سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

اداره کل هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد

3 ساعت پیش
زلزله شدیدی که ۲۷۰ پس‌لرزه داشت

زلزله شدیدی که ۲۷۰ پس‌لرزه داشت

3 ساعت پیش
ماجرای‌ نقشه دشمن برای تغییر اقلیم ایران/ امارات و آذربایجان ابرهای ایران را می‌دزدند؟

ماجرای‌ نقشه دشمن برای تغییر اقلیم ایران/ امارات و آذربایجان ابرهای ایران را می‌دزدند؟

3 ساعت پیش
هشدار؛ این پیام کلاهبرداری است

هشدار؛ این پیام کلاهبرداری است

3 ساعت پیش
پیش‌بینی شاخص پرتو فرابنفش تا چهارشنبه

پیش‌بینی شاخص پرتو فرابنفش تا چهارشنبه

3 ساعت پیش
اعلام هشدار هواشناسی برای این مناطق از کشور

اعلام هشدار هواشناسی برای این مناطق از کشور

3 ساعت پیش
کشف یک کیلو مواد روان‌گردان حین فروش در تهران

کشف یک کیلو مواد روان‌گردان حین فروش در تهران

3 ساعت پیش
شینا انصاری از دستور ویژه پزشکیان رونمایی کرد

شینا انصاری از دستور ویژه پزشکیان رونمایی کرد

3 ساعت پیش
خواب آلودگی عامل افزایش تصادفات در مسیرهای مرزی است/ کاهش ۹ درصدی فوتی‌ها

خواب آلودگی عامل افزایش تصادفات در مسیرهای مرزی است/ کاهش ۹ درصدی فوتی‌ها

3 ساعت پیش
مرمت‌ غیر اصولی پل ساسانی «پاتاوه»

مرمت‌ غیر اصولی پل ساسانی «پاتاوه»

3 ساعت پیش

Home » علت حذف ورودی هوای دماغه در جنگنده‌ها

علت حذف ورودی هوای دماغه در جنگنده‌ها

زمان انتشار: 12 آگوست 2025 ساعت 13:24

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 603448

زمان مطالعه: 6 دقیقه

علت حذف ورودی هوای دماغه در جنگنده‌ها

علت حذف ورودی هوای دماغه در جنگنده‌ها

به گزارش یولن، به نقل از روزیاتو، جت‌های جنگنده امروزی دیگر از ورودی هوای دماغه استفاده نمی‌کنند، زیرا این نوع طراحی چندین تاثیر منفی بر عملکرد آیرودینامیکی دارد. شکل و فرم ورودی هوایی که در دماغه قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث افزایش مقاومت هوا، کاهش سرعت نهایی و ایجاد امواج شوک شود که با افزایش سرعت جنگنده، کارایی ورودی هوا را کاهش می‌دهد. همچنین، جت‌های جدیدتر به ابزارها و رادارهای قوی‌تری مجهز شده‌اند که معمولاً در مخروط دماغه قرار دارند و بنابراین فضایی برای ورودی هوای دماغه باقی نمی‌گذارند. در نهایت، به دلیل شکل و محل قرارگیری، ورودی هوای دماغه باعث افزایش سطح مقطع راداری جنگنده شده و آن را برای سیستم‌های دشمن قابل شناسایی‌تر می‌کند.

برخی از جت‌های جنگنده اولیه که از ورودی هوای دماغه استفاده می‌کردند، شامل اف-۸۶ سیبر، میگ-۱۹ و میگ-۲۱ فیشبد ساخت شوروی در دوران جنگ سرد هستند. یکی از ویژگی‌های شاخص میگ-۲۱، به‌کارگیری ورودی هوای دماغه قابل تنظیم بود که می‌توانست بسته به سرعت هواپیما، جلو یا عقب برود. علاوه بر این، طراحی این ورودی هوا شامل یک مخروط شوک یا مخروط ورودی بود که با ایجاد امواج شوک، سرعت هوای ورودی به موتور را کاهش می‌داد.

علت حذف ورودی هوای دماغه در جنگنده‌ها

بهبود آیرودینامیک و عملکرد

در اواخر دهه ۱۹۶۰، طراحان جنگنده‌ها با معرفی ورودی هوای متغیر (variable geometry intake)، گام بزرگی در بهبود عملکرد موتور برداشتند. در مقایسه با سیستم‌های ثابت قبلی، این نوع ورودی‌ها برای بیشینه کردن جریان هوای ورودی به موتور و عملکرد بهینه در شرایط پروازی و سرعت‌های مختلف ساخته شدند. برای کنترل جریان هوا، ورودی‌های هوای متغیر از صفحات جداکننده (Splitter) و منحرف‌کننده (Diverter) استفاده می‌کنند، به‌ویژه هنگام پرواز در سرعت‌های مافوق صوت. از جنگنده‌هایی که از این نوع ورودی هوا بهره می‌برند می‌توان به اف-۱۵ ایگل و اف-۱۴ تامکت اشاره کرد.

جنگنده‌های مدرن امروزی معمولاً ورودی هوا را در بخش زیرین بدنه یا دو طرف آن قرار می‌دهند که باعث افزایش مانورپذیری، کاهش خطر خاموش شدن موتور و بهبود قابلیت پنهان‌کاری می‌شود. در کنار این تغییر محل، جنگنده‌های جدید از یک طراحی داخلی متفاوت برای کانال ورودی هوا به نام ورودی مارپیچ (Serpentine duct) استفاده می‌کنند که با کاهش انتشار حرارت و کوچک کردن بازتاب راداری، به حفظ پنهان‌کاری کمک می‌کند.

جنگنده‌های نسل پنجم مانند اف-۳۵ لایتنینگ و جی-۲۰ چینی، از نوعی ورودی هوا به نام ورودی مافوق صوت بدون جداکننده (DSI) بهره می‌برند که به جای استفاده از صفحات جداکننده و منحرف‌کننده، با یک برآمدگی و طراحی لبه روبه‌جلو، جریان هوا را فشرده و هدایت می‌کند.

با ورود جنگنده‌های نسل ششم، انتظار می‌رود نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی در طراحی هواپیماها به کار گرفته شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها با نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید است. این موتورها که موتورهای چرخه تطبیقی پیشرفته نام دارند، برای عملکرد بهینه در تمامی شرایط پروازی طراحی شده‌اند و برد بیشتر، بهره‌وری سوخت بهتر و نیروی پیشران قوی‌تری را فراهم می‌کنند. هرچند هنوز مشخصات دقیقی منتشر نشده، اما به احتمال زیاد جنگنده‌های نسل ششم نیز همانند نسل پنجم، ورودی‌های هوایی با کارایی بالا و قابلیت پنهان‌کاری خواهند داشت.

۵۸۵۸

حتما بخوانید : سفت و شل شدن پدال گاز / دلایل، عیب‌یابی و تعمیر
برچسب ها
فناوری نظامی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • شاسی‌بلند چینی با نامی مشابه جنگنده «اف ۲۲» آمریکا / عکس
    شاسی‌بلند چینی با نامی مشابه جنگنده «اف ۲۲» آمریکا / عکس 4 ساعت پیش
  • کشفی حیرت‌انگیز در فیزیک با الهام از نقاشی مشهور ون‌گوگ؛ ماه فانتزی «شب پرستاره» واقعی است؟
    کشفی حیرت‌انگیز در فیزیک با الهام از نقاشی مشهور ون‌گوگ؛ ماه فانتزی «شب پرستاره» واقعی است؟ 4 ساعت پیش
  • پهپاد انتحاری جدید ترکیه چطور از رادار می‌گریزد؟
    پهپاد انتحاری جدید ترکیه چطور از رادار می‌گریزد؟ 4 ساعت پیش
  • این خودروی تویوتا به دفتر کار تبدیل می‌شود! /عکس
    این خودروی تویوتا به دفتر کار تبدیل می‌شود! /عکس 4 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 7195
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 9765
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 6431
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 17646
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 342
  • سلامت 2468
  • سمنان 2082
  • سیاسی 7082
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4588
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • بیانیه باشگاه استقلال در خصوص رفتار غیراخلاقی برخی از هواداران باشگاه تراکتور
    بیانیه باشگاه استقلال در خصوص رفتار غیراخلاقی برخی از هواداران باشگاه تراکتور 5 ساعت پیش
  • احتمال رویارویی استقلال و رونالدو بیشتر شد!
    احتمال رویارویی استقلال و رونالدو بیشتر شد! 5 ساعت پیش
  • صحبت‌های جالب ناصر محمدخانی درباره هاشمیان و ماشین علی پروین
    صحبت‌های جالب ناصر محمدخانی درباره هاشمیان و ماشین علی پروین 5 ساعت پیش
  • مشتری جدید طارمی را بشناسید
    مشتری جدید طارمی را بشناسید 5 ساعت پیش
  • بی اعتنایی اسکوچیچ به مهدی تاج!/هنوز برای آن اخراج دلخور است
    بی اعتنایی اسکوچیچ به مهدی تاج!/هنوز برای آن اخراج دلخور است 6 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور