بین الملل

شورای همکاری خلیج فارس: وزیر اطلاع‌رسانی لبنان عذرخواهی کند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان به مردود دانست و آن را نشان دهنده «فهم ضعیف و برآورد سطحی از حوادث یمن» خواند.

بر اساس گزارش «النشره»، وی در ادامه خواستار عذرخواهی قرداحی شد و از وی خواست «حقایق را وارونه جلوه ندهد».

الجحرف همچنین تأکید کرد، دولت لبنان باید موضع خود را در قبال این اظهارات توضیح دهد.

جورج قرداحی  مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت نجیب میقاتی انتخاب شد، در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک  به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

قرداخی در واکنش به این حملات رسانه‌ای گفت، به هیچ وجه قصد اهانت به سعودی و امارات را نداشته است.

وی تصریح کرد: این مصاحبه در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از تعیین من به عنوان وزیر در دولت نخست‌وزیر “نجیب میقاتی” انجام شده است.

اعتراض همراه با تمسخر شاهزاده سعودی

یک شاهزداه سعودی به نام «عبدالرحمن بن مساعد» به اظهارات قرداحی به نحوی متفاوت واکنش داد.

وی به شیوه مسابقه‌ « من سیربح الملیون» (چه کسی یک میلیون خواهد برد؟) که پیش‌تر توسط قرداحی اجرا می‌شد سوالی چهار گزینه‌ای مطرح کرد:

وی خطاب به قرداحی نوشته: گفتی که قصد اهانت به سعودی و امارات را نداشته‌ای؛

۱- آیا ما را احمق پنداشته‌‌ای؟ ۲-آیا خودت احمق هستی؟ ۳- آیا باور میکنی که وزیر هستی؟ ۴- آیا گمان می‌کنی باهوش هستی؟

واکنش دولت مستعفی

بر اساس گزارش «العربیه»، «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن هم گفت، در پی اظهارات قرداحی، پیام اعتراضی برای سفیر یمن در بیروت فرستاده و از وی خواسته آن را تسلیم وزارت خارجه لبنان کند.

واکنش نجیب میقاتی به اعتراض‌ها

نجیب میقاتی امروز پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان گفت، بیروت به برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس علاقمند است و در نزاع‌ها اعلام بیطرفی می‌کند.

وی افزود، این اظهارات میقاتی مربوط به قبل از انتصابش به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان است.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا