عوامل موثر در ارتباطات کدامند؟
به گزارش خبرنگار سلامت یولن، لیلا وصالی، دکترای حوزه ارتباطات در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: ارتباط انواع و اقسام تقسیمها را میتواند داشته باشد و از هر جنبه تقسیم بندی شود اما چیزی که میتواند ما را به سواد رسانهای برساند این است که ما پیش از هرکس ابتدا با خودمان ارتباط داریم؛ اگر در طول شبانه روز با هیچ کس هم ارتباط نداشته باشیم مدام با خودمان ارتباط داریم و روانشناسان معتقدند این بخش از ارتباط دقیقترین و قوی ترین ارتباط محسوب میشود.
وی تصریح کرد:بسیاری از بزهها و مشکلات اجتماعی که از ضعف اعتماد به نفس و ناامیدی ناشی می شود به ارتباطی که با خودمان داریم برمیگردد و نوع ارتباط و شناخت با خود که باید نوع رابطه با خودمان را اصلاح کنیم.
کارشناس ارتباطات گفت: هر نوع ارتباطی یک مدل ساده دارد که فرستنده پیامی را ارسال میکند و گیرنده پیام را دریافت میکند و بازخورد نشان میدهد. اگر رمزگذاری به گونهای باشد که همان گونه که فرستنده مدنظرش بوده توسط گیرنده رمزگشایی شود میگوییم ارتباط اتفاق افتاده اما بسیاری از مواقع رمزگشایی درست اتفاق نمیافتد. فهم موضوع توسط گیرنده بسیار مهم است؛ بسیاری از عوامل مثل نگاه چشمی میتواند در رساندن منظور ما به مخاطب موثر باشد.
وصالی تصریح کرد:بسیاری از اوقات در نقد کردن میگویند ابتدا نقاط مثبت را اعلام کنید و بعد نقدها را آهسته و آرام بیان کنیم تا طرف مقابل ناراحت نشود.
وی بیان کرد:هنگام برقراری ارتباطات عواملی مثل استفاده از تکنیکهای اقناعی میتواند موثر باشد اما برخی از موارد نیز در اختیار فرستنده پیام نیست و به دریافت کننده بر میگردد که به آنها فرامتن گفته میشود. مثل شرایط گیرنده گرسنگی، خواب آلودگی، تمرکز و.. که در دریافت او تاثیر گذار است.
انتهای پیام/