امیرمسعود عابدین: کافی است نگاهی به دنیای موتورسیکلتهای چینی در سالهای اخیر بیندازید تا بفهمید چه طوفانی در حال شکلگیری است. برندهایی که روزگاری به تولید کپیهای بیکیفیت از مدلهای ژاپنی و اروپایی معروف بودند، حالا دست به خلاقیتهایی میزنند که حتی بزرگترین خودروسازان غربی را غافلگیر کردهاند. در این میان، شرکت بِندا موتورز (Benda) تبدیل به نماد جسارت و ماجراجویی در این صنعت شده است.
از «کپیکار» تا «خلاق»
کمتر از یک دهه از تولد برند بندا میگذرد، اما این شرکت چینی در همین مدت کوتاه نشان داده که به هیچ قاعدهای پایبند نیست. آنها در سال ۲۰۱۶ در شهر هانگژو شروع به کار کردند و به سرعت از تولید موتورسیکلتهای کوچک اقتصادی به ساخت ماشینهایی رسیدند که انگار از آینده آمدهاند.
بندا در سال ۲۰۲۰ با مدل Chinchilla ۳۰۰ پا به بازار گذاشت، یک کروزر کوچک با استایل آمریکایی. یک سال بعد Rock ۳۰۰ را معرفی کرد و بعدتر با LFC ۷۰۰ و موتور چهار سیلندر قدرتمندش نشان داد که به دنبال رقابت با بزرگان دنیاست. اما هیچکدام از آنها به اندازهی P۵۱، عجیب، جسور و شگفتانگیز نبودند.
P۵۱؛ کوچولوی هیبریدی با روح جنگنده
نام این موتورسیکلت از جنگنده افسانهای آمریکایی P-۵۱ Mustang گرفته شده است؛ هواپیمایی که در جنگ جهانی دوم شهرتی جهانی داشت و حتی در چین نیز نماد قدرت و همکاری میان دو کشور محسوب میشد. اما انتخاب نام فقط آغاز ماجراست.
زیر قاب P۵۱، یک موتور باکسر دوقلو ۲۵۰ سیسی قرار دارد؛ موتوری که از لحاظ معماری شباهت زیادی به مدلهای بیامو دارد، اما بندا تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد. آنها این پیشرانه را با یک موتور برقی جفت کردهاند تا حاصل، خروجی ترکیبی ۶۲ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور باشد؛ عددی که حتی برای یک ۶۰۰ سیسی هم تحسینبرانگیز است.
برای مقایسه، باید بدانید که هوندا CBR۳۰۰R تنها حدود ۳۰ اسب بخار قدرت دارد. پس تصور کنید که سوار موتورسیکلتی میشوید که نیمی از حجم موتور آن است اما دو برابر قدرت تولید میکند!
طراحی و ساختار
P۵۱ از شاسی آلومینیومی سبکوزن با زیرشاسی فولادی بهره میبرد و وزن کلی آن تنها ۱۷۸ کیلوگرم است. بخش جلو دوشاخ تلسکوپی با طرح خاص Girder دارد و عقب آن از بازوی تکطرفه با کمکفنر مرکزی استفاده میکند.
چراغ جلوی توربینمانندش، امضای طراحی جدید بنداست. بندا با این ظاهر خاص میخواهد زبان طراحی خودش را تثبیت کند.
سیستم هیبریدی آن نیز درست مانند خودروهای دوگانهسوز کار میکند؛ میتواند تنها با برق حرکت کند، یا هر دو موتور بهصورت هماهنگ نیرو تولید کنند تا در کمتر از ۳٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
چرا باکسر؟ چرا هیبرید؟
پاسخ بندا ساده است: چون میتوانیم.
مدیران بندا میگویند که موتورسواران چینی عاشق فناوریهای جدید هستند و از تکرار خسته شدهاند. پس تصمیم گرفتند ترکیبی غیرمنتظره از سنت (موتور باکسر کلاسیک) و آینده (سیستم هیبریدی) بسازند. نتیجه، موتورسیکلتی است که شاید کاربردیترین نباشد، اما قطعا یکی از جالبترینهاست.
P۵۱ نخستینبار بهصورت مفهومی معرفی شد و سپس نسخه تولیدی آن در نمایشگاه EICMA میلان رونمایی شد. بندا میگوید که این مدل برای تولید انبوه آماده است و بهزودی در چین عرضه میشود. پس از آن احتمالا به بازارهای بینالمللی از جمله آمریکا هم راه پیدا خواهد کرد، البته اگر بندا بتواند مسیر تاییدیههای سختگیرانه را پشت سر بگذارد.
منبع: theautopian
۵۸۳۲۲
