16 ساعت پیش
  • عکس| خداحافظی طارمی با هواداران اینتر؛ همیشه در قلب من هستید
    عکس| خداحافظی طارمی با هواداران اینتر؛ همیشه در قلب من هستید 16 ساعت پیش
  • اوریه؛ هپاتیت بود به مصدومیت هم آراسته شد!
    اوریه؛ هپاتیت بود به مصدومیت هم آراسته شد! 16 ساعت پیش
  • خداحافظی با بلیت‌های کاغذی در لیگ برتر فوتبال
    خداحافظی با بلیت‌های کاغذی در لیگ برتر فوتبال 16 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور