سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

توضیح وزارت دادگستری درباره «لایحه مقابله با نشر محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»

توضیح وزارت دادگستری درباره «لایحه مقابله با نشر محتوای خلاف واقع در فضای مجازی»

10 ساعت پیش
راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم اعلام شد

راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم اعلام شد

10 ساعت پیش
بارورسازی ابرها انجام می‌شود؟

بارورسازی ابرها انجام می‌شود؟

10 ساعت پیش
قتل زن جوان و دختر ۱۳ ساله‌اش در برج لوکس / چرا پدر خانواده دستگیر شد؟

قتل زن جوان و دختر ۱۳ ساله‌اش در برج لوکس / چرا پدر خانواده دستگیر شد؟

10 ساعت پیش
چگونه اعتیاد به موبایل را ترک کنیم؟

چگونه اعتیاد به موبایل را ترک کنیم؟

10 ساعت پیش
تنها مکمل ضروری که همه باید مصرف کنند

تنها مکمل ضروری که همه باید مصرف کنند

10 ساعت پیش
معمای قتل مادر و دختر/ مرد خانواده می گوید برای کار بانکی بیرون از خانه بوده

معمای قتل مادر و دختر/ مرد خانواده می گوید برای کار بانکی بیرون از خانه بوده

10 ساعت پیش
تهران تا «روز صفر آب» فاصله‌ای ندارد/ بیش از ۴۰ درصد آب پایتخت در خانه‌ها مصرف می‌شود/ استخرها باید تعطیل شوند

تهران تا «روز صفر آب» فاصله‌ای ندارد/ بیش از ۴۰ درصد آب پایتخت در خانه‌ها مصرف می‌شود/ استخرها باید تعطیل شوند

10 ساعت پیش
آکواریوم متحرک درون کاپوت خودرو/ عکس

آکواریوم متحرک درون کاپوت خودرو/ عکس

10 ساعت پیش
فرار مارمولک بزرگ خبرساز شد/ عکس

فرار مارمولک بزرگ خبرساز شد/ عکس

10 ساعت پیش

Home » لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

زمان انتشار: 20 سپتامبر 2023 ساعت 15:28

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 413205

زمان مطالعه: 11 دقیقه

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

مریم فکری: در نشست گروه ۲۰ در هند، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به همراه رهبران هند، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی، از راه‌اندازی یک مسیر تجاری جدید که هند را از طریق راه‌آهن‌ها و بنادر به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، خبر دادند.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که طرح کریدور هند – خاورمیانه – اروپا، یک طرح کاملا سیاسی و نه اقتصادی است و هرگز اجرایی نخواهد شد. در همین رابطه، سعید لیلاز، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری یولن می‌گوید: من خیلی متاسف هستم از این‌که وقتی تبلیغات رسانه‌ای یا به تعبیری، امپریالیسم رسانه‌ای یک موضوعی را مطرح می‌کند، به طور معمول رسانه‌های ایران جزو اولین گروه‌هایی هستند که قربانیان این دروغگویی‌ها می‌شوند و اصل موضوع دروغ است.

وی می‌افزاید: موارد زیادی از این موضوع است که جدیدترین نمونه آن، کریدور هند به اروپاست که دیشب هم جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کرد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح می‌کند: اساسا طرح این مساله کریدور هند سیاسی بود و نه اقتصادی و هدف هم این بود که هرگز اجرا نشود. علت خیلی روشن هم این است که چنین پروژه‌ای اقتصادی نیست.

لیلاز توضیح می‌دهد: شما وقتی راه حمل‌ونقل دریایی از چین و هند و به طور مستقیم از طریق باب‌المندب، دریای سرخ و کانال سوئز به دریای مدیترانه و هر یک از کشورهای اروپایی دارید، از نظر مبانی حمل‌ونقل کاملا غیرمنطقی و غیراقتصادی است که این کار را در قالب سه نوع حمل‌ونقل انجام دهید؛ این‌که اول حمل‌ونقل دریایی داشته باشید و به مرز عربستان بیایید و بعد از عربستان، از 3، 4 کشور عبور کنید تا به ساحل دریای مدیترانه برسید و از دریای مدیترانه دوباره سوار کشتی شود و به اروپا برود.

وی عنوان می‌کند: هیچ کارشناس و تاجری، چنین روش احمقانه‌ای را برای حمل کالای خود از هند به سمت اروپا به کار نخواهد برد و نمی‌برد، زیرا هنوز در تاریخ بشر، حمل‌ونقلی ارزان‌تر از حمل‌ونقل دریایی به ویژه در مسیری که صحبت می‌کنیم، اختراع نشده است.

این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی تصریح می‌کند: کریدور شمال به جنوب که ایران در میان آن قرار دارد، برای دسترسی کشورهایی که فاقد دسترسی دریایی هستند، مثل مرکز و شرق روسیه یا جمهوری آذربایجان، ترکمستان، قزافستان، قرقیزستان و به ویژه افغانستان، این کریدور معنای اقتصادی دارد، چون این کشورها اصلا بندر ندارند. کشوری که بندر ندارد، بالاخره از یک جایی باید حمل‌ونقل زمینی داشته باشد.

لیلاز: کریدور هند – خاورمیانه – اروپا بازی است/ چه کسانی دنبال بزرگ کردن نقش هند در دنیا هستند؟

دو هدف بایدن از طرح کریدور هند – خاورمیانه – اروپا

لیلاز متذکر می‌شود: کریدور هند، یک طرح کاملا غیراقتصادی و غیرعملی است؛ طرحی که جو بایدن در اجلاس گروه 20 داده بود. در لحظه آخر اگر دقت کرده باشید، تریبون را گرفت و 3 بار گفت من می‌خواهم از امارات متحده عربی تشکر کنم، به خاطر این‌که این طرح اگر اجرا شود، پول آن را اعراب می‌دهند و کنار طرح‌هایی می‌رود که هیچ‌کدام اقتصادی نبوده و با پول نفت مفت انجام شده است؛ از جمله راه‌آهن کف اقیانوس که طرح آن را امارات داده است.

وی ادامه می‌دهد: این حرفی که بایدن زد، دو هدف داشت. هدف هم سیاسی بود و هیچ ربطی به اقتصاد نداشت. هدف این بود که یک محمل یا توجیهی برای شروع گفت‌وگوهای عربستان و اسراییل ایجاد کند، زیرا عربستان به شدت از طرف مردم خود و نیز اعراب تحت‌فشار است تا با اسراییل مذاکره نکند.

این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: همین دیروز حتما شنیدید که عربستان، مذاکرات‌شان با اسراییلی‌ها را به دلیل سخت‌گیری‌هایی که برای فلسطینی‌ها انجام می‌دهند، متوقف کردند. من این را خیلی قبل‌تر هم در تمام مناظره‌ها گفته بودم. دوستان ما همیشه استدلال می‌کردند که جمهوری اسلامی مانع پیشبرد پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه می‌شود. این حرف بسیار غلط است. در حالی که موضوع اصلا ایران نیست. رفتاری که اسراییلی‌ها با فلسطینی‌ها انجام می‌دهند، به عربستان اجازه نداده طرح آبراهام را اجرا کند و در آینده هم اجازه نمی‌دهد.

طرح آمریکا برای مهار چین

لیلاز می‌افزاید: مخاطب دوم‌شان هم چین بود که در راستای تضادهایی که با چین دارند، آمریکایی‌ها دنبال مطرح کردن و بزرگ‌نمایی نقش هند در دنیا هستند.

وی متذکر می‌شود: امسال اگر همه چیز خوب پیش برود، کل حجم تجارت خارجی هند اعم از صادرات و واردات، حدود 800 میلیارد دلار خواهد بود. کمتر از 14 درصد از این 800 میلیارد دلار صادرات و واردات با اروپا بوده است و هیچ چشم‌اندازی وجود ندارد که رابطه اروپا با هند در آینده بهتر از این شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: مراودات اقتصادی هند، اول با چین، بعد با آمریکا و سپس با جهان عرب است. بر همین اساس، به این کریدور نیازی نیست.

لیلاز عنوان می‌کند: معنای این حرف این است که سالی 100 میلیارد دلار فقط از این‌جا کالا حمل‌ونقل شود که هزینه این 100 میلیارد دلار، ممکن است 2 تا 4 میلیارد دلار باشد. بر این اساس، این کریدور قطعا گران‌تر تمام خواهد شد و قطعا به سرمایه‌گذاری نمی‌ارزد. یعنی وقتی با عدد و رقم نگاه کنید، می‌بینید این طرح هم کنار طرح‌هایی می‌رود که آمریکایی، اروپایی‌ها و دنیا روی نقشه کشیده‌اند و هرگز اجرا نشده است.

وی تصریح می‌کند: اگر قرار بود یک خط ارتباطی اقتصادی و یا یک کریدور در تاریخ بشر، غیر از کانال سوئز و کانال پاناما، بهترین و بیشترین نقش را ایفا کند، خط نورداستریم یک بود که گاز روسیه را به طور مستقیم به قلب اروپا می‌رساند. شما دیدید به محض شروع جنگ اوکراین، خود آمریکایی‌ها این خط را منفجر کردند.

چطور ممکن است شما باور کنید آمریکایی‌ها خط نورداستریم یک را منفجر کند؟ اجازه ساخت خط نورداستریم دو را نمی‌دهد. حالا بعد بیاید ده‌ها میلیارد دلار خرج پروژه‌ای کند که از ابتدا اقتصادی نیست. بر این اساس، من اعتقاد دارم که کریدور هند اجرا نخواهد شد و کنار بقیه طرح‌ها خواهد رفت.

223225

حتما بخوانید :  اتفاق عجیب/ دوبی در فروش خانه‌های لاکچری از نیویورک و لندن هم پیشی گرفت

مجله خبری یولن

برچسب ها
هندوستان
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • دولت رییسی احیای دریاچه ارومیه را رها کرد/ کلانتری: وضعیت امروز دریاچه به مراتب بدتر شهریور ۱۴۰۰ است
    دولت رییسی احیای دریاچه ارومیه را رها کرد/ کلانتری: وضعیت امروز دریاچه به مراتب بدتر شهریور ۱۴۰۰ است 11 ساعت پیش
  • قیمت یک کیلو گیلاس نیم میلیون تومان!/ بازار میوه‌های تابستانی در شوک گرانی
    قیمت یک کیلو گیلاس نیم میلیون تومان!/ بازار میوه‌های تابستانی در شوک گرانی 11 ساعت پیش
  • زندگی با ژنراتور و منبع آب؛ ۳۸ تا ۶۱ میلیون تومان هزینه فرار از بی‌آبی در تهران
    زندگی با ژنراتور و منبع آب؛ ۳۸ تا ۶۱ میلیون تومان هزینه فرار از بی‌آبی در تهران 11 ساعت پیش
  • زنگ خطر بوئینگ MD برای صنعت هوایی ایران / ممنوعیت پرواز هواپیماهای MD برای اربعین رفع شد
    زنگ خطر بوئینگ MD برای صنعت هوایی ایران / ممنوعیت پرواز هواپیماهای MD برای اربعین رفع شد 11 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 6763
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 9277
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 6030
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 17230
  • تبلیغات 18
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 333
  • سلامت 2294
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6874
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4277
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • عکس | سند استقلال خوزستان علیه پرسپولیس در ماجرای بیفوما
    عکس | سند استقلال خوزستان علیه پرسپولیس در ماجرای بیفوما 12 ساعت پیش
  • دلیل خروج دورسون از اردوی پرسپولیس
    دلیل خروج دورسون از اردوی پرسپولیس 12 ساعت پیش
  • درخواست هلدینگ خلیج فارس از نظری‌جویباری؛ خودت استعفا بده!
    درخواست هلدینگ خلیج فارس از نظری‌جویباری؛ خودت استعفا بده! 12 ساعت پیش
  • سپاهان آماده فروش یک ستاره به لیگ امارات
    سپاهان آماده فروش یک ستاره به لیگ امارات 12 ساعت پیش
  • رونمایی از برنامه دیدارهای پرسپولیس در نیم‌فصل اول فصل آینده
    رونمایی از برنامه دیدارهای پرسپولیس در نیم‌فصل اول فصل آینده 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور