بین الملل

نیرآبادی: چشم‌انداز بسیار روشنی در روابط ایران و ازبکستان دیده می‌شود

نیرآبادی: چشم‌انداز بسیار روشنی در روابط ایران و ازبکستان دیده می‌شود

به گزارش خبرنگار یولن در تاشکند، «حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در  تاشکند گفت: ایران و ازبکستان چشم انداز بسیار روشنی در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند و انتظار می رود با دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک، ده‌ها سند در حوزه‌های مختلف که زمینه ساز گسترش همه جانبه همکاری‌ها است، نهایی شده روابط دو کشور بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

نیرآبادی افزود: در اول اسفند ماه  سال ۱۴۰۰ خورشیدی، چهاردهمین کمیسیون  مشترک همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی و فنی ایران و ازبکستان با حضور هیات عالی رتبه و ۶۰ نفره ازبکستانی متشکل از معاون نخست وزیر، سه وزیر و جمعی از معاونین و مدیران وزارتخانه های مهم و رؤسای انجمن ها و اتحادیه های اقتصادی و شرکت های توانمند این کشور در تهران برگزار شد.

وی اظهار داشت: هیات ازبکستانی در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ایران ازجمله رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر صنعت، وزیر کشاورزی و برخی مقامات دیگر دیدار و در نهایت همایش تجاری دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. همچنین در این کمیسیون چند سند مهم در حوزه های تخصصی امضا و برخی اسناد دیگر نیز در سفرهای آتی مقامات دو کشور نهایی می شوند که البته نقش و کار ویژه این اسناد، بستر سازی روابط  بیشتر دو کشور در زمینه های گوناگون و تخصصی خواهد بود.

نیرآبادی افزود: حجم روابط طرفین در سال ۲۰۲۱ با رشد  ۷۳ رصدی  نسبت به سال گذشته به  ۴۳۱ میلیون دلار رسیده و هدف گذاری دو کشور رسیدن این عدد به ۲ میلیارد یورو در سال است.

وی افزود: روشن است که یکی از مشخصات روابط رو به گسترش  دو کشور در سال های اخیر، متنوع شدن ابعاد آن است. اکنون روابط دو کشور علاوه بر مناسبات خوب  سیاسی، بازرگانی، حمل و نقلی، بین المللی و منطقه ای به حوزه همکاری های  پارلمانی، دانشگاهی، فرهنگی و هنری و گردشگری دو کشور نیز رسیده و امضای اسناد همکاری های فرهنگی و گردشگری و علمی و فناوری در نوع خود جدید و تحول آفرین است.

سفیر کشورمان در  ازبکستان یادآوری کرد: روسای جمهور دو  کشور در دیدارهای خود در حاشیه نشست های شانگهای و «اکو»  تاکید ویژه ای بر گسترش همه جانبه روابط دو کشور نموده و دستورات مقتضی را به همه وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط داده اند و نقشه های راه گسترش همکاری ها در تمام زمینه ها در حال آماده شدن است. در این کمیسیون هم بر آماده سازی نقشه‌های راه و اجرایی نمودن این دستورات و بر طرف کردن موانع تاکید شد.

وی همچنین گفت: اکنون، زمان کار عملی و  نتیجه گرا و رفع موانع احتمالی در روابط دو کشور به ویژه در حوزه های تجاری و اقتصادی فرارسیده است، خوشبختانه، توانمندی های اقتصادی دو کشور مکمل یکدیگر هستند، مسیر ایران بهترین راه دسترسی ازبکستان به آبهای آزاد است، بازار یکصد و بیست میلیونی دو کشور و تنوع فرآوده ها و محصولات موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور است، اراده مقامات دو کشور گسترش همه جانبه روابط است، همه این عوامل، مقوم روابط دو کشور هستند.

این دیپلمات ارشد ایران ادامه داد: اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون های مشترک اقتصادی، نمایشگاههای مشترک، تنظیم موافقت نامه همکاری های بازرگانی، نهایی نمودن سند تعرفه های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش های خصوصی دو کشور به یکدیگر، لغو روادید و رفت و آمد آسان مردم دو کشور، توسعه روش های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد، پایش و سنجش مستمر روند حرکت و توسعه روابط دو کشور در تمام حوزه ها و رفع موانع احتمالی می‌تواند در این زمینه موثر و راهگشا باشد .

نیرآبادی در پایان تاکید کرد: بنابراین، چشم انداز بسیار روشنی برای دو کشور در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و انتظار می رود با دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک، دهها سند در حوزه های مختلف که زمینه ساز گسترش همه جانبه روابط  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان است، نهایی شوند و روابط دو کشور بیش از پیش توسعه و گسترش یابد. ما می توانیم  با برداشتن همه موانع و گسترش توسعه روابط همه جانبه دو کشور، الگوی مناسب و خوبی از دوستی و برادری را در سطح دنیا رقم بزنیم.

انتهای پیام/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا