لزوم تدوین منع قانونی مداخله نمایندگان مجلس در امور دولت
به گزارش یولن به نقل از روابط عمومی انجمن بهرهوری ایران، علینقی مشایخی، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، در مراسم افتتاحیه یازدهمین همایش بهرهوری ایران که از سوی انجمن بهره وری ایران با موضوع نوآوری، بهره وری و اقتصاد پیشرو، با طرح موضوع دخالت نمایندگان مجلس در قوه مجریه و آثار آن بر بهره وری و فساد، بیان کرد: برای بهرهوری در یک نظام کارامد مدیران باید به وظایف خود در حوزههای برنامهریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، رهبری مجموعه و کنترل همه موارد واقف باشند.
وی افزود: طبق وظایفی که برای هر مجموعه تعریف میشود، وظایف مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه حاکمیت و نمایندگان آن تصویب قوانین، تصویب برنامه و بودجه دستگاهها، تایید وزرا، نظارت بر عملکرد قوه مجریه، نظارت وحسابرسی در اجرای بودجه و استیضاح و برکناری وزرا و رییس جمهور است اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم دخالتهای خارج از وظایف مجلس در امور قوه مجریه است.
وی افزود: دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب مدیران، دخالت در تعیین پروژههای خاص و محل اجرای آنها صرف نظر از توجیه اقتصادی، سفارش اعطای امتیاز و سهمیه به افراد خاص، سفارش برای استخدام و غیره برخی از این نوع دخالت های خارج از وظیفه مجلس است.
این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: نتیجه این نوع دخالتها و اهرم فشار که کاملا خارج از وظیفه مجلس است به اختلال در وظایف مدیریتی دولت، پایین آمدن بهره وری و در نتیجه فساد منجر می شود که مشکلات معیشتی و اخلاقی واجتماعی نتیجه و پیامد فساد بوجود آمده ناشی از اهرم فشار و دخالتهای خارج از وظیفه مجلس ونمایندگان است.
وی گفت: با دخالت در عزل و نصب مدیران دولتی، برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، رهبری و کنترل مجموعه کاملا دچار نابسامانی شده و به کاهش اقتدار وزرا و مدیران ارشد سازمانها، دلسردی افراد شایسته، از بین رفتن شایسته سالاری، افزایش ایجاد رابطه برای ارتقا بجای تمرکز بر بهبود عملکرد، کم صلاحیتی و بی ثباتی در مدیریت و در نتیجه کاهش بهرهوری می شود.
مشایخی با اشاره به نتایج برخی از دخالت نمایندگان مجلس و دیگر سیاسیون خارج از قوه مجریه در عزل و نصب مدیران گفت: تغییر مکرر و زود هنگام مدیران شرکت سایپا و عزل و نصب ۷ مدیر عامل طی ۹ سال، تغییر مدیرعامل شستا هر ۹ ماه یک بار، تغییر مدیر عامل پتروشیمی جم هر دو سال یک بار نتیجه برخی از این دخالتها بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین نتیجه دخالت در تعیین پروژه ها نیز موجب میشود از یک سو پروژه در جای نامناسبی با افزایش هزینه همراه باشد از سوی دیگر به تخریب محیط زیست منجر شده همچنین با افزایش هزینه های حمل و نقل و کمبود منابع برای پروژه های اولویتدار همراه باشد.
این استاد دانشگاه ساخت فرودگاههای بلااستفاده، احداث بیمارستانهای بزرگ در مناطق کم جمعیت، احداث طرحهای تولیدی در مناطق کم آب را برخی از مصادیق دخالت نمایندگان در اجرای پروژه های سفارسی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: اعطای وامهای کلان به افراد و مجموعه های فاقد صلاحیت، دادن سهمیه خودرو، فولاد به افراد خاص و تخصیص ارز دولتی به افراد خاص و سفارش شده نیز بخش دیگری از دخالت نمایندگان مجلس در اعطای امتیازات ویژه روی بهره وری است، متاسفانه در سفارش برای استخدام نیز معضل دیگری است که بهره وری را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.
مشایخی اضافه کرد: برای جلوگیری از ایجاد فساد و افزایش بهره وری لازم است که جهت جلوگیری از دخالت نمایندگان در امور دولت یک منع قانون، شرعی و مدیریتی شکل بگیرد و دخالت نمایندگان با ایستادگی دولت و تحریم دخالت نمایندگان اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/