بین الملل

مجارستان: پذیرای نیروی اضافی از ناتو نخواهیم بود

مجارستان: پذیرای نیروی اضافی از ناتو نخواهیم بود

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزیر امور خارجه مجارستان روز چهارشنبه گفت، مجارستان پذیرای نیروهای بیشتری از ناتو در خاک خود به عنوان بخشی از مانورهای ائتلاف مرتبط به بحران اوکراین نخواهد بود.

«پیتر سییارتو» وزیر خارجه مجارستان در گفت‌وگو با شبکه خبری «یورونیوز» گفت که هیچ نیروی اضافی در خاک مجارستان مستقر نخواهد شد.

این در حالی است که ایالات متحده نیروهای اضافی را به لهستان و رومانی فرستاده است و آلمان نیز شمار نیروهای خود را در لیتوانی افزایش داده است.

وزیر خارجه مجارستان گفت: «خیر، ما با آن (حضور نظامیان بیشتر از سوی ناتو) موافقت نکرده‌ایم و نخواهیم پذیرفت، زیرا ما اینک میزبان نیروهای ناتو در خاک خود هستیم.»

وی در ادامه افزود که نیروهای مسلح مجارستان در بهترین وضعیت برای حفظ امنیت هستند  و بنابراین مجارستان به نیروی اضافی در قلمروی خود نیاز ندارد.

سییارتو از این مصاحبه تاکید کرد که اروپای مرکزی در صورت بروز درگیری بزرگترین بازنده خواهد بود. او گفت که بحران کنونی خاطرات جنگ سرد و دهه های گذشته  پررنج را زنده می‌کند.

وی افزود: «به همین دلیل است که ما نمی‌خواهیم آن دوره‌ها برگردد. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بازگشت جنگ سرد انجام دهد، ما از گذشته عبرت گرفته‌ایم که متاسفانه هر زمان درگیری شرق و غرب رخ داده کشورهای اروپای مرکزی شکست خورده‌اند و ما دیگر نمی‌خواهیم بازنده باشیم. ما باید روی دیپلماسی سرمایه‌گذاری کنیم، باید روی گفت‌وگو سرمایه‌گذاری کنیم.»

مجارستان و بلغارستان مخالف هرگونه تنش در بالتیک هستند.

 

«استفان یانِف» وزیر دفاع بلغارستان درباره تنش‌های اخیر کشورهای عضو ناتو با روسیه بر سر اوکراین و تاثیرات آن بر بلغارستان ابراز نگرانی کرد. این مقام ارشد دولت بلغارستان در جریان سخنرانی روز سه شنبه در نشست سالیانه «کنفرانس نیروهای مسلح» در صوفیه پایتخت این کشور، بحران‌ میان روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین را تهدیدی برای امنیت ملی بلغارستان توصیف کرد.

استفان یانِف وزیر دفاع بلغارستان با هشدار درباره تنش‌های روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر اروپا گفت: « آنچه در منطقه اوکراین اتفاق دارد اتفاق می‌افتد، امنیت یورو آتلانتیک را تهدید می‌کند و تأثیر بسیار منفی بر امنیت ملی کشورمان دارد.»

وی افزود: «این منطقه با بزرگترین بحران در دوره پس از جنگ سرد مواجه شد. ارتش بلغارستان باید شکاف کارکنان (نیروهای انسانی) را پر کند و روند خرید خودروهای زرهی مورد نیاز نیروهای زمینی ارتش تسریع شود.»

اروپای مرکزی همواره بازنده درگیری شرق و غرب بوده است.

 

بلغارستان در دوره جنگ سرد عضوی از «پیمان ورشو» یا بلوک شرق بود، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۲۰۰۴ به عضویت در سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» موسوم به ناتو درآمد. بلغارستان با ترکیه، یونان، رومانی و برخی دیگر از کشورها مرز مشترک دارد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا