البرز

تخریب امامزاده به امید یافتن اشیای قیمتی/مسؤولان متولی بی توجه به میراث تاریخی البرز

یولن-طیبه جواهری: امامزاده سیدضیاء یادگار قرن هفتم که در مسیر صعب العبوری در روستای خچیره از روستاهای توابع شهرستان طالقان قرار گرفته است؛ این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طی روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد بخشی از دیوار و کف امامزاده سید ضیاء توسط فرد یا افرادی تخریب شده است؛ همچنین در این فیلم محرز است که بجز شخص فیلم بردار فرد دیگری در آن مکان حضور ندارد که در این خصوص نیاز است چند نکته را متذکر شویم؛ ۱-فرد درست زمانی که تخریب انجام شده است. ۲-جای خالی فردی که از بنای تاریخی، مذهبی و ارزشمند مراقبت کند. ۳- امامزاده به دلیل صعب العبور بودن در دسترس عموم نیست و فرد یا افراد سودجو با نیت خاص اقدام به تخریب بنا کرده اند.

 

فیلم| کلیپ منتشر شده در فضای مجازی که نشان می‌دهد بنای امامزاده دچار آسیب شده است

علت تخریب امامزاده در دست بررسی است

طی مصاحبه ای که مدیرکل اوقاف و امور خیریه در خصوص تخریب انجام داده‌ است اعلام شده که علت تخریب در دست بررسی است و هنوز دلیل این امر مشخص نیست.

این مقام مسؤول اظهار کرده است که در سرکشی که توسط رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طالقان از آستان مقدس امامزاده سید ضیاالدین (ع) روستای خچیره شهرستان طالقان به عمل آمد، ریزش دیوار ورودی در امامزاده مشاهده شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر به علت سرمای هوا هیچ گونه رفت و آمدی در این مکان مقدس وجود ندارد و امامزاده توسط خادم اداره می‌شود.

در پاسخ به این سوال که چرا زمان تخریب کسی در امامزاده نبوده است تا اجازه این کار را به سودجویان ندهد و ضمن جلوگیری از هتک حرمت به یک بنای مذهبی، یادگاری از سده هفتم تخریب نشود با مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طالقان هم صحبت شده ایم؛

در زمان غیاب خادم امامزداه تخریب انجام شده است

اما مدیرامور خیریه و اوقاف شهرستان طالقان در این رابطه اظهار نظر کرد و ضمن تأیید تخریب دیوار امامزاده، گفت: در حال حاضر چندین سنگ از دیوار داخلی امام‌زاده که سال گذشته احداث شده بود، تخریب شده است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه خوشبختانه بقعه متبرکه امام‌زاده سید ضیاالدین (ع) آسیبی ندیده است، ادامه داد: تخریب در زمان غیاب خادم امامزاده اتفاق افتاده است.

عکس| بقعه متبرک امامزاده ضیاء الدین

مراقبت از امامزاده ضیاء الدین به عهده اوقاف بود!

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز در خصوص این اتفاق به خبرنگار فارس گفت: تخریب بخشی از یک آثار قدیمی توسط سودجویان اتفاق افتاده است؛ این افراد هیچ درکی از ارزش میراث فرهنگی و تاریخی ندارند.

وی با اشاره به صعب العبور بودن مسیر امامزاده یادآور شد: مسیر تردد به این روستا به ویژه در فصول سرد سال سخت است؛ ظاهرا افراد سودجو از غیبت خادم امامزاده سوءاستفاده کردند تا به اهداف شوم خود برسند.

محمدی با اشاره به میزان شدت خسارات وارد شده به این امامزاده اضافه کرد: متاسفانه کف و بخش‌هایی از ستون‌های این امامزاده تخریب شده است؛ میراث فرهنگی در دو مرحله می‌تواند مرمت بنا را به عهده بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به اینکه کارشناسان و یگان حفاظت برای بررسی اوضاع به طالقان اعزام شده اند، اظهار کرد: خسارت دقیق توسط کارشناسان بررسی خواهد شد؛ ابتدا مرمت اضطراری باید دردستور کار قرار گیرد تا با ایجاد پوششی از دسترسی دوباره به سودجویان جلوگیری شود.

به گفته این مسؤول خوشبختانه دیواره‌های این امامزاده آسیبی ندیده‌ و کف و زیر دیواره‌ها حفاری شده‌اند.

تحقیقات میدانی خبرنگار فارس حاکی از این است که حفاری توسط گروهی سودجو و با هدف کشف جنگ اتفاق افتاده است!

گفتنی است در حال حاضر حراست اداره کل اوقاف و امور خیریه در راستای شناسایی سودجویان اقدام کرده است؛ به نظر می‌رسد در صورتی که متخلفان در مدت زمان معین شناسایی و دستگیر نشوند ورود دستگاه قضایی ضروری است.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا