البرز

شناسایی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار در کشور/توانمندسازی اجتماع‌محور آغاز شد

شناسایی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار در کشور/توانمندسازی اجتماع‌محور آغاز شد

به گزارش یولن از کرج، علی آقا محمدی، جانشین وزیر کشور و رییس ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور، ظهر امروز، در نخستین جلسه قرارگاه اجتماعی البرز که در سالن شهدای دولت برگزار شد، با اشاره به اهمیت پاسخگویی به مطالبات مردمی در راستای ایجاد امنیت و اعتماد در جامعه، گفت: مردم نقشی در انتقال خواسته‌ها و مطالبات خود ندارند و دستگاه‌ها به صلاحدید خود اقدام می‌کردند مقرر شد یک نماینده خانم و یک نماینده آقا در هر کوچه برای حدود ۴۰ خانواده انتخاب شود که رابط باشد.

وی افزود: تحت عنوان شهردار کوچه و بانویار هر کوچه داریم؛ این افراد دوره‌های آموزشی زیر نظر سازمان مدیریت صنعتی را پشت سر می‌گذرانند و مدرک رسمی دریافت خواهند کرد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: دو هزار و ۲۰ محله با حدود جمعیتی ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور شناسایی شدند که کمیته امداد امام(ره) برای پوشش ۳۱۸ محله، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای پوشش و احیای ۴۴۰ محله، هلال احمر برای بازسازی ۲۱۵ محله فرسوده، و بهزیستی نیز برای احیای تعدادی دیگر پای کار آمدند تا شاهد بازآفرینی شهری در آن مناطق باشیم. به مرور زمان اوقاف و آستان قدس رضوی نیز پا در این عرصه گذاشتند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته تمامی محلات فرسوده در این آمار لحاظ شده است، ادامه داد: این آمار در تهران ۲۲۰ محله و در کرج ۵۵ محله است خوزستان ۱۲۳ محله است. پایلوت اجرایی دروازه غار در منطقه ۱۲ تهران بود و از لحاظ استانی نیز استان خوزستان به عنوان پایلوت انتخاب شده و فعالیت‌ها در حال انجام است.

رییس ستاد توانمندسازی محلات با اشاره به اینکه مقرر شد شهرداری هر محله در این میان نقش آفرینی داشته باشد، اضافه کرد: عمده بار بر دوش افرادی گذاشته شد که قانونی و ذاتا موظف هستند. البته دستگاه‌های دیگر همچون سپاه و بسیج که همواره همراه و همسو با مردم هستند نیز می‌توانند در این مسیر گام بردارند و متناسب با شرایط استان و‌ محله این امر قابل تغییر است اما سعی ما بر این بود تا نهادهایی که در این خصوص وظیفه دارند پای کار باشند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای اهمیت اجرای این طرح، اضافه کرد: مقرر شد پس از ۶ ماه اجرای عملیات اجرایی این حرکت رسانه‌ای شود تا از اقدامات تبلیغی نیز به دستور مقام معظم رهبری پرهیز کنیم.

محمدی با اشاره به روند اجرایی این طرح در دستگاه‌های اداری، افزود: طرح تحت عنوان «توانمندسازی محلات کم‌ برخوردار ۲۰۲۰» با هدف بهبود و ساماندهی وضعیت محلات محروم و کمتر برخوردار در دستورکار قرار گرفت.

بیمه درمانی رایگان در محلات کم برخودار برای افرادی که مشمول بیمه نیستند

وی در خصوص این طرح تشریح کرد: طبق قانون انقلاب اسلامی طراحی صورت گرفته و گام نخست آن بحث بهداشت و درمان است که مقرر شد پزشک خانواده در این محلات توسط وزارت بهداشت و درمان مستقر شوند. در این میان بیمه درمانی برای تمامی افراد در این محلات تأمین می‌شود، افرادی که بیمه درمانی ندارند تا شب به صورت رایگان بیمه خواهند شد.

وی افزود: در این میان همه پرونده پزشک الکترونیک تهیه خواهد شد و یک پزشک مشخص مامور رسیدگی به وضعیت سلامت این افراد خواهد شد و تمامی آزمایشات این قشر که به دستور پزشک انجام می‌شود رایگان خواهد بود. در این راستا مناطقی که وضعیت بدتری دارند به عنوان پایلوت انتخاب و رسیدگی به آن‌ها انجام خواهد شد.

محمدی ادامه داد: گام بعدی حوزه بهداشت و درمان مربوط به افرادی است که بیماری صعب‌العلاج دارند؛ داروهای این گروه از سوی هلال احمر رایگان تأمین خواهد شد، هلال‌احمر به صورت هفتگی در این محلات حاضر خواهد شد و طبق اسناد پرداختی از سوی خانواده بیماران هزینه را به آن‌ها بر می‌گردانند.

این مقام مسؤول در بخش دیگری به تامین مسکن برای قشر ضعیف جامعه در این طرح اشاره کرد و یادآور شد: مقرر شد در هر منطقه یک تعاونی «آرزوی مسکن» راه‌اندازی شود که متناسب با میزان درآمد و دارایی افراد ثبت‌نام انجام می‌شود. در این راستا وضعیت افراد بررسی و متناسب با شرایط این اشخاص اقدام خواهد شد. 

محمدی با اشاره به اینکه برای تحقق این امر بانک‌های عامل و سایر نهادهای خدمات رسان پای کار خواهند آمد، افزود: برای مثال در شهر تهران، شهرداری اعلام کرده است ۲۰ هزار واحد در مکان مناسبی تهیه کنند و با اقداماتی هزینه نهایی را برای مشمولین طرح کمتر خواهد شد.

محمدی در ادامه به مشکل مراکز آموزشی این افراد اشاره کرد و گفت: جلسه ای با حضور مدیران همه مدارس این محلات برگزار خواهد شد و مسائل و مشکلات با نماینده وزارت آموزش و پرورش بررسی و مرتفع خواهد شد در نهایت وضعیت روشن و مشخصی از دانش آموزان احصاء خواهد شد؛ در این میان افرادی که وضعیت مناسبی در حوزه درسی دارند مشمول کلاس‌های رایگان کنکور می‌شوند تا با موفقیت‌های علمی بتوانند زمینه اقتصادی مناسبی را در محل زندگی و خانواده خود ایجاد کنند.

راه‌اندازی استارتاپ برای کودکان کار کشور

وی افزود: افرادی که مشکل درسی دارند باید در طرحی تحت عنوان «بانک زمان» حضور پیدا کنند که به کمک معلمین حتی افرادی که بازنشسته شدند آن مشکل برطرف شود؛ البتع گروه دیگری هستند که به دلیل مشکلات مالی خانواده مجبور به کار کردن هستند که طی نشستی با معاون علمی و پژوهشی رییس جمهور مقرر شد از دوره دبیرستان استارتاپ‌های دانش آموزی راه‌اندازی شود، یعنی از آموزش و پرورش مجموعه شتاب دهی ایجاد شود تا افراد بنا به استعداد تحصیلی و تجربه کاری در این مراکز حضور پیدا کنند، در حین تحصیل، کار و درآمد هم خواهد داشت. اگر درآمد مکفی نبود کمک‌ها نیز مشمول خانواده خواهد شد.

این مقام مسؤول در خصوص مبحث اشتغال، اظهار کرد: در مراکز مختلف ظرفیت اشتغال ایجاد شد و در محلات درخواست نیرو دادیم اما هیچ یک از این ظرفیت‌های ایجاد شده تامین نشد! برای مثلا فرصت اشتغال ۱۰۰ کارگر در سایپا ایجاد شد و تنها ۸۰ نفر ثبت نام کردند. با این تفاسیر هرکسی برای اشتغال به ما مراجعه کند ثبت‌نام خواهد شد که اگر قابلیت جذب داشتند روند انجام خواهد شد در غیر این صورت دوره‌های آموزشی توسط فنی حرفه‌ای برگزار خواهد شد. حتی اگر افراد خواهان کارآفرینی باشند کمک‌های مکفی انجام خواهد شد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: این افراد توسط یک هیات علمی در دانشگاه شریف از لحاظ روانی و استعدادی بررسی می‌شوند و در نهایت در سه محور دسته بندی و ساماندهی می‌شوند.

رییس ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ با اشاره به اینکه تامین زمینه‌های ورزشی نیز در این محلات انجام خواهد شد، گفت: فوتبال و وسطی برای پسران و دختران این محلات در نظر گرفته شد تا ضمن ثبت‌نام مسابقات میان محلات نیز طراحی خواهد شد که نخستین تجربه جهانی به شمار می‌رود.

وی در پایان برنامه ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این محلات اشاره کرد و افزود: معتادان این محلات توسط گروه تابش شناسایی و در مشاغل مختلف به کارگیری خواهند شد؛ افرادی که مشکل تغذیه دارند نیز شناسایی خواهند شد و تأمین مواد غذایی تحت عنوان سبد غذایی ماهیانه از فردا آغاز خواهند شد.

انتهای پیام/ج/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا